ایران و جهان

۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می شود


به گزارش خبرگزاری مهر، آزیتا همتیان در ارتباط تلفنی با رادیو یکی از مؤلفه‌های اصلی گسترش کسب و کارهای کوچک را مشاغل خانگی دانست و اظهار کرد: در ایران قانونی جامع، پیشرو و توسعه یافته وجود دارد و ضمانتِ اجرایی آن در راستای ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از سال ۸۹ به متقاضیان ارائه خدمت می‌دهد؛ در این زمینه دیگر کشورها تکلیفی را برای فعالان این نوع کسب و کار در نظر نگرفته‌اند؛ حال آن که سهم ۱۵ تا ۲۰ درصدی از تولید ناخالص ملی آن‌ها به این مشاغل مرتبط است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رویکرد این قانون در ایران این است که تولید و اشتغال را منطبق با زندگی افراد پیوند زند و رویکردی اجتماعی به اقتصادی پدید آورد.

صدور آنی مجوزها

همتیان با اشاره به جهش مشاغل خانگی در سال جاری گفت: در نخستین گام مجوزها به صورت آنی صادر می‌شوند و تسهیل گری و مانع زدایی در این زمینه رخ داده است. از طرفی دولت اعتباراتی در نظر گرفته که موجب رشد قابل توجه در سال جاری شده است، به گونه‌ای که ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی دریافت و بین استان‌ها تخصیص یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی ۵۰ درصدی یافته است.

وی در ادامه به نوع نگاه دولت به کسب و کارهای خانگی و سهم اعظم زنان -۸۵ درصد شاغل- اشاره کرد و گفت: نگاهی حمایتی و منطبق با سیاست‌های اشتغال داریم و در این راستا باید به تکلیف مورد نظر –تحقق ۳۰۰ هزار شغل خانگی از یک میلیون شغل- دست یابیم که در این راستا اعتبار دریافتیِ امسال ۳ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

همتیان بر لزوم بازنگری در قانون مشاغل خانگی نیز تاکید کرد و ادامه داد: بخشی از ظرفیت‌های این قانون مغفول مانده؛ ۲۵ دستگاه اجرایی عضو ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی هستند که اگر هر یک بنا بر وظایف دستگاهی و مسئولیت اجتماعی کمک کنند، قطعاً اتفاقات بهتری نسبت به گذشته رقم خواهد خورد.

وی همچنین از تلاش‌ها برای معافیت مالیاتی، موضوعات بیمه‌ای و برخورداری از حمایت‌های اجتماعی و دستمزدی سخن گفت و افزود: امسال بیش از ۱۰۰ رشته به مشاغل خانگی اضافه شد و به ۶۳۰ رشته رسیدیم؛ بسیاری رشته‌های تولید محتوا، بازاریابی و فروش، رشته‌های تجارت الکترونیک و… نیز اضافه شده و نگاه سنتی به مشاغل خانگی تغییر کرده است و تا پایان سال رشته‌های دیگری هم اضافه خواهد شد.

سهم ۴ درصدی مشاغل خانگی در اقتصاد

همتیان در خصوص سهم مشاغل خانگی از اقتصاد کشور گفت: در ادوار گذشته این رشد کاهشی بوده و سهم حدود ۴ درصد را نشان می‌دهد و به نظر ما بسیار ناچیز است.

وی افزود: تلاش داریم تا پایان ۴ سال دولت سیزدهم این سهم به ۱۵ تا ۲۰ درصد برسد و با توجه به مانع زدایی از صدور مجوزها، گام‌های بسیاری برداشته خواهد شد و در این زمینه بیش از ۱۱۸ هزار مجوز در ۹ ماهه امسال صادر شده است. بنای اصلی ما ایجاد امکانی برای فعالیت هر کس با هر گروه سنی و وضعیتی به منظور ورود به مشاغل خانگی با کمک اعضای خانواده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا