ایران و جهان

راز تهدیدات تل آویو برای حمله به ۲ فرودگاه

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: حملات رژیم صهیونیستی به سوریه اخیراً تشدید شده است. جدیدترین حمله مربوط به سه شنبه گذشته بود. حوالی ساعت ۰۰:۳۰ دقیقه بامداد سه شنبه ۲۹ آذرماه گذشته به وقت محلی سوریه، رژیم صهیونیستی از شمال شرق دریاچه طبریا، نقاطی را در اطراف دمشق با موشک بمباران کرد که پدافند هوایی سوریه موشک‌ها را رهگیری و شماری از آن را منهدم کرد. در نتیجه این حمله، دو سرباز سوری زخمی و برخی خسارت مادی به مناطق آسیب دیده وارد شده است. موشک‌های رژیم صهیونیستی برخی نقاط در جنوب دمشق و نزدیک به جاده فرودگاه این شهر را هدف قرار دادند. این چهارمین حمله رژیم صهیونیستی در ۲ هفته گذشته بود.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی در بیشتر مواقع این حملات دفع شده است. این تجاوزات هوایی اسرائیل در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

تهدید تل آویو به حمله به فرودگاه‌ها

همزمان با این حملات رژیم صهیونیستی، طی روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری از سوی رسانه‌های سعودی و رژیم صهیونیستی، مبنی بر احتمال حمله این رژیم به فرودگاه بیروت به بهانه واهی انتقال سلاح بودیم.

چند روز قبل هم شبکه الجزیره در گزارشی به نقل از یک نشریه روسی مدعی شد که تل آویو در صدد توقف کامل پروازها میان سوریه و ایران است و در این راستا به از کار انداختن کامل فرودگاه‌های سوریه فکر می‌کند.

به گزارش نشریه «نزاویسیمایا گازتا» اسرائیل به بهانه این ادعا که دو کشور از ناوگان هوایی مسافربری برای انتقال سلاح استفاده می‌کنند و اینکه پیش از این بمباران فرودگاه دمشق موجب توقف موقت این روند شده بود در حال بررسی این گزینه است.

این نشریه آورده است که منابع پایگاه امریکایی «برکینگ دیفنس» تأکید کرده‌اند که بمباران فرودگاه دمشق تاکنون حالت نمادین داشته و تاکنون به حد تخریب کامل نرسیده است.

در این گزارش به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی ادعا شده است که اگر اسرائیل واقعاً چنین تصمیمی بگیرد، اقدامش فقط شامل بمباران باند فرودگاه و زیرساخت‌های آن نخواهد شد و تمام سیستم کنترل پرواز را از کار خواهد انداخت.

تابستان گذشته وزارت حمل و نقل سوریه اعلام کرد که تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی زیرساخت‌های فرودگاه بین المللی دمشق را هدف قرار داد باعث از کار افتادن باندهای فرودگاه شد. در پی این حمله فرودگاه دمشق به مدت حدود دو هفته از کار افتاد.

ادعاهای بی اساس و بهانه جویی تل آویو

در این میان سوالاتی مطرح است که شایعات و اخبار دروغین رسانه‌های سعودی – صهیونیستی درباره فرودگاه بیروت و پرواز به آن، چه معنایی دارد؟ آیا رژیم صهیونیستی دنبال بهانه‌ای برای حمله به این فرودگاه است؟ آیا توان تحمل عواقب این کار را دارد؟

عمر المعربونی کارشناس نظامی تاکید دارد که هواپیمای مسافری گنجایش حمل مقادیر کافی سلاح خصوصاً موشک را ندارد.

همچنین در فرودگاه بیروت کارمندان و کارکنان از ادیان مختلف و با علایق سیاسی مختلف هستند یعنی مخالفان و دشمنان حزب‌الله مهره‌هایی در آن دارند که به راحتی امکان لو دادن و عکس گرفتن از نقل و انتقال احتمالی محموله‌های مختلف را دارند.

اما نکته مهم این است که اساساً حزب‌الله نیازی به دریافت سلاح و موشک از طریق سوریه یا فرودگاه و بندر بیروت را ندارد چون به اندازه ۳ جنگ طولانی با رژیم صهیونیستی موشک ذخیره کرده است و بقول خودشان الان جا ندارند موشک اضافه انبار کنند.

حسین مرتضی خبرنگار و کارشناس لبنانی معتقد است امکان دارد رژیم صهیونیستی به دنبال یک اقدام امنیتی علیه فرودگاه باشد و سناریویی مثل بندر بیروت به راه بیاندازند و بگویند مخزن سلاح حزب الله منفجر شد! لذا باید مراقب بود.

این نکته هم نباید فراموش شود که حزب‌الله قادر است به همان میزان که اسرائیل به فرودگاه بیروت صدمه بزند، به فرودگاه بن گوریون صدمه وارد کند و صهیونیست‌ها این مهم را خوب می‌دانند.

برخی از کارشناسان معتقدند نباید این احتمال را از نظر دور داشت که رژیم صهیونیستی شاید برای مدیریت افکار عمومی صهیونیستی که هر روز بیشتر اعتماد خود را نسبت به ارتش و دولت و ساختارهای امنیتی رژیم از دست می‌دهند، بخواهد یک اقدام خاص در لبنان انجام دهد.

از سوی دیگر صهیونیست‌ها خوب می‌دانند که مقاومت در لبنان در بالاترین حد قدرت و اقتدار قرار دارد و هرگونه اشتباهی می‌تواند به یک فاجعه برای رژیم صهیونیستی تبدیل شود. خصوصاً که کرانه باختری هم اکنون شعله ور است و غزه نیز منتظر یک فرصت عالی است.

واکنش مقامات لبنان

نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان در سخنانی در این باره اظهار داشت: شایعاتی که درباره ورود تسلیحات ایرانی به فرودگاه بیروت مطرح شده است، صحت ندارد. هفته گذشته با فرمانده ارتش و مقامات امنیتی دیدار کردم و همه آنها تأیید کردند که بررسی‌های انجام شده نادرست بودن این ادعاها را تأیید می‌کند و هیچ سلاحی وارد فرودگاه بیروت نشده است.

حسین جشی نماینده وابسته به فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان با اشاره به تهدیدات رژیم مبنی بر هدف قرار دادن فرودگاه لبنان گفت: تهدید اسرائیل علیه فرودگاه بین المللی بیروت دارای دو هدف است؛ اول اینکه فصل گردشگری پایان سال و مراسم سال نو است و هدف دیگر هم بالا بردن روحیه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست است. ما به اسرائیل توصیه می‌کنیم که به فرودگاه بیروت نزدیک نشوند زیرا اگر حمله‌ای به فرودگاه شود فرودگاهی برای اسرائیلی به منظور فرار (از فلسطین اشغالی) باقی نخواهد ماند.

واکنش به هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی چگونه خواهد بود؟

از نگاه کارشناسان امور، با توجه به خوی ددمنشی رژیم صهیونیستی و تداوم حملات این رژیم به سوریه به ویژه فرودگاه دمشق و الشعیرات در حمص، این احتمال وجود دارد که رژیم صهیونیستی طی روزها و هفته‌های آتی بر دامنه تحرکات خود بیافزاید و محور مقاومت باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد؛ اما واقعیت این است که هرگونه حماقت اسرائیل در بمباران فرودگاه‌های بیروت یا دمشق یا حمله به هواپیماهای مسافربری ایرانی، سوری و لبنانی به بهانه انتقال سلاح، بدون واکنش نخواهد ماند. حمله به فرودگاه‌ها و از کار انداختن پروازها خط قرمز و اقدامی تحریک آمیز است که به طور حتم واکنش به دنبال خواهد داشت حمله به فرودگاه‌ها و از کار انداختن پروازها خط قرمز و اقدامی تحریک آمیز است که به طور حتم واکنش به دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه موشک‌های مقاومت فلسطین فرودگاه‌های اللد و رامون را در جریان نبرد اخیر به تعطیلی کشاند و به مدت ۱۱ روز در جریان نبرد شمشیر قدس در ماه مه ۲۰۲۱، ارتباط رژیم صهیونیستی را با دنیا قطع کرد، اگر کل محور مقاومت وارد عمل شود، اوضاع چگونه خواهد شد؟ کافی است که موشک‌های مقاومت فلسطین فرودگاه‌های اللد در نزدیکی تل آویو و رامون در نقب و موشک‌های بالستیک انصارالله بندر ایلات را هدف قرار دهد و موشک‌های حزب الله لبنان سکوهای گازی در دریای مدیترانه و بندر حیفا را هدف قرار دهد و آنگاه حال و روز صهیونیست‌ها چگونه خواهد بود؟

آنچه در پایان می‌توان گفت این است که رژیم صهیونیستی با آتش بازی می‌کند و همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است و ارتکاب کوچک‌ترین ماجراجویی واکنش کوبنده را در سال ۲۰۲۳ به دنبال خواهد داشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا