ایران و جهان

سئول باید اقدام به ترمیم و بهبود روابط با ایران کند


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العالم، در پی اظهارات ضدایرانی اخیر «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی، یک روزنامه کره جنوبی اعلام کرد که سئول باید اقدام به ترمیم و بهبود روابط با ایران نماید.

بر اساس این گزارش، روزنامه کره تایمز نوشت: یک خیابان در سئول به نام تهران وجود دارد و تنها خیابان در پایتخت کره جنوبی است که به اسم یک شهر خارجی نامگذاری شده است. همچنان که ایران هم یکی از خیابان‌های تهران را سئول نامگذاری کرده است.

این روزنامه افزود: خواهرخواندگی بین تهران و سئول نشانگر وجود یک الگوی موفق دیپماتیک عملی بین کره جنوبی و ایران بشمار می‌رفت.

کره تایمز با اشاره به اظهارات ضدایرانی یون سوک سول رئیس جمهور کره جنوبی در سفر به امارات، این اظهارات را که طی آن ایران را دشمن امارات و خطری برای این کشور نامیده بود، نسنجیده خواند.

این روزنامه افزود که رئیس جمهور کره جنوبی فاقد فهم دیپلماتیک یا آداب ریاست جمهوری است و از زمان نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری تا کنون به دلیل گاف‌های مداوم بدنام شده است و روزی نبوده که گاف ندهد.

کره تایمز در عین حال دهان رئیس جمهور کره جنوبی را «بزرگترین خطر امنیتی» برشمرد.

لازم به ذکر است که «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی در سفر به ابوظبی در امارات با اتخاذ موضعی خصمانه علیه تهران ادعا کرد: امنیت امارات که کشور برادر ما است، امنیت ماست. دشمن و بزرگ‌ترین تهدید امارات ایران است! در حالی که دشمن ما کره شمالی است… ما در موقعیتی بسیار شبیه به امارات هستیم!

رئیس جمهور کره جنوبی این ادعاها را در دیدار با ۱۵۰ سرباز کره جنوبی مستقر در امارات مطرح کرد.

اظهارات ضد ایرانی یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی در جریان سفر به امارات، وزارت خارجه کره جنوبی را ناچار به توجیه کرد.

بر اساس این گزارش، یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی در تلاش برای آنچه «رفع هرگونه سو تفاهم» درباره اظهارات یون در خصوص ایران نامید، مدعی شد که این اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی حین روحیه دادن وی به نظامیان این کشور و تشریح اوضاع پیچیده امنیتی منطقه صورت گرفته است.

این مقام کره جنوبی که نام وی اعلام نشده است افزود: دولت کره جنوبی همچنان خواستار توسعه هرچه بیشتر روابط دوجانبه دوستانه با ایران است.

در همین راستا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی در امارات اظهار داشت: وزات امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت آمیز رئیس جمهور کره جنوبی پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به عنوان دو کشور همسایه و دوست است.

وی افزود افزود: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا