ایران و جهان

نگاه دولت به مسائل آلایندگی درآمدزایی نیست


به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه شامگاه پنجشنبه در جلسه کارگروه آلودگی هوا در استانداری اصفهان با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به مسائل آلایندگی درآمدزایی نیست، اظهار داشت: متأسفانه زمانیکه کارشناسان ما اعلام می‌کنند صنعتی براساس شاخص‌ها از لیست آلایندگی خارج شود هم مسئولان و هم نمایندگان مجلس می‌گویند چرا از لیست آلایندگی خارج شده زیرا سالانه مبلغی پول می‌داده است و این در حالی است که دولت دنبال درآمدزایی از آلایندگی صنایع نیست.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی نباید دنبال مقصر بود، افزود: مازوت سوزی نیروگاه اصفهان در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ حذف شد، آیا شاخص‌های هوای اصفهان کاهش داشت؟ آیا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان چه خبر است که همه شما از نمایندگان مجلس تا مسئول و صنعتکار و معدنکار همچنان می‌خواهید در این شعاع انباشت صنایع را داشته باشیم؟

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وقتی به سمت فولادشهر و مبارکه و لنجان می‌رفتم تأسف خوردم که چرا می‌خواهید بارگذاری را ادامه دهید؟ انجام ندهید؛ همین الان استاندار اصفهان اعلام کنند که به غیر از صنایع دانش بنیان در شعاع ۵۰ کیلومتر اصفهان هیچ کاری انجام و صنعتی مستقر نشود؛ چرا این موضوع را مسلم نمی‌کنید؟ چرا هر نماینده مجلسی می‌گوید باید این اتفاق در شهر من بیافتد؟ چرا استان و سارمان را مبتنی بر مزیت‌های نسبی مدیریت نمی‌کنیم؟

سلاجقه با بیان اینکه متأسفانه همه بخشی نگر و انتزاعی فکر می‌کنیم، ابراز داشت: ما به آنچه که بین ما مشترک است فکر نمی‌کنیم؟؛ اصفهان را چه کسی مدیریت کرده که به این شرایط برسد و اصفهان را چه کسی به اینجا رساند؟ کمی درمورد آنچه اتفاق افتاده فکر کنیم و شروع به اصلاح شرایط کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ سال پیش در جلسه‌ای تمام رؤسای محیط زیست کشور حضور داشتند و همه ادعا می‌کردند محیط‌زبست کشور داغون شده؛ بعنوان فرزند کوچک این مجموعه گفتم اگر کسی قرار است پاسخگوی مردم و محیط‌زیست کشور باشد دور همین میز است زیرا مردم امروز نسبت به محیط زیست حساس شدند و بسیار جلوتر از ما محیط زیست را حفظ و برای آن مطالبه گری می‌کنند.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش فرمودند فرهنگ منابع طبیعی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: مردم امروز برای محیط زیست مطالبه‌گری می‌کنند.

سلاجقه با اشاره به اینکه شهر اصفهان در کمیسیون زیربنایی کشور و در نقشه برخورداری شهرهای کشور جزو شهرهای برخوردار اعلام شده، افزود: در آن کمیسیون مطرح کردم اصفهانی که اکنون آب زیرزمینی ندارد، فرونشست از اطراف به مرکز شهر در حال پیشروی است و تمام زیرساخت‌های هویتی اصفهان در حال از بین رفتن است، اصفهانی که سقف و کف ندارد چگونه می‌توان بعنوان برخوردار معرفی کرد؛ آیا مردم اصفهان اکنون با خیال راحت سر روی زمین می‌گذارند؟

وی با بیان اینکه امروز باید شاخص‌های محیط‌زیستی مبنای برخورداری شهرها تعیین شود، تصریح کرد: برنامه جامع کاهش آلایندگی شهر اصفهان پیگیری شود و مدیرکل محیط زیست استان مأمور پیگیری این برنامه است که دستگاه‌ها برنامه عملیاتی برای ۱۴۰۲ آماده و ارائه کنند، سنجش تعیین کنند که سال آینده چقدر آلایندگی را در شهر اصفهان و اطراف آن ‌کاهش خواهند داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مسائل اقلیمی کشور، گفت: با همکاری شرکت‌های دانش بنیان دنبال این هستیم که پایداری هوا را با تلاطم جوی کاهش دهیم.

سلاجقه با بیان اینکه موضوع سبد سوخت را پیگیر می‌کنم، اظهار داشت: مسئله نیروگاه و مازوت سوزی در اصفهان به نوعی حساسیت و وضعیت روحی روانی برای مردم ایجاد کرده است؛ مردم حساس شدند، در بازدید امروزم از نیروگاه، مدیرعامل نیروگاه تعهد کرد در بازه یک سال و نیم تا سه سال حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان برای نیروگاه سیکل ترکیبی سرمایه گذاری کنند و بقیه هم لازم است استانداری اصفهان با صندوق توسعه ملی کشور مکاتبه کند و ما در محیط زیست کشور حمایت خواهیم کرد. اگر پنج هزار مگاوات در قالب سوخت پاک تبدیل شود حمایت می‌کنیم.‌

وی افزود: نیروگاه قبلی تعطیل می‌شود و نیروگاه جدید بدون آلایندگی آغاز بکار می‌کند، ظرفیت و راندمان افزایش و مصرف آب آن کاهش می‌یابد.‌

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صندوق ملی محیط زیست در اختیار شماست، خاطرنشان کرد: از این صندوق برای ۸۰۰ دستگاه تاکسی شهر تبریز به هر کدام ۵۰ میلیون تومان وام داده شده که تا پایان ۱۴۰۱ آلایندگی کاهش یابد، در اصفهان نیز یا تاکسی یا وانت‌ها و ون را اولویت بندی کرده و هر کدام را پیشنهاد دهید تسهیلات می‌دهیم.

سلاجقه افزود: برای دو هزار دستگاه تاکسی و به ازای هر کدام وام ۲۵ میلیون تومانی خواهیم داد و شهرداری نیز سه هزار دستگاه را تقبل کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا