ایران و جهان

حل مشکل آلودگی هوا نیازمند ۲٠٠ هزار میلیارد تومان اعتبار است


به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه صبح روز پنج شنبه در سفر به استان ایلام و در بازید از منطقه حفاظت شده کولگ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت سیزدهم در بحث مهار ریزگردها توجه ویژه ای به استان ایلام دارد.

وی افزود: در این راستا مناطقی که منشأ ریزگردها هستند شناسایی و منابع طبیعی کشور به عنوان دستگاه اجرایی و سازمان حفاظت محیط زیست در قالب ستاد گرد و غبار کشور، امسال اعتبارات ویژه ای به این مناطق اختصاص یافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایلام گفت: مجموعه منابع طبیعی در راستای مهار ریزگردها در مناطق‌های شناسایی شده پروژه‌های مناسبی اجرا و سازمان نیز جهت تکمیل این طرح‌ها در کنار منابع طبیعی خواهد بود تا منشأ داخلی تا جایی که بتوان مهار شود.

وی ادامه داد: در سطح بین الملل نیز نشست‌های متعددی با عراق در بحث مهار ریزگردها انجام شده است. مقرر شد مهرماه سال جاری هیأت‌های کارشناسی شده بین دو کشور تبادل و عملیات تثبیت و منشأ گردو خاک در کشور عراق آغاز شود که به دلیل جابجایی دولت و تغییر کابینه این مهم به تأخیر افتاده است.

علی سلاجقه بیان داشت: در اولین فرصت که دولت عراق اعلام آمادگی کنند تبادل هیأت‌های کارشناسی صورت و مناطق منشأ ریزگردها شناسایی و تثبیت می‌شود.

وی افزود: در این راستا تلاش می‌شود به عنوان یک الگو موفق از خاک پوش‌های تولید داخلی که فن آوری و تکنولوژی آن توسط دانشمندان کشور است استفاده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: در زمان ورود گردو غبار شرایط زندگی مردم آن منطقه سخت خواهد شد، دولت سیزدهم در راستای رفع این مشکل به این مهم ورود کرده و کنار ملت خواهد ماند.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در سطح بین المللی و داخلی مبحث ریزگردها را پیگیری و به دنبال رفع این مشکل است.

علی سلاجقه افزود: یکی از دغدغه‌های دولت مخصوصاً رئیس جمهور بحث قانون هوای پاک می‌باشد که کمتر از ده درصد آن محقق شده، در این راستا جلسات متعددی در سطح کلان کشور برگزار و تدابیری اندیشیده شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۳ دستگاه ۱۱ دستگاه به صورت مستقیم و ۱۲ دستگاه نیز به صورت غیر مستقیم در بحث هوای پاک مسئولیت دارند. و بر اساس قانون ۱۶۷ تکلیف برای آنها تعریف شده است.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: برای سال ۱۴٠۲ مبلغ ۱٠۷ هزار میلیارد تومان از لحاظ ریالی و حدود سه میلیارد دلار ارزی برای بحث هوای پاک برآورد شده است.

وی افزود: شورای عالی محیط زیست کشور به صورت میانگین هر دو سال یکبار تشکیل می‌شود اما در این دولت توجه ویژه به مساله محیط زیست شده در بازده زمانی پنج ماهه دو بار تشکیل شده است.

سلاجقه تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از لحاظ هوای پاک با هیچ دستگاهی تعارف ندارد و با صنایع آلاینده متخلف برخورد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همچنین سازمان به صنایع و دستگاه‌های متخلف که نسبت به آلاینده‌ها بخصوص در بعد سوخت کم توجه هستند اخطار جدی خواهد داد.

معاون رئیس جمهور گفت: دولت و وزارت خانه‌ها نسبت به مسئله هوای پاک احساس تکلیف کرده و برنامه‌های مهمی در این راستا اجرا کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت و کمبود بودجه سازمان محیط زیست، حل مشکل آلودگی هوا نیازمند مبلغ ۲٠٠ هزار میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم که با تخصیص امیدواریم سال‌های آینده شاهد کاهش آلاینده‌ها در سطح کشور باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زیر ساخت‌های حوزه نفت و گاز کشور ضعیف است، گفت: متأسفانه مصرف سوخت در کشور افزایش یافته است هر چند در این حوزه مردم دولت را همراهی کرده و در حفظ انرژی و محیط زیست نسبت به مسئولان جلوتر هستند..

وی ادامه داد: در راستای کاهش مصرف سوخت و کیفی و بهینه سازی سوخت وزارت نفت قول مساعد داده تا سوخت پاک تحویل نیروگاه‌ها و صنایع داده شود.

سلاجقه با بیان اینکه با توجه به وظایف فرابخشی که سازمان محیط زیست دارد و همه دستگاه‌های کشور را نظارت کند افزود: هر چند اعتبارات این حوزه افزایش پیدا کند ضریب تأثیر آن دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته تلاش خوبی جهت افزایش بودجه توسط سازمان برنامه بودجه کشور و مجلس صورت گرفت و حقوق مجموعه کارکنان محیط زیست اعم از محیط بانان و کارشناسان ستادی این حوزه ارتقا یافت.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سختی کار محیط بانان تصریح کرد: متأسفانه تناسبی بین دریافتی‌ها، سختی و ساعت کار محیط بانان نیست و امیدواریم شاهد حمایت بیشتر از این قشر باشیم.

وی با تاکید بر توجه ویژه رئیس جمهور و معاون اول بر بودجه‌ ۱۴۰۲ این سازمان گفت: در بودجه ۱۴۰۲ تمام روزنه‌های قانونی بررسی شده، خوشبختانه نسبت به ظرفیت سال‌های گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا