ایران و جهان

مشابه کارخانه تولید کیک زرد را در آینده در استان یزد خواهیم داشت


به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به انتقال دومین محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان که امروز (چهارشنبه) به UCF اصفهان منتقل شد، گفت: مشابه این کارخانه را در آینده در چند جای استان یزد خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: اورانیوم را چندان راحت نمی توانید از بازارهای بین المللی خرید کنید و مثل این می ماند که شما ماشین دارید ولی نمی توانید بنزین داشته باشید، بنابراین اگر کشوری می خواهد صنعت هسته ای داشته باشد باید از داشتن اورانیوم و کیک زرد اطمینان داشته باشد.

وی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر ۲۷۰ تن اورانیوم طبیعی استفاده می کند اظهار داشت: جمع اورانیوم حال حاضر ما برای تولید کیک زرد ۱۰۰۰ تن و برای سه سال است، ما از سال ۸۵ یا ۸۶ برای بدست آوردن اورانیوم شروع کردیم و سالی متوسط ۱۰ تن اورانیوم استخراج می کردیم.

صالحی افزود: این اولین کارخانه بعد از بندرعباس است که با استفاده از فناوری های مدرن جمهوری اسلامی ایران تولید کرده است و بخش قابل توجهی از تجهیزات در ایران ساخته شده که جای تقدیر از مهندسان داخلی دارد.

ما می توانیم اورانیوم و کانسنگ آن را تولید کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در دو سه سال اخیر که بهینه سازی کارخانه را داشتیم به صورت آزمایشی کیک زرد تولید می‌کردیم و از الان به بعد با کمک دولت و به میزانی که پول تزریق شود ما می توانیم اورانیوم و کانسنگ آن را تولید کنیم.

اکتشاف ۸۰ درصد کشور انجام شده است

وی تصریح کرد: در خصوص اکتشاف باید بگویم که قبل از انقلاب ۲۰ درصد کشور انجام شده بود و از سال ۸۸ با توصیه و کمک رهبر انقلاب اکتشاف هوایی را شروع کردیم و ۸۰ درصد کشور انجام شده است و تفسیر این برداشت ها را خودمان در کشور انجام می دهیم.

به گزارش مهر، صالحی گفت: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع را پی‌جویی زمینی می کنیم و حفاری های بسیاری را با شتاب خوبی در حال پیشرفت در اکتشاف و استخراج هستیم.

از نظر اورانیوم فقیر نیستیم

وی گفت: تصور در گذشته این بود که ایران از منتظر اورانیوم فقیر است ولی با اکتشاف های انجام شده متوجه شدیم فقیر نیستیم و البته غنی هم نیستیم ولی در حد ذخایر استراتژیک وضعیت ما مناسب است.

صالحی در خصوص دستاوردهای جدید هسته ای افزود: این صنعت کاربردهای فراوانی در پزشکی و کشاورزی و تولید برق و موارد دیگر دارد و ما در بین کشورهای در حال توسعه از معدود کشورهایی هستیم که توانسته ایم در موضوع هسته ای پیشرفت های خوبی دارد.

سانتریفوژهای مدرن و پیچیده ای برای صنعت نفت و پزشکی تولید می کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در صنعت نفت، سانتریفوژهای مدرن و پیچیده ای که نمی توانند از بازار آزاد بخرند را ما برای آنها تولید می کنیم و البته همین موضوع را برای بخش پزشکی هم انجام می دهیم.

وی در خصوص تولید سوخت ۲۰ درصد گفت: ما در گذشته بر اساس مهندسی معکوس به تولید این سوخت رسیده بودیم ولی اخیرا توانایی تولید سوخت جدید ۲۰ درصد را پیدا کرده‌ ایم.

صالحی بیان کرد: انواع آزمایش ها باید روی سوخت تولید شده انجام شود که قطعا زمان بر است و پس از کسب اطمینان، از آن استفاده می کنیم.

به گزارش مهر، رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص دستور رهبر انقلاب به سازمان انرژی اتمی مبنی بر آمادگی لازم جهت برخورداری از ۱۹۰ هزار سو گفت: توصیه های رهبر انقلاب در طول مذاکرات هسته ای همواره مطرح بود و ایشان تاکید داشتند که پُل های پشت سر ما خراب نشود و البته اینها بر اساس تجربیات خوبی که ما در سال های گذشته مذاکرات با سه کشور اروپایی داشتیم، بود.

وی با بیان اینکه ما بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اقدامات لازم را انجام دادیم، تصریح کرد: یکی دیگر از الزامات تحقق فرمایش رهبر انقلاب، تهیه سالن نصب تجهیزات و سانتریفوژ ها بود که در طول مذاکرات مقدمات آماده شدن این سالن را انجام دادیم. ظرفیت اسمی این سالن ۵۰ تا ۶۰ ماشین است و اگر ده ماه این سالن کار کند ۸۰ هزار سو خواهد شد، بنابراین از پتانسیل لازم برای ۱۹۰ هزار سو برخورداریم و البته رهبر انقلاب فرمودند زمینه های آن فراهم شود.

صنعت هسته ای میعادگاه خیلی از صنایع دیگر است

صالحی با بیان اینکه صنعت هسته ای میعادگاه خیلی از صنایع دیگر است، اظهار داشت: اگر در صنعت برق ما متوسط مصرف که ۳۵ هزار مگاوات بود را از هسته ای استفاده می کردیم ۲۱۰ میلیون تُن در سال آلاینده استفاده نمی شد. صنعت هسته ای از منظر رهبر انقلاب عامل اقتدار ملت ایران است، چالشی که غرب با ما دارد روی موضوع هسته ای که بحث فنی است و آنها لاجرم باید تسلیم شوند که شدند، از نظر خودباوری و صنعتی این صنعت برای ما اقتدار ایجاد کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص برجام و اینکه آیا برجام موجب کند شدن پیشرفت هسته ای شد یا خیر، تصریح کرد: یک زمانی است که صنعت هسته ای از طریق منطقی و عادی خودش در یک کشوری شکل می گیرد و یک زمانی است که شما تحریم هستید و امکانات لازم را به شما نمی دهند و باید این صنعت را هر طور شده داشته باشید. خوشبختانه ما دیگر از این آستانه ها عبور کردیم، طراحی راکتور و سانتریفوژ ها، اکتشافات و استخراج و تحقیق و توسعه، آب سنگین و موارد دیگری را به مرور متوجه شدیم.

بزرگترین دستاورد هسته ای ما این است که صنعت هسته ای را به گونه‌ای به کار گرفتیم که خودمان می توانیم طراح باشیم

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که نیازی به مهندسی معکوس نداریم و خودمان طراحی ها را با استفاده از علوم فیزیک و شیمی و امثال اینها انجام می دهیم. بزرگترین دستاورد هسته ای ما این است که امروز صنعت هسته ای را به گونه‌ای به کار گرفتیم که خودمان می توانیم طراح باشیم.

به گزارش مهر، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در صنعت هسته ای در حوزه اکتشاف و استخراج پیشرفت های خیلی خوبی داریم سرعت بالایی داریم، امروز دیدید که کارخانه اردکان به مرحله بهره برداری صنعتی رسید، خیلی تلاش شد تا به این مرحله برسد و مشکلات فراوانی داشتیم ولی حالا خدا رو شکر حل شده و تنها محدودیت برجام در پلمپ کردن ماشینی بود که اورانیوم را از اردکان به اصفهان می برد تا جای دیگری نرود.

صالحی اظهار داشت: در تحقیق و توسعه ما روی سانتریفوژها و تجهیزات دیگری است، ما همزمان روی چند سانتریفوژ کار می‌کنیم؛ IR۱ را که پشت سر گذاشتیم و نسل قدیمی است و امروز IR۲m و IR۴ را می توانیم با خیال راحت تولید انبوه کنیم، چرا که آزمایش های بسیاری برای آنها انجام دادیم و الان روی آزمایش IR۶ و IR۸ کار می کنیم.

وی ب بیان اینکه ما باید آزمایشات متعددی روی سانتریفوژها انجام دهیم تا آنها را با اطمینان خاطر به مرحله تولید برسانیم، گفت: البته زمان زیادی هم می برد. ما الان روی IR5 و IR6 آزمایشات متعددی را انجام می دهیم. ما می توانیم بر حسب غنی سازی و بهترین راندمانی که می خواهید داشته باشید چیدمان زنجیره های سانتریفوژ های خود را تغییر دهید.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: لزوما نباید زنجیره ۱۶۴ تایی باشد، بلکه می تواند زنجیره ای ۵۰۰ تایی باشد. ماشینی را که طراحی می کنید از ابتدا نمی روید زنجیره ۱۶۴ تایی درست کنید بلکه چندین سال زمان می برد و محدودیتی که داریم اینکه فقط می توانیم از IR1 برای غنی سازی استفاده کنیم ولی بعد از ۱۰ ساله برجام می توانیم از ماشین های جدید هم استفاده کنیم.

صالحی گفت: ما در بحث تحقیق و توسعه محدودیت هایی را پذیرفتیم ولی اثری روی کار ما نمی گذارد، آنها در اندیشکده های خود اینطور گفتند که ایرانی ها با هوشمندی این ۱۰ سالی که در برجام محدودیت گرفتند را برای آزمایش روی سانتریفوژ های مدرن خودشان ترتیب دادند. اگر برجام نبود آیا می توانستیم الان IR8 تولید کنیم؟ یا می توانستیم زنجیره شاهد ۲۰ تایی درست می کردیم؟

به گزارش مهر، رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ما پنج سال است روی IR8 کار می کنیم ولی هنوز کار دارد و نمی توانیم به مرحله تولید انبوه برسانیم و زمان نیاز داریم. لذا زمانیکه در برجام گرفتیم در تحقیق و توسعه و در خصوص سانتریفوژ ها همان زمانی است که به طور طبیعی نیاز داشتیم تا به تولید انبوه برسیم.

وی  با بیان اینکه ما قبلا سوخت ۲۰ درصد را از خارج از کشور تهیه می کردیم، گفت: اولین بار از آرژانتین گرفتیم و بیست و چند سال کار کردیم و مجدد برای آژانس درخواست دادیم که سوخت ۲۰ درصد می خواهیم اما آژانس گفت اگر ۲۰ درصد می خواهید باید شروطی را بپذیرید که ما گفتیم نمی توانیم چرا که خلاف حاکمیت ملی ما بود. با مسئولین ارشد نظام صحبت شد و تصمیم بر این شد که خودمان ۲۰ درصد را بسازیم، بعد ما در کمال ناباوری غربی ها اعلام کردیم که می توانیم سوخت ۲۰ درصد را تولید کنیم و این کمتر از دوسال اتفاق افتاد.

زمان تولید ایزوتوپ های پایدار را به کمک روسیه کوتاه کردیم

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در خصوص نیروگاه فردو، مراحل اولیه تولید ایزوتوپ های پایدار که با کمک روس ها در حال انجام است، پیشرفت خوبی دارد. با روس ها صحبت کردیم و در مقیاس آزمایشگاهی دو عنصری که می خواهیم روی آنها غنی سازی کنیم در حال پیشروی خوبی است؛ البته کار سختی است و اگر خودمان می خواستیم این کار را انجام دهیم باید خیلی وقت می گذاشتیم ولی با روس ها راه را کوتاه کردیم. فاز نرم افزاری کار را هم پیش بردیم. امیدواریم تا سه سال آینده در تولید و صاردات ایزوتوپ های پایدار به خارج از کشور به جایگاه خوبی برسیم.

وی در خصوث باز طراحی راکتور اراک تصریح کرد: ما کار گروهی تشکیل دادیم از متخصصین چینی، آمریکایی و ایرانی که راکتور اراک را بر اساس آخرین پیشرفت های علمی در این زمینه پیش ببریم و گفته بودیم که مدیر پروژه ایران است و شما فقط تایید کارهای ما را داشته‌باشد. طراحی مفهومی و پایه آن تمام شده و مُهر تایید کارگروه را دارد و طراحی تفصیلی هم در شرایط پیشرفت کاری خود قرار دارد و شاید یکی دو ماه اخیر به دلیل فشارهای ترامپ با کندی مواجه شده باشد.

صالحی گفت: ما یاد گرفتیم هر کاری که انجام می دهیم خودمان را برای بدترین شرایط آماده کنیم و اینجا هشدار می دهم که اگر شما به عنوان همکاران خارجی ما همکاری لازم را نداشته باشید ما خودمان کار را جلو می بریم و انتخاب گوناگونی در این خصوص داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: شاید این نکته را اولین بار است که می گویم، در مذاکرات خیلی اوقات طرف مقابل تصور می کرد ما را در بن بست قرار می دهد که اینطور نبود، به طور مثال ما قبل از عملیاتی شدن برجام ۱۹ هزار سانتریفوژ IR1 داشتیم که ۱۰ هزار تای آن فقط نصب شده بود ولی کار نمی کرد. ما این سانتریفوژ ها را با دقت جمع کردیم، اما آمریکایی ها تصورشان این بود که IR1 هایی که داشتیم به این بازه زمانی ۱۰ ساله برجام نمی رسد و کم می آوریم و دیگر نیازی به تولیدIR1 نداریم و در حال حاضر از این مدل سانتریفوژ ۱۴ هزار عدد در انبار داریم.

SPV که قرار داشتیم، شاید فردا یا ۱۲ فوریه اعلام شود​

وی با بیان اینکه خوشبختانه سیزده گزارش مثبت از آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم که این کار بزرگی است و به این سادگی حاصل نمی شود، افزود: باز سنگینی روی سازمان انرژی اتمی هست که جای تقدیر از کلیه پرسنل سازمان انرژی اتمی دارد که تلاش بسیاری برای دست یابی به اهداف ما دارند.

صالحی در خصوص سیاست های آمریکا علیه ایران بیان کرد: از زمانی که ترامپ اعلام کرد که با برجام مخالف است شرایط به نحو دیگری شد، دولت آمریکا در شرایط سختی هست و می خواهد ایران را تحت فشار شدید قرار دهد که از برجام خارج شود و این فشارها بر آژانس و رژیم صهیونیستی که قصد ورود به این مساله را ندارم هم بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر ایران است.

وی در خصوص همکاری های هسته ای با اروپا، خاطرنشان کرد: آنها در مرکز نظام هسته ای ما ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کردند، کلاس های آموزشی فراوانی گذاشتند و همکاری های هسته ای خیلی خوبی داریم و مشکلی به آن صورت نداریم و SPV که قرار داشتیم، شاید فردا یا ۱۲ فوریه اعلام شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا