ایران و جهان

۱۷ هزار هکتار آبیاری نوین در ورامین اجرایی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ورامین، جلسه هماهنگی اجرای طرح ملی احداث خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین ،پاکدشت و ری به ریاست حسین کاغذلو فرماندار و با حضور مدیران استانی و شهرستانی و مشاور و مجری طرح در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

حسین کاغذلو فرماندار شهرستان ورامین در خصوص واریانت جدید مسیر خط دوم انتقال پساب گفت: در خصوص انتقال بحث و تبادل و نظر بین اعضاء جلسه انجام گرفت که از مصوبات این جلسه تهیه نقشه های مسیر جدید توسط پیمانکار وتحویل به دستگاههای راه و شهر سازی، جهاد کشاورزی و راهداری است.

فرماندار ورامین اظهار داشت: بازدید میدانی مدیران مرتبط در هفته آتی و اتخاذ تصمیمات از دیگر مصوبات بود این جلسه می باشد.

 فرماندار ورامین با تشریح اهداف این پروژه افزود: با توجه به اینکه شهرستان ورامین قطب تولید محصولات کشاورزی استراتژیک می‌باشد لذا نیازمند تامین آب کشاورزی برای کشاورزان دشت خود است.

وی بیان داشت: هدف از اجرای این طرح استفاده بهینه از آب در تعادل بخشی آب های زیرزمینی و کاهش فرونشست ها است.

وی تصریح کرد: نگاه ما برای انجام این طرح صرفا کشاورزی می‌باشد و انتقال این آب هم جبران حق آبه ای را می‌کند که تا کنون به دشت ورامین اختصاص نیافته است.

کاغذلو گفت: شهرستان ورامین تا کنون توانسته ۱۷ هزار هکتار آبیاری نوین را اجرایی نماید، همچنین اصلاح الگوی کشت باید در دستور کشاورزان قرار گیرد تا از هدر رفت آب جلوگیری به عمل آید که کشت پسته نمونه ای از اجرای این طرح می‌باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود خشکسالی های گذشته بارش یکسال و یکدوره تامین کننده آب سفره های زیر زمینی نمیباشد و نمونه آن بارش ها و سیلاب اوایل سال بود که با وجود بارش های فراوان در تابستان تا حدودی با کمبود اب شرب مواجه گشتیم که شهرستان های مجاور هم اکنون نیز با این مشکل گریبانگیر می‌باشند.

وی در ادامه گفت: تشکیل شرکت های نظام بندی آب و ابیاری باید تشکیل شود تا از وضعیت آب موجود در دشت ورامین باخبر شویم و کشاورزان  بتوانند هریک به حق واقعی خود آب برداشت نمایند.

فرماندار تصریح کرد: با توجه به آنکه خط انتقال به لحاظ عبور از مناطق مسکونی و شهری، مشکلات زیست محیطی و اجتماعی پرشماری را موجب خواهد شد، استفاده از لوله و انتقال پساب از طریق مجرای سرپوشیده در خط دوم و خارج از حریم شهری تا حد زیادی مشکلات فوق را برطرف خواهد کرد. 

انتهای پیام/۶۷۰۳۷/پ/ث۳۰


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا