ایران و جهان

موافقت نتانیاهو با بازگشت اعدام به فلسطین اشغالی


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو با خواسته «ایتمار بن گویر»، وزیر تندرو کابینه‌اش در رابطه با تلاش برای تصویب قانونی برای اعدام مجریان عملیات‌های مقاومتی موافقت کرده است.

این شبکه عبری زبان اعلام کرد که نتانیاهو در حالی با این خواسته موافقت کرده که نهادهای امنیتی تل آویو از ترس افزایش علمیات‌های فلسطینیان و احتمال ربودن نظامیان اسرائیلی، به شدت مخالفت اعدام مجریان عملیات‌ها هستند.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که موفق به تشکیل کابینه ائتلافی شده است و زمینه را برای بازگشت به قدرت به عنوان رئیس راست‌گراترین کابینه تل آویو فراهم کرده است.

نتانیاهو این خبر را لحظاتی پیش از پایان مهلت تشکیل کابینه در نیمه شب چهارشنبه و در تماس تلفنی با «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد. همزمان حزب لیکود ویدئویی کوتاه از نتانیاهو را در حال گفتگو با دیگر احزاب و به صورت خندان منتشر کرد.

نتانیاهو گفته است: «می‌خواستم به شما اعلام کنم که به لطف حمایت مردمی شگفت‌انگیز که در انتخابات دریافت کردیم، موفق شدم دولتی تشکیل دهم که از همه شهروندان مراقبت کند.»

تشکیل کابینه جدید تل آویو پس از هفته‌ها مذاکره و با دشواری انجام شد، چون بسیاری از متحدان نتانیاهو در کابینه او خواستار سهم بیشتری از قدرت بودند. تاریخ ادای سوگند نتانیاهو هنوز اعلام نشده است.

نتانیاهو حتی در صورت موفقیت در تشکیل کابینه کار دشواری را پیش رو دارد. او ریاست ائتلافی را بر عهده خواهد داشت که تحت سلطه شرکای راست افراطی و ارتدوکس است و شرکای او خواستار تغییرات چشمگیر هستند که این تغییرات می‌تواند بسیاری از اسرائیلی‌ها را ناراضی کند. همچنین کابینه تندرو نتانیاهو خطر درگیری با فلسطینی‌ها را افزایش خواهد داد.

در کابینه نتانیاهو، «ایتامار بن گویر»، که زمانی به اتهام تحریک نژادپرستی و حمایت از یک سازمان تروریستی محکوم شده بود، به عنوان وزیر امنیت منصوب شده است. همچنین معاون او، «بزالل اسموتریچ»، از رهبران شهرک نشینان کرانه باختری معتقد است باید کرانه باختری به دیگر مناطق ضمیمه شود.

در همین حال، افراطی‌های ارتدوکس به دنبال افزایش یارانه‌ها و کمک‌های مالی دولت برای سیستم آموزشی مستقل خود هستند و این برنامه انتقادات زیادی را به دلیل تمرکز بر مطالعات دینی به همراه داشته است. منابع عبری با هشدار درباره قدرت گرفتن هر چه بیشتر راستگرایان افراطی و شخصیت‌هایی نظیر «ایتمار بن گویر» (رئیس حزب قدرت یهودی) و «بتسلئیل اسموتریچ» (رئیس حزب صهیونیسم دینی) که از اعضای ائتلاف نتانیاهو محسوب می‌شوند و در کابینه آینده قطعاً حضور خواهند داشت، سیاست‌های آنها را مانعی جدی در برابر اهداف منطقه‌ای و حتی بین المللی نتانیاهو می‌دانند.

جریان‌های راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی که هم اکنون قدرت را بدست گرفته‌اند به طور جدی خواهان توسعه شهرک سازی در کرانه باختری بر اساس پروژه‌های مدنظر خودشان هستند. از سوی دیگر، راستگرایان افراطی در صدد اجرای پروژه‌های خطرناک دیگری از جمله اخراج کامل فلسطینی‌ها از مناطق موسوم به C کرانه باختری و تغییر وضعیت مسجدالاقصی (قبله اول مسلمانان جهان) هستند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا