ایران و جهان

معرفی ۵۵۳ مدیر متخلف به نهاد ریاست جمهوری

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین درویشیان در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: در دوره تحول قوه قضائیه و یک و نیم سال اخیر دو هزار و ۷۹۹ بازرسی در کل کشور انجام داده ایم که از این تعداد چهار هزار و ۱۹۰ گزارش تهیه شده است.

وی افزود: ممکن است برای یک بازرسی دو یا سه گزارش تهیه شده باشد و برای این گزارش‌ها ۱۸ هزار و ۹۴۵ پیشنهاد اصلاحی، کیفری و اختصاصی داده ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد بازرسی‌های این سازمان برنامه‌ای و بقیه بازرسی‌های فوق العاده مانند بازرسی در زمان بروز سیل، زلزله یا حوادث و بازرسی‌های موردی بر اساس گزارش‌های دریافتی است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: ۱۱۷ بازرسی فوق العاده انجام داده ایم که برای آن ۳۲۱ گزارش فوق العاده و هزار و ۳۰۱ پیشنهاد ارائه شده است.

وی گفت: پنج هزار و ۴۱۶ بازرسی موردی نیز انجام داده ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در یک و نیم سال اخیر هشت هزار و ۳۳۲ بازرسی، ۱۱ هزارو ۳۹۲ گزارش و ۳۲ هزار و ۵۹۶ پیشنهاد داشته ایم که سه هزار و ۹۷۷ گزارش تعقیب اداری، انتظامی و انضباطی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: ۸۵ مصوبه خلاف قانون را به دیوان عدالت اداری ارسال کرده ایم که تاکنون ۵۶ مصوبه ابطال شده است.

وی افزود: بر ۱۵ هزار و ۶۴۲ معامله، مناقصه و مزایده نظارت کرده ایم و برای رفع اشکال حدود پنج هزار تذکر به اعضای کمیسیون‌ها داده شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هزار و ۸۸۳ مورد درخواست تجدید یا لغو مناقصه یا مزایده نیز ارائه کرده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: ۱۶۱ هزار و ۲۵۳ شکایت نیز از دستگاه‌های مشمول نظارت و بازرسی ما دریافت کرده ایم که ۱۳۶ هزار شکایت رسیدگی شده و به بیش از ۲۵ هزار گزارش رسیدگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از رویکردهای ما اثر بخش بودن اقدامات، نظارت و فعالیت‌های پیشگیرانه درباره ارسال نامه‌های هشداری برای پیشگیری از تخلفات است، گفت: دو هزار و ۳۱۸ گزارش یا نامه هشداری به دستگاه‌ها داده ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ۱۱ هزار و ۵۳۲ مورد از اقدامات پیشگیرانه ما اثر بخش بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: مسئول یا مدیری که در زمان مسئولیت خود به تکالیفش در زمان مقرر عمل نکند از نظر ما مرتکب فساد شده است.

وی افزود: هر ترک فعلی که تضییع حقوق عامه را در بر داشته باشد و مانع منافع کشور شود فساد است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر پس از پایان دوره مسئولیت نیز مشخص شود مدیری وظیفه خود را انجام نداده است باید پاسخگو باشد.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: به عنوان نمونه برای سیل سال گذشته ۱۵۰ گزارش تهیه کردیم و بر اساس یکی از گزارش‌ها شهرداری که ۱۰ سال پیش وظیفه داشته است اجازه ندهد در مسیر سیل ساخت و ساز شود، اما این اجازه را داده محکوم به زندان شده است.

وی گفت: درباره درمانگاه سینا اطهر تهران نیز تذکراتی را پیش از حادثه شهرداری و آتش نشانی به این مرکز درمانی داده بودند، اما به آن توجه نشده بود و ما متخلفان را به مراجع قضائی معرفی کردیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: به بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی در تهران نیز تذکر داده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: برخی مسئولان در بخش مسکن وظیفه تولید و ساخت را داشته اند، اما آن را ترک کرده اند که ما آن را پیگیری می‌کنیم و باید پاسخگو باشند.

وی افزود: این مسئولان باید در سال ۹۴ سامانه مسکن را برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و … راه اندازی می‌کردند، اما این کار را انجام ندادند و موجب بروز مسائلی در این حوزه شد که ما آن را پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: گاهی برخی قوانین ابهام دارد، ناقص است یا با قوانین دیگر تناقض دارد و برای اصلاح ساختارهای فسادزا باید این قوانین را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: به عنوان نمونه قوانین مربوط به شهرداری‌ها و کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۹۹ است که اشکالات بسیار جدی دارد و ما آن را احصاء کرده و به مجلس شورای اسلامی فرستاده ایم.

وی گفت: از اولویت‌های ما شناسایی قوانین و مقررات ناکارآمد و فسادزا و ارائه آن به مجلس برای اصلاح است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره وظایف سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی افزود: وظیفه این سازمان محدود به مسائل مالی نیست بلکه شامل همه تکالیف قانونی دستگاه‌ها و نظارت بر اجرای درست قانون است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: نظارت اصل مهم در مدیریت است و مدیریت بدون نظارت معنا ندارد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های نظارتی و مسئولان دستگاه‌های اداری کشور مسئول اجرای صحیح قانون هستند افزود: نظارت شونده‌ها نیز باید نظارت پذیر باشند و آن را به عنوان اصل مدیریت مطلوب برای جلوگیری از بروز فساد قبول کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هدف کلان سازمان بازرسی کل کشور حاکمیت قانون و افزایش سلامت نظام اداری کشور است و در جهت تحقق این هدف کاهش مفاسد اقتصادی و سو جریانات اداری را با هدف اجرای صحیح قوانین و شناسایی و اصلاح ساختارهای فساد زا دنبال می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: رویکردهای تحولی برای اجرای نظارت‌ها شامل مسئله محوری، ترک فعل‌ها، گلوگاه‌های فساد و صیانت و حمایت از مدیران شجاع، سالم و ریسک پذیر به ویژه در شرایط کنونی که تصمیم گیری شجاعت می‌خواهد تعریف کرده ایم.

وی درباره همکاری با دستگاه‌های نظارتی دیگر گفت: هر یک از دستگاه‌های نظارتی مأموریت‌های قانونی خود را دارند و بر این اساس مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون دائمی بودن شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی و هم افزایی تصویب کرده است که موجب تقویت فعالیت این دستگاه‌ها خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه با دستگاه‌های نظارتی دیگر هماهنگی داریم گفت: با ایجاد کمیته تحول در پی اصلاح فرایندهای بازرسی و استفاده از ظرفیت‌های جدید نرم افزاری و سخت افزاری مانند تشکل‌های مردم نهاد و نظارت‌های الکترونیک هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: سه هزار سامانه دستگاه‌های اجرایی را شناسایی و به ۲۵۰ سامانه دسترسی پیدا کرده ایم.

وی گفت: جزو اولویت‌های ما فعال کردن سامانه‌هایی است که بر اساس قوانین، ایجاد آن‌ها مانند سامانه تجارت ضروری است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: البته بخش زیادی از این سامانه‌ها ایجاد شده، اما به یکدیگر متصل نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با بیان اینکه نظام توزیع از نظر ما ناکارآمد است گفت: راه اندازی سامانه تجارت را که بیش از ۲۰ زیر سامانه دارد پیگیری می‌کنیم و باید بر اساس قانون به آن‌ها دسترسی داشته باشیم.

[ad_2]
منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا