ایران و جهان

حزب الله: تنها راهکار مشکلات لبنان گفتگو و تفاهم داخلی است


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله گفت: راهکار طبیعی ثبات داخلی و حل مشکلات و اوضاع معیشتی تسریع در انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولتی با اختیارات کامل است که بتواند به دور از شروط و دیکته‌های آمریکا قادر به تصمیم گیری و ایجاد راهکارهای مورد نظر برای بحران‌ها باشد.

بر اساس این گزارش، شیخ علی دعموش تاکید کرد: حزب الله از ابتدا خواستار توافق داخلی درباره رئیس جمهور بوده است چرا که توافق سریع‌ترین راهکار برای به ثمر رساندن این موضوع و برون رفت از وضعیت بن بست سیاسی است. علت بن بست سیاسی و وخامت اوضاع معیشی به کسانی که خواستار تفاهم و گفتگو بین لبنانی‌ها هستند بازنمی گردد بلکه به مخالفان گفتگو و کسانی بازمی گردد که خواستار بین المللی کردن موضوع انتخاب رئیس جمهور هستند و با تکیه بر دخالت‌های خارجی بر طرح‌ها و گفتمان‌های تنش زا و تحریک آمیز که موجب افزایش تنش و چندپارچگی در کشور است، پافشاری دارند.

این مقام حزب الله تصریح کرد: تنها راه حل لبنان با توجه به وضعیت سیاسی موجود گفتگو و تفاهم داخلی است اما دخالت خارجی و بین المللی کردن موضوعات مشکل را حل نخواهد کرد بلکه به پیچیده‌تر شدن اوضاع و افزایش چندپارچگی و عمیق شدن بحران منجر خواهد شد.

شیخ علی دعموش افزود: لبنان با بدترین بحران اقتصادی و معیشتی در تاریخ خود مواجه است و در زمینه غذایی، دارو، بهداشت، آموزش، برق، زباله‌ها و غیره وضعیت دشواری دارد.

وی ادامه داد: مسئول این اوضاع و درد و رنج لبنانی‌ها در درجه اول آمریکا و مسئولان و سیاستمدارانی هستند که برای کسب رضایت آن تلاش می‌کنند. کسانی که راهکارها را معطل گذاشته، درها را به روی کمک‌ها بسته و لبنان را غرق بحران کرده‌اند و مردم را به مرحله فقر و گرسنگی و بیکاری و یاس و مهاجرت رسانده‌اند.

شیخ علی دعموش اظهار داشت: ایالات متحده به لبنان فشار وارد می‌کند تا قدرتمند نباشد بلکه ضعیف و تسلیم شروط آمریکا و اسرائیل باشد. متأسفانه برخی لبنانی‌ها نیز از ترس تحریم و خشم آمریکا جرأت ندارند حقیقت را به مردم لبنان بگویند که سیاست‌های دولت آمریکا در لبنان علت اصلی مشکلات و وخامت اوضاع معیشتی و فروپاشی پول ملی و عمیق‌تر شدن بحران‌ها است.

این در حالی است که هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان هم به توطئه‌های آمریکا علیه لبنان اشاره کرد.

وی افزود: آمریکا با وجود تحریم و تحت حصار قرار دادن لبنان و دخالت در همه امور آن نمی‌تواند در قبال لبنان کاری انجام دهد.

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان تاکید کرد: اقدامات تحریک آمیز علیه مقاومت لبنان نفعی برای افرادی که به این اقدامات روی می‌آورند، نخواهد داشت و به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

چندی پیش هم، «عمار الموسوی» مسئول روابط خارجی جنبش حزب الله لبنان تأکید کرد: آمریکا در سرقت پول مردم لبنان و حبس سپرده‌های آنها شریک است. آنچه در لبنان می‌گذرد، توطئه بزرگ بین المللی است که هدف آن محاصره و ضربه زدن به مقاومت، گرسنه نگه داشتن مردم لبنان و حامیان مقاومت، تسلیم کردن مردم است. تسلط آمریکا بر سیستم امنیتی، بانکی و سیاسی لبنان باید پایان یابد و همه لبنانی‌ها به ویژه آنهایی که مدعی عزت و سربلندی لبنان هستند، باید موضع قاطعی اتخاذ کنند، اما متأسفانه هیچ انتقاد یا محکومیتی علیه این دخالت آشکار نشنیده‌ایم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا