ایران و جهان

تاریخ امتحانات دانشگاه‌های تهرانی مشخص شد


به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به تداوم شرایط ویژه کشور در پی شیوع کووید ۱۹ و متوقف ماندن آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها، نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ به صورت مجازی استمرار یافت تا جایی که شرایط حاکم، دانشگاه‌ها و شوراهای آموزشی را بر آن داشت تا در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم تصمیم گیری کنند.

وزارت علوم در این میان با صدور ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها، اعلام کرد که در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، برگزاری حضوری امتحانات باید در اولویت باشد؛ البته این وزارتخانه تاکید کرده در مناطقی از کشور که به تشخیص مرجع ذی صلاح، بیماری گسترش یافته است و منطقه یا استان، در وضعیت فوق‌العاده قرار دارد، دانشگاه‌ها ناگزیر به برگزاری آزمون به روش غیرحضوری هستند.

پیشنهادات وزارت علوم برای برگزاری امتحانات نهایی

ارسال سوالات یا برگه امتحان از سوی دانشگاه مبدأ به دانشگاه محل سکونت دانشجو، برگزاری آزمون‌های چند گزینه‌ای غیرحضوری در قالب پروتکل مشخص با امنیت کامل، ارزیابی نهایی دانشجو به صورت ترکیبی، برگزاری امتحان با کمک دوربین مبتنی بر وب، به روش مستقیم و ارائه پاسخ بر روی وایت بورد یا برگه سفید، از جمله مواردی ست که وزارت علوم به دانشگاه‌ها پیشنهاد داده است.

در یکی دو روز اخیر اما دانشگاه‌ها زمان برگزاری امتحانات پایان ترم خود را اعلام کردند، ولی اغلب آنها چگونگی برگزاری امتحانات (حضوری یا مجازی) را منوط به تصمیم ستاد مقابله با کرونا دانسته‌اند.

تاکنون ۸ دانشگاه بزرگ، زمان برگزاری امتحان و برخی نیز، نحوه آن را اعلام کرده‌اند که به شرح زیر است؛

آغاز امتحانات دانشگاه تهران از ۷ تیرماه

بر اساس اعلام معاونت آموزشی دانشگاه تهران، آخرین روز تشکیل کلاس‌های نظری در نیمسال جاری، با تمدید دو هفته در مقایسه با تقویم آموزشی قبلی، ۴ تیر و شروع امتحانات دروس نظری از ۷ تیرماه خواهد بود. این دانشگاه اعلام کرده است ارزیابی‌ها می‌تواند به شیوه غیر حضوری و با بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی، انجام شود.

امتحانات مقطع دکتری نیز می‌تواند به‌صورت کتبی / شفاهی و آزمون‌های مستمر، برگزار و نمره نهایی بر اساس فعالیت‌های طول ترم و امتحانات برگزار شده، توسط استاد اعلام شود.

برگزاری امتحانات تربیت مدرس از ۲۱ تیر تا ۸ مرداد

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگویی که روز گذشته با خبرنگار مهر داشت، اعلام کرد ۱۱ تیرماه، زمان پایان کلاس‌های این دانشگاه است و امتحانات نیز در بازه زمانی ۲۱ تیرماه تا ۸ مردادماه برگزار خواهد شد. همچنین تصمیم بر این است که مصاحبه دکتری، شهریور ماه برگزار شود.

واحدی، درباره نحوه برگزاری امتحانات توضیح داد و گفت: از آنجایی که دانشکده‌ها از نظر ماهیت با یکدیگر متفاوت هستند و بالطبع امتحانات شان هم با مدل‌های مختلفی برگزار می‌شود، مقرر شد تا در جلسه روز سه شنبه با روسای دانشکده‌ها، نحوه برگزاری امتحانات را مورد بررسی قرار داده و در خصوص آن تصمیم بگیریم.

۳ روش برگزاری امتحان در دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی نیز قصد دارد امتحانات نهایی پایان ترم را از ۷ تا ۱۸ تیرماه برگزار کند. این دانشگاه ۳ مدل را برای برگزاری امتحانات در نظر گرفته است؛ روش نخست، برگزاری آزمون پایانی از طریق بخش آزمون‌ساز سامانه آموزش مجازی دانشگاه که با استفاده از انواع سؤال‌های چندگزینه‌ای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، برگزار می‌شود.

روش دوم، آزمون پایانی در خانه (کتاب باز) است. در این روش، به تشخیص استاد درس و طرح سؤال‌های تشریحی و تحلیلی باز پاسخ، آموخته‌های دانشجویان با ارائه سؤالات به آنها و دریافت پاسخ‌ها در مهلت مشخص، سنجیده می‌شود. در روش سوم نیز آزمون کیفی مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی و کارپوشه، به همراه مستندات، در نظر گرفته شده است.

امتحانات دانشگاه پیام نور غیرحضوری است

آنطور که رئیس دانشگاه پیام نور گفته، آزمون‌های پایان نیمسال جاری این دانشگاه به علت شیوع بیماری کرونا، غیرحضوری خواهد بود. او گفته است از آنجا که نمی‌دانیم تا زمان برگزاری امتحانات چه تعداد از استان‌ها در وضعیت سفید خواهند بود، امتحانات پایان نیمسال جاری به صورت غیرمتمرکز و غیرحضوری با محوریت مراکز دانشگاه پیام نور در سراسر کشور و اساتید دروس، برگزار می‌شود.

پایان کلاس‌های آموزشی در دانشگاه شهید بهشتی اما روز چهارشنبه ۴ تیرماه و بازه زمانی امتحانات دروس نظری نیز از ۷ تا ۲۱ تیر خواهد بود.

آغاز امتحانات دانشگاه امیرکبیر از ۷ تیرماه

محمد حسین کریمیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار مهر، زمان پایان کلاس‌های دروس نظری را ۶ تیرماه اعلام کرد و افزود: امتحانات این دانشگاه از ۷ تیرماه آغاز خواهد شد و اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه حضور دانشجویان را صادر کند، طی ۲ هفته به پایان خواهد رسید. اما در صورتی که تاکید شود به طور مثال دانشجویان باید به صورت محدود در دانشگاه حضور یابند، برگزاری امتحانات در طول ۴ هفته برگزار خواهد شد.

اختصاص دو بازه زمانی برای امتحانات دانشجویان علم و صنعت

ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت نیز به خبرنگار مهر گفت که در صورت صدور مجوز از سوی ستاد کرونا، امتحانات در این دانشگاه حضوری خواهد بود.

او افزود: بنا داریم برنامه امتحانات را بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه و بدون تغییر، اجرا کنیم. بر همین اساس؛ امتحانات از ۲۴ خردادماه شروع می‌شود. با این تغییر که به منظور کاهش تعداد دانشجویان در خوابگاه‌ها، ابتدا امتحانات دانشجویان کارشناسی، از ۲۴ خرداد به مدت دو هفته برگزار می‌شود و پس از یک فاصله ۴-۵ روزه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای امتحانات پایان ترم در دانشگاه حضور خواهند یافت.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت این نکته را هم اضافه کرد که این تصمیم امروز در جلسه شورای آموزشی دانشگاه، به بحث گذاشته خواهد شد.

یکم تیرماه؛ پایان کلاس‌های دانشگاه شریف

همچنین براساس تقویم جدید آموزشی دانشگاه صنعتی شریف، پایان کلاس‌ها، یکم تیرماه بوده و امتحانات پایان نیمسال نیز از ۷ تا ۲۶ همین ماه (تیر) برگزار خواهد شد. در اطلاعیه جدید این دانشگاه توضیحی درباره چگونگی و نحوه برگزاری امتحانات، ارائه نشده است.

امتحانات دانشجویان خوارزمی از ۱۴ تیر آغاز می‌شود

آنطور که دانشگاه خوارزمی اعلام کرده؛ با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا، تاریخ پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از ۲۱ خرداد به ۶ تیرماه تغییر یافت. همچنین زمان جدید برگزاری امتحانات نیز از ۱۴ تیر تا یکم مرداد ماه ۹۹ خواهد بود.

در اظهاراتی که مسئولان دانشگاه‌ها پیش از این داشتند، آنها برگزاری امتحانات به صورت حضوری را ارجح و مناسب‌تر می‌دانند در حالی که در جدیدترین اظهار نظر معاون آموزشی وزیر علوم، او گفته است دانشگاه‌ها باید شرایط را برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها فراهم کنند اما اگر نتوانند حضور دانشجو منتفی است.

نام دانشگاهزمان برگزاری امتحان نیمسال دوم ۹۸-۹۹
۱- دانشگاه تهراناز ۷ تیرماه
۲- دانشگاه صنعتی شریفاز ۷ تیرماه تا ۲۶ تیرماه
۳- دانشگاه علم و صنعتاز ۲۴ خردادماه
۴- دانشگاه خوارزمیاز ۱۴ تیرماه تا اول مردادماه
۵- دانشگاه شهید بهشتیاز ۷ تیرماه تا ۲۱ تیرماه
۶- دانشگاه علامه طباطباییاز ۷ تیرماه تا ۱۸ تیرماه
۷- دانشگاه تربیت مدرساز ۲۱ تیرماه تا ۸ مردادماه

منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا