ایران و جهان

گزارش رسانه های غربی درباره چین به مثابه رمان است

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو بین‌المللی چین، شبکه خبری تجاری آمریکا روز ۱۱ دی(اول ژانویه)، مقاله ای را با عنوان «رئیس رادیو و تلویزیون مرکزی چین: گزارش رسانه های غربی درباره چین به مثابه رمان است»، منتشر کرد.

در این مقاله آمده است که شن های شیونگ رییس رادیو و تلویزیون مرکزی چین در پیام تبریک سال نو خود، پس از معرفی مبادلات و همکاری دوستانه با مسوولان بیش از ۱۵۰ رسانه گروهی بین المللی، برخی رسانه های غربی را به دلیل تعصب در گزارش های مربوط به چین و حتی پخش اخبار دروغین و نوشتن گزارش هایی همچون نوشتن رمان های ادبی، مورد انتقاد قرار داد.

در این مقاله به نقل از سخنان شن های شیونگ نوشته شد: متاسفانه می بینیم که برخی رسانه های غربی که معلوم نیست به چه علتی، هنگام تهیه گزارش های مربوط به چین به کوری گزینشی مبتلا می شوند به طور عمد حقایق را نادیده گرفته و حتی شایعاتی را به عنوان خبر پخش می کنند، به طوری که برخی گزارش های مطبوعاتیشان با رمان های ادبی فرقی ندارد.

در این مقاله تحلیل می شود، با وجود آن که شن های شیونگ نامی از رسانه های غربی نمی برد، اما از رسانه هایی که مورد انتقاد رادیو و تلویزیون مرکزی چین در سال گذشته قرار گرفته اند، می توان فهمید که بیشتر آن ها با گزارش هایی مانند “فعالیت های ضد تجدید نظر مقررات در هنگ کنگ”، مرگ مهاجران در کامیونی در بریتانیا و حاکمیت اجتماعی اویغورها در شین جیانگ مورد انتقاد ارگان ها و رسانه های رسمی چین قرار گرفتند.

براساس گزارش این مقاله، رادیو و تلویزیون مرکزی چین با ترکیب تلویزیون مرکزی چین و دو رادیو ملی تاسیس شده است. شن های شیونگ بارها در سخنان خود اظهار داشته است که از فرصت های اینترنتی استفاده می کند وعمیقا بر این باور است که در عصر اینترنت عدم پیشرفت به معنی عقب نشینی و کندی در پیشرفت نیز به معنی عقب ماندن است. وی تاکید کرده است، ما دستور رییس جمهور شی جین پینگ مبنی بر این که «پایبندی بر مسیر صحیح و نوآوری و ایجاد و استفاده از رسانه ها و سکوهای جدید» را به ذهنمان سپرده ایم و گام پیشرفت در راه تبدیل شدن به یک رسانه جریان اصلی جهانی جدید و درجه یک را تسریع بخشیده ایم.

در مقاله رسانه گروهی آمریکا اشاره شده است: رادیو و تلویزیون مرکزی چین تنها دو سال است که تاسیس شده، اما نوآوری های آن بسیار است و هر بار شوک بزرگی در این صنعت ایجاد کرده است. به طور مثال، در سال گذشته تنها آزمایشگاه ملی تهیه و پخش برنامه های صوتی و ویدیویی با وضوح فوق بالا در چین را راه اندازی کرد؛ با تمام نیرو سکوی رسانه جدید نسل پنج «یانگ شی پینگ»، یعنی ناو هواپیمابر رسانه جدید سمعی و بصری قابل کنترل خود را ایجاد کرد؛ مطابق توسعه کیفی، کارهای اصلاحی را به طور همه جانبه راه اندازی کرد و بیش از ۲۰۰ ویژه برنامه و برنامه جدید به تولید رساند.

به نظر این رسانه گروهی آمریکا، این موضوعات نشان می دهد که این رسانه بسیار بزرگ چینی خود را در سطح رسانه های بین المللی برجسته قرار داده است و دیگر تنها یک آژانس تبلیغاتی متمرکز بر امور داخلی چین نیست، این به معنای تغییرات جدید در صنعت رسانه های گروهی بین المللی است.

[ad_2]
منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا