ایران و جهان

عزاداری محرم به وقت عاشورا/ این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: نفربه‌نفر جمعیت از راه می‌رسد، هرساله قرار بر همین روال مدار می‌شود، بهانه گردهمایی شنیدن مصیبت اهل‌بیت (ع) و عزاداری روز عاشوراست؛ اما هدف اصلی عرض ارادت به ساحت شهید دشت کربلاست…

امسال نیز به‌رغم شیوع ویروس کرونا مردم ولایتمدار ایران اسلامی با شعار «ما ملت امام حسینیم» در مراسم‌های دهه اول محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پرشور و شعور شرکت کردند.

عزاداران در شهرهای مختلف امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از سینه زنی و نوحه خوانی در رثای شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش، به اقامه نماز ظهر عاشورا پرداختند.


در این گزارش نگاهی به مراسم‌های امروز در استان‌ها داریم


آذربایجان غربی؛ قصه محرم به عاشورا رسید

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا عزاداری‌های ایام محرم حال و هوای متفاوتی به خود گرفته و تصور می‌شد آئین‌های عزاداری تحت تأثیر قرار گیرد اما رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و همراهی عزاداران با شرایط ویژه امسال نشان داد نه تنها بیماری بلکه هیچ چیزی نمی‌تواند عزای حسین را تعطیل کند.

امروز از اولین ساعت روز مردم، هیأت‌های دسته زنی و زنجیرزنی ارومیه و شهرهای آذربایجان غربی با سیاه پوش شدن و برپایی مجالس عزا اماکن مذهبی، خیابان‌ها و معابر اصلی شهرها و روستا ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عشق و ارادت قلبی خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش ابراز می‌کنند.

تشکیل دستجات منظم سینه زنی و دسته زنی با فاصله اجتماعی و طنین نوای لبیک یا حسین (ع) امروز فضای شهرهای آذربایجان غربی غرق ماتم و عزا کرده و مردم آمده‌اند تا بار دیگر به یاد شهدای دشت کربلا فریاد عزت و آزادی سر دهند.

امروز با نزدیک شدن به ظهر عاشورا عزاداری‌ها در تمامی شهرها به خصوص ارومیه به اوج خود رسیده است امروز قصه کربلا به سرها رسیده و دل هر انسان آزاد اندیشی را با خود همراه می‌کند.

حضور زنان و مردان و کودکان و افراد سالخورده به همراه ماسک و رعایت موارد بهداشتی در آئین‌های عزاداری سالار شهیدان امسال چشمگیر بوده و حال هوای خاصی به آئین‌ها بخشیده است.


اجتماع عاشورایی نصف‌جهان در میدان امام علی (ع)

هرساله همزمان با روز دهم محرم، سالروز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش اجتماع بزرگ عاشورایی در میدان امام علی (ع) اصفهان برگزار می‌شد.

به طور معمول هر ساله از صبح روز عاشورا دستجات عزاداری از سرتاسر شهر اصفهان پس از عزاداری در خیابان‌های شهر در میدان نصف جهان گرد آمده و به عزاداری یکپارچه می‌پردازند.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان تجمع یکپارچه عاشورایی وجود نداشت و از ساعات ابتدایی صبح عاشورا، مردم نصف جهان با حضور در قافله‌های عزا و دستجات عزاداری که در نقاط شاخص شهر اصفهان مانند میدان امام علی (ع) برگزار می‌شود، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سوگواری برای سید و سالار شهیدان پرداختند.

پس از عزاداری همزمان با اذان ظهر، مردم نصف جهان نماز ظهر عاشورا را در چهارباغ اصفهان به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان و عضو مجلس خبرگان رهبری اقامه کردند.

پس از نماز ظهر و عصر نیز عزاداری مردم نصف جهان در سوگ شهادت امام حسین (ع) با برنامه مقتل خوانی تا شام غریبان در نقاط مختلف شهر ادامه خواهد داشت.


عزاداری مردم ایلام در روز عاشورای حسینی

در روز عاشورای حسینی (ع) عاشقان و ارادتمندان به اهل بیت (ع) در استان ایلام به یاد سید و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران با وفایش به سوگ نشستند.

با توجه به محدودیت امسال، مراسم روز عاشورا در شهر ایلام یک مراسم با محوریت هیئت محبان علی بن ابیطالب در محل مصلی شهر ایلام در حال برگزاری است.

مصلی بزرگ امام خمینی شهر ایلام در روز عاشورای حسینی مملو از عزادارانی است که آمده‌اند تا عشق و ارادت خود را به علمدار دشت کربلا نشان دهند.

رعایت تمامی پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد کرونا از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در عزاداری‌ها الزامی است‌.

دلباختگان حسینی در مراسم عزاداری عاشورای حسینی با حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، به سینه زنی و عزاداری پرداختند.


تهران سیاه پوش شد / برگزاری آئین‌های عاشورایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

شور حسینی بار دیگر در استان تهران اوج گرفت و میلیون‌ها نفر از عزاداران حسینی که از مدت‌ها قبل خود را برای برپایی آئین‌های عاشورایی در هیئات عزاداری در اقصی نقاط استان تهران آماده می‌کردند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اقامه عزای حسینی پرداختند.

برپایی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی نذورات مومنانه و عزاداری در فضاهای باز عطر حسینی را بیش از پیش در پایتخت کشورمان منتشر کرد و پیچاند.

امروز به خوبی مشخص شد، که تدین و اعتقادات دینی در عمق باور مردم استان تهران جای دارد و امروز هر کوی و برزن استان تهران، از شرق این استان دماوند، فیروزکوه و پردیس گرفته تا غرب و شمال و جنوب این استان عزادار امام حسین (ع) بودند.

در هر یک از مناطق استان تهران مراسم عزاداری خاصی مطابق با رسوم مردم آن منطقه و نیز رسومی که برخی مهاجران ساکن داشتند، برگزار شد و هر کس در حد توان خود سعی داشت، یاد دلاورمردی ها و شجاعت‌های امام سوم شیعیان جهان و ۷۲ تن از یاران باوفایش را زنده نگه دارد و علیه ظلم، استکبار و زیاده خواهی و انحراف در هر بُرهه و زمانی باشد، فریاد زده و بر پیروزی از ولایت تاکید کند.

هرساله استان تهران با جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر در ایام محرم به حسینیه‌ای بزرگ و باشکوه تبدیل می‌شود، امسال نیز علی رغم شیوع ویروس کرونا، مردم این استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اقامه عزا کردند و صدها هیأت عزاداری مملو از عُشاقی شد، که چیزی جز عشق به سالار شهیدان، عشق به آزادگی، پایمردی، شجاعت و دفاع از ولایت سبب گردهم آمدنشان نبود.

امروز و هم زمان با عاشورای حسینی حال و هوای خاصی در اکثر شهرها و روستاهای استان تهران حاکم بود و در این ایام عزاداری مردم به اوج خود رسید و زن و مرد، پیر و جوان، کودک و خردسال در حالی که ماسک بر صورت داشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند، خود را ملزم به شرکت در آئین‌ها دانستند.


برگزاری مراسم عزاداری در شهرکرد


عزاداری روز عاشورا در بیرجند

مراسم عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان با حضور عزاداران هیئت‌های مذهبی بیرجند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قتلگاه بیرجند برگزار شد.


عزاداری متمرکز هیئات مذهبی مشهد در عاشورای حسینی

عزاداری متمرکز هیئات مذهبی مشهد در محور خیابان شیرازی از ساعاتی پیش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده است. امسال به دلیل شیوع کرونا، حرکت هیئات در قالب دسته و حمل علم ممنوع اعلام شده است.

مردم مشهد مقدس همزمان با عاشورای حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خیابان‌های منتهی به حرم منور رضوی عزاداری کردند.


مراسم عزاداری روز عاشورا در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد

در این مراسم باشکوه عزاداران حسینی با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با نظم خاص در عزای سرور سالار شهیدان و یاران باوفایش به عزاداری پرداختند.


عزاداری محرم دراستان سمنان به اوج رسید / مرثیه‌ای درسوگ شهدای کربلا

آئین ویژه عزاداری شب و روز عاشورا همزمان با سراسر کشور به همت هیئات عزاداری سراسر استان سمنان و با حضور پر شور مردم متدین و خدا جو در عین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی برگزار و قومسی‌ها در رثای مولایشان بر سر و سینه زدند.

قرار است نماز ظهر عاشورا از ساعاتی دیگر در ۱۲ نقطه محوری استان و در فضاهای باز شهری با مشارکت مردم شهید پرور برگزار شود تا به یاد آخرین نماز سالار، شهیدان، مردم این دیار، سلوکی عاشقانه را با خدای خود تجربه کنند.

عشق به امام حسین (ع) و یارانش امروز از پس مکن ای صبح طلوعی گذر کرده که هر سال آرزویش بانی دسته روی های عزاداری می‌شد و امسال رعایت نکات بهداشتی نگذاشت آنطور که باید و شاید گرامی داشته شود.

اشک شمع و نور آن از شب گذشته در جای جای استان سمنان نمایان است استانی که با شهادت و شهادت طلبی، حق و حق طلبی، سلوک حسینی و راه عاشورایی بیگانه نیست. استان سه هزار شهیدی که خط سرخ حسین (ع) را دنبال کردند و در جبهه‌های جنوب و غرب سعادت را جستند.

امروز اما عاشورا است و عزاداری مردم استان سمنان به اوج خود می‌رسد درست است که آئین‌های سنتی چون نخل گردانی و دسته روی برگزار نمی‌شوند، اما شور حسینی و شعور عزاداری اینجا جایگاهی ویژه دارد.


ارادت اهل سنت سیستان و بلوچستان به امام حسین (ع) پایانی ندارد

به راستی که محبت و دوستی پیامبر گرامی اسلام (ص) و فرزندان پاک ایشان مرز و نژاد و کیش و آئین نمی‌شناسد‬ و‬ هم میهنان اهل‌سنت ما نیز از ‏این قاعده مستثنا نیستند.

این روزها‬ و‬ در‬ ایام ماه‬ محرم ‬ در بسیاری از‬ مناطق‬ کشور که شیعیان و اهل‌سنت در کنار هم زندگی می‌کنند، نه تنها ‏اهل‌سنت به برگزاری مراسم‌های مذهبی اهل تشیع احترام می‌گذارد بلکه خود آنها نیز آداب و رسوم خاص خود برای بزرگداشت عزاداری سید الشهدا (ع) ‬ را‬ اجرا‬ می‌کنند.‏

این روزها همه آزادگان جهان هم عقیده اند که قیام امام حسین (ع) سرمشق و الگویی برای همه آزادی خواهان جهان است و در این میان علمای اهل سنت نیز همواره تاکید دارند که امام حسین (ع) تنها مختص به شیعیان نیست، بلکه متعلق به همه مسلمانان جهان اسلام است.

و همه این عرض ارادت‌ها نشان می‌دهد که واقعه عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از اسلام ناب که نقش حیاتی و مهم در استحکام ریشه‌ها و رویش شاخه‌ها ی آن دارد. عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن است.

در این روز اهل سنت سیستان و بلوچستان با خیرات و انفاق ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می‌دهند. از برگزاری مراسم جشن و شادی خودداری می‌کنند. به تلاوت قرآن می‌پردازند و در مسجدها و خطبه‌ها حضور پیدا م ی‌کنند.


عزاداری عاشورایی مردم شیراز

مردم شیراز امروز در نقاط مختلف شیراز به عزاداری روز عاشورا پرداختند.


غلبه شعور حسینی بر هیاهوی کرونا / عزاداری قزوینی‌ها با حفظ سلامت سوگواران

اگرچه کرونا به عنوان ویروس همه گیر این روزها حسابی مردم را از حضور در اجتماعات باز داشته، اما مدیریت درست، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شد تا هیئت‌های مذهبی بتوانند همچنان شور و شعور حسینی را با برپایی مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) البته با شیوه‌ای دیگر نشان دهند.

برنامه‌ریزی اصولی مسئولان فرهنگی و دینی استان در نحوه برگزاری مراسم عزاداری در محرم امسال و توجه به فرهنگ بالای دینی از سوی سوگواران و هیئت‌های مذهبی در همکاری با تصمیم گیران موجب شده است تا ایام محرم با تاکید بر حفظ سلامت مردم همچنان با برگزاری آئین‌های عزاداری با حضور مشتاقان در کمال صحت و عافیت و البته با همان شور و شعور حسینی سال‌های قبل برگزار شود.


عزاداری روز عاشورا در حرم مطهر حضرت معصومه (س)

سوگواران حسینی و مشتاقان اهل بیت (ع) از صبح روز عاشورا با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در مظلومیت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش عزاداری کردند.


شکوه عاشورایی لشکر سلیمانی در کرمان / ما منتقمان کربلا هستیم

این روزها یک شعار همه ایران را تحت تأثیر قرار داده و به نمادی از عزاداری‌های حسینی تبدیل شده است و آن اینکه ملت ولایتمدار ما ملت امام حسین است و راهش را ادامه می‌دهیم.

شهادت سردار سلیمانی عزاداری‌های استان کرمان را در محرم سال جاری متأثر از خود کرده است، جوانان کرمانی و همرزمان سردار دل‌ها و مردم این دیار بار دیگر عکس‌های حاج قاسم را کنار بیرق‌های حسینی و کتیبه‌های سیاه پوش خانه‌ها، محله‌ها و مراکز عزاداری نصب کرده‌اند و از وی به عنوان نمادی از جریان ظلم ستیزی و ادامه دهنده راه کربلا یاد می‌کنند.

آنان که حاج قاسم را از نزدیک می‌شناختند می‌دانند که حاج قاسم در تمام امور ولایتمداری، شهادت طلبی و عاشورایی بودن را مدنظر قرار می‌داد.

حسینه ثارالله یکی از مهمترین مراکز مورد توجه حاج قاسم در مراسم امام حسین (ع) بود، این مکان از ابتدای تأسیس به مکانی برای تجمع رزمندگان دفاع مقدس تبدیل شد و ولایتمداران کرمانی در طول انقلاب به مناسبت‌های مختلف در این مکان حضور می‌یافتند؛ مردم خاطره‌های زیادی از این مکان دارند اما آنچه که امسال برای مردم حسرت شده عدم حضور سردار شهید سلیمانی در سر در ورودی این حسینیه است.

هر سال حاجی مقابل درب این حسینیه دست به سینه می‌ایستاد و عزاداران را تکریم می‌کرد و بر مصیبت تاسوعا و عاشورا اشک می‌ریخت. ادامه گزارش را اینجا بخوانید.


مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در پارک ولایت یاسوج برگزار شد


گلستان در عاشورای حسینی غرق ماتم و اندوه شد

همزمان با سراسر کشور، عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در گلستان با برپایی آئین‌های عزا در ظهر عاشورا در ماتم شهادت امام حسین (ع) اشک ماتم ریختند.

مردم گلستان امروز با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی در جای جای استان به عزاداری پرداختند.

سیمای سراسر استان یکپارچه در سوگ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‎الحسین (ع) و یاران با وفایش سیاه پوش و غرق در عزا و ماتم است.

نماز ظهر عاشورا هم به صورت غیرمتمرکز در جای جای گلستان و در فضاهای باز اقامه شد.

همه ساله مردم در دهه اول محرم در مساجد سفره اندازی داشتند که امسال به دلیل شیوع کرونا، اکثر این نذورات در قالب بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توزیع شد.

همچنین به مناسبت عاشورای حسینی بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان میزبان کاروان‌های سیار عزاداری آستان قدس رضوی بودند.

نذر خون در تاسوعا و عاشورا از دیگر برنامه‌های بود که مردم ولایتمدار گلستان آن را ادا کردند.

سوگواران حسینی امسال با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، سینه زنی کردند و مجلس عزا را با عشق در فضای باز برپا کردند.


برگزاری تجمع عاشوراییان در رشت / دستور العمل های بهداشتی رعایت شد

همزمان با روز عاشورا و سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایشان همانند سال‌های گذشته تجمع بزرگ عاشوراییان شهر رشت برگزار شد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این تجمع که با حضور گسترده عزاداران شاهد آن بودیم رعایت دستور العمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تأکید بر ضرورت دستور العمل های بهداشتی عزاداری حسینی در رشت با رعایت این موارد در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش همنوا با مداح اشک ماتم ریخته و بر سر و سینه زدند.


عزاداری عاشورای حسینی در مرکز لرستان

عزاداری عاشورای حسینی در مرکز لرستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف خرم آباد برگزار شد. جایگاه «ولایت» همچون سال‌های گذشته کانون اصلی حضور هیئت‌های شاخص بود و مراسم عزاداری با شور و شعور حسینی برگزار شد.


عزاداری مردم مناطق مختلف استان همدان در روز عاشورا

امروز همزمان با روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش مردم ولایت‌مدار استان همدان در جای جای این استان به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند. مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزاداری امام شیعیان را به‌جا آورده و شور و شعور حسینی را که در وجودشان نهادینه شده را به نمایش گذاشتند.


نماز ظهر عاشورا در حسینیه ایران اقامه شد

نماز ظهر عاشورا امروز به امامت آیت الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در گلزار شهدای خلدبرین اقامه شد.

نمازگزاران با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات پیشگیری از شیوع کرونا، به اقامه نماز ظهر عاشورا به یاد نماز آخر حسین بن علی (ع) پرداختند.

اقامه نماز ظهر عاشورا در مناطق مختلف استان یزد از جمله بافق، ابرکوه، مهریز، اشکذر، خاتم، میبد، اردکان، تفت و بهاباد در بقعه امامزادگان، گلزار شهدای گمنام، حسینیه‌ها و سایر فضاهای روباز انجام شد.

پس از اقامه نماز، مداحی و سینه زنی و روضه خوانی توسط مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد.

هر سال پس از اقامه نماز ظهر عاشورا مراسم نخل برداری در مناطق مختلف استان برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شیوع کرونا، مراسم نخل برداری برگزار نمی‌شود.


تصاویری از مراسم‌های شب و روز عاشورا


بقیه تصاویر را اینجا ببینید.



منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا