ایران و جهان

تحریم نفت ایران؛ از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا امروز

موسی حقانی مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد گفت: تحریم ایران سابقه تاریخی دارد در دوران ملی شدن صنعت نفت به علت مبارزه با استعمار جهانی و جلوگیری ازغارت نفت با تحریم ناجوانمردانه مواجه شدیم در آن دوران ایران فقط یکبار توانست نفت بفروشد.

وی ادامه داد: البته اقتصاد ایران تا قبل از کودتای ۲۸ مرداد تا این اندازه متکی به نفت نبود بعد از کودتا کشور مبتلا به نفت شد. کشور تجربه اقتصاد بدون نفت دکتر مصدق را فارغ از ارزش‌گذاری شخص مصدق خوب یا بد دنبال نکرد. همچنین نخست وزیر ایران قبل ازکودتای ۲۸ مرداد برای این که این تحریم شکسته شود، گفت: رایگان نفت در اختیار کشورها قرار می‌دهیم انگلستان و استعمار مانع صدور نفت رایگان شد.

حقانی با اشاره به مقاومت ایران در برای تحریم‌های آن دوران گفت: ایران در دوران ملی شدن صنعت نفت در برابر استعمار نصفه نیمه مقاومت کرد بعد از سقوط دولت مصدق کنسرسیوم نفت تشکیل شد ایران احتیاج به متخصص در زمینه تصفیه روغن داشت.

وی ادامه داد: قبل از ملی شدن صنعت نفت متخصصان انگلیسی روغن تصفیه می‌کردند و بعد از کودتا و تشکیل کنسرسیوم از ایران رفتند کارشناسی از آمریکا آوردند که به مهندس‌های ایرانی روش تصفیه روغن آموزش بدهد، کارشناس یک هفته یا ده روز بیشتر در ایران نماند و گفت: من آموزش جدیدی ندارم به مهندسان ایرانی بدهم مهندسان ایرانی دوره تحریم تصفیه روغن را یاد گرفتند.

مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر گفت: در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت فضای همدلی در کشور بود زمانی که اوراق قرضه ملی فروش می‌رفت مردم استقبال کردند اما متأسفانه در حال حاضر اگر بحرانی ایجاد شود به طور مثال قیمت دلار افزایش یابد بخشی از مردم درپی خرید می‌روند و بحران تشدید می‌شود رفتار خودمان را با رفتار ترک‌ها مقایسه کنیم. اردوغان اعلام می‌کند دچار مشکل شدیم دلارهایتان را بفروشید مردم به خیابان می‌روند و دلار می‌فروشند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا