ایران و جهان

کشت گیاه در حال انقراض برای تولید عطر/ امکان صادرات به هند


به گزارش خبرنگار مهر، تیمور تیموریان مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان فعال در عرصه گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: گیاه (آنغوزه) گیاهی مرتعی است که به صورت وحشی رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه این گیاه در کشورهای مختلف دارای واریته‌ها و گونه‌های مختلفی است، افزود: در کشورما نیز رشد این گیاه امکان پذیر است از این رو انغوزه در شیراز، شمال و جنوب خراسان، اصفهان و طبس رشد می‌کند.

به گفته وی، این گیاه در کشورهای تاجیکستان و افغانستان نیز رشد می‌کند ولی صمغ و خواص با رشد یافته‌های آنغوزه در ایران متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه آنغوزه یک گیاه کم مصرف در آب است و برای خوراک دام می‌تواند به صرفه و مفید باشد، گفت: این گیاه در شرایط ۲۵۰ میلیمتر بارش در سال رشد می‌کند.

تیموریان با بیان اینکه این گیاه را به روش‌های علمی کشت و برداشت کرده ایم، گفت: نشاهای این گیاه را در شرکت نگهداری می‌کنیم تا به اراضی کشت منتقل شوند؛ برداشت ۱۸ تن انغوزه در برنامه‌های این شرکت است.

به گفته مدیر شرکت، جمعیت این گونه گیاهی به شدت در حال آسیب بوده از این رو کشت آن در شرکت از انقراض محلی آن جلوگیری کرد؛ آنغوزه یک گیاه وحشی است و جوانه زنی آن بسیار اندک و کمتر از یک تا ۲ درصد است.

وی عنوان کرد: جوانه‌های تهیه شده از این گیاه در شرکت، اماده انتقال و عرضه است.

تیموریان با تاکید بر اینکه درصد زنده مانی این گیاه در عرصه بیش از ۸۰ درصد برآورد می‌شود، گفت: ما از این گیاه ۸ محصول تولید کردیم که اسانس آنغوزه یکی از محصولات جانبی این گیاه به شمار می‌رود.

وی با تایک بر اینکه اسانس این گیاه برای تولید عطر در دنیا استفاده می‌شود، گفت: درصدد فروش و صادرات این اسانس هستیم زیرا با وجود این ماده در عطر، ماندگاری عطر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه از دیگر کاربردهای این گیاه برای ادویه است، گفت: هدف ما صادرات چنین گیاهی به هند است که در تولید ادویه کاربرد دارد.

تیموریان گفت: این گیاه همچنین دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است و تحقیقات آنها نشان می‌دهد می‌تواند عفونت‌های ریه را درمان کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا