ایران و جهان

ترامپ و آینده سیاسی آمریکا؛ یکی علیه همه!


خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: کمیته بررسی حمله حامیان حزب جمهوری‌خواه به ساختمان کنگره موسوم به «کمیته ۶ ژانویه» روز پنجشنبه گزارش نهایی خود را در قالب یک گزارش مفصل ۸۴۵ صفحه‌ای منتشر کرد. عناصر این کمیته که همان اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هستند، در این گزارش سرتاسر به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا حمله و تاکید کردند که او و یاران نزدیک‌اش در جریان حمله ۶ ژانویه به کنگره مقصر و «مجرم» هستند.

در بخش دیگری از این گزارش که در قالب یک جزوه منتشر و توزیع شده است، تاکید شده که ترامپ و همراهان او از لحظه اعلام نتایج انتخابات تا لحظه حمله به ساختمان کنگره مرتکب ۲۰۰ مورد تخلف شده‌اند. از جمله این تخلفات؛ دروغ، تشویق به شورش و موارد دیگری است که همه آن‌ها اقداماتی در چارچوب نفی نتیجه انتخابات و تحت‌الشعاع قراردادن پیروزی جو بایدن بوده است. از محتوای مفصل این گزارش (که حتی پیشنهاداتی در ۱۱ بند برای جلوگیری از وقوع اتفاقاتی مشابه در آینده داده) که بگذریم، این نهاد که البته واجد وجه سیاسی است و از خصوصیت حقوقی برخوردار نیست، از نهادهای عالی قضائی در این کشور خواسته تا مانع حضور ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود. این کمیته همچنین به خود ترامپ هم گوشزد کرده که او حائز شرایط برای تصدی مقام ریاست جمهوری نیست.

اعلام کمیته ۶ ژانویه، هفته کابوس‌بار دونالد ترامپ را به پایان رسانده است. در گزارش کمیته مشترک مالیات که سه‌شنبه شب هفته گذشته منتشر شد، به تخلفات گسترده در پرداخت مالیات متهم شده است. در این کمیته میزان درآمد و مالیات پرداختی از سوی دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری به طور مفصل بررسی شد. این گزارش نشان می‌دهد که ترامپ در اظهارنامه‌های مالیاتی فدرال خود، در مجموع ۱۵۰۰ دلار مالیات بر درآمد برای سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ پرداخت کرده و کلاً در طول خدمت از پرداخت دقیق مبالغ مالیاتی خود طفره رفته است. طبق گزارش کارکنان کمیته مشترک مالیات، ترامپ و همسرش ملانیا در اظهارنامه مالیات بر درآمد خود در سال ۲۰۲۰ هیچ مالیات بر درآمدی را نپرداخته‌اند.

کارزار انتخاباتی ترامپ و تردیدهای مطرح درباره آن

حالا و با انتشار این گزارش‌ها، وضعیت کارزار تازه فعال‌شده رئیس‌جمهور سابق دچار تزلزل شده است. کارزاری که کمی قبل از موعد انتخابات میان‌دوره‌ای در یک سخنرانی در فلوریدا شروع بکار آن اعلام شد. اما نکته درخور توجه آنکه رئیس‌جمهور سابق هیچ رویداد و یا گردهمایی مهم انتخاباتی از آن تاریخ تاکنون برگزار نکرده و همچنین هیچ ردپایی از او در رسانه‌های بزرگ و سایر محیط‌های فضای مجازی دیده نمی‌شود.

در عوض، حضور ترامپ در فضای مجازی مثلاً همانی که متعلق به خود اوست، یعنی «تروث سوشیال» بیشتر شده است. متن‌هایی که عمدتاً ترامپ آن را به انتشار می‌گذر رنگ‌وبوی تند سیاسی به خود گرفته و تکرار همان ادعاهای سال ۲۰۲۱ رئیس‌جمهور سابق، یعنی وقوع تقلب گسترده است و از سوی دیگر تلویحاً به لشکر حامیان افراطی خود هم اشاره دارد تا ثابت کند تا در جنگ علیه ساختار سیاسی آمریکا تنها نیست.

همراهان قبلی و مخالفان فعلی

حالا و همزمان با افزایش فشارهای سیاسی علیه ترامپ و انفعال نسبی و البته فعلی او، رئیس‌جمهور سابق ساز ناکوک از سمت متحدان قدیمی خود هم می‌شنود. «میچ مک کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا در یک مصاحبه تلویزیونی در روز جمعه، اعتراف کرد که قدرت سیاسی ترامپ از آنجا که نامزدهای مورد تأیید وی در انتخابات میان‌دوره‌ای نتایج درخشانی کسب نکردند، به طور محسوسی «کاهش» یافته است. سناتور مک‌کانل این را هم گفته که حزب متبوعش باید نامزدهای «کیفی» برای حضور و شرکت در رقابت‌های انتخاباتی سنا در سال ۲۰۲۴ معرفی کند.

مک کانل در مصاحبه‌ای با «ان‌بی‌سی» که روز جمعه منتشر شد، گفت: «فکر می‌کنم نفوذ سیاسی رئیس جمهور سابق کاهش یافته است». مک‌کانل به «ان‌بی‌سی» گفت: «ما حمایتی که پیش از این در میان مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان میانه‌رو داشتیم اکنون از دست دادیم، بیشتر هم به این دلیل که رئیس‌جمهور سابق ذهنیتی در میان جامعه ایجاد کرد که انگار ما به سمت هرج‌ومرج گرایش داریم».

محبوبیت ترامپ در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها

ترامپ اما در میان نظرسنجی‌های مردمی هم جایگاه چندان مناسبی ندارد. بر اساس آخرین نظرسنجی مؤسسه «یوگاو» در بازه زمانی بین ۱۷ تا ۲۰ دسامبر، مشخص شده که ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان رقیب ترامپ یعنی «دوسانتیس» را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ترجیح می‌دهند. در حالی که ترامپ در این نظرسنجی تنها با اقبال ۴۰ درصدی روبرو شده است. در یک نظرسنجی دیگر که در بازه همین بازه زمانی و به صورت مشترک از سوی «یوگاو» و «اکونومیست» برگزار شده، تأیید می‌کند که ترامپ در شرایط فعلی چندان بین جمهوری‌خواهان محبوب نیست. بر این اساس و از میان ۱۵۰۰ نفر شرکت‌کننده بالغ، ۵۱ درصد تاکید می‌کنند که ترامپ گزینه محبوب آن‌ها نیست. نتایج مشابه‌ای که در اکثر نظرسنجی‌های مربوط به ماه دسامبر تکرار شده است.

دونالد ترامپ و ده‌ها میلیون هوادار متعصب

در امتداد گسترش همه‌جانبه فشارها علیه دونالد ترامپ، نشریه «هیل» منتسب به کنگره آمریکا گزارشی جالب منتشر کرده و در آن احتمال حضور مستقل ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری را بررسی می‌کند. در این گزارش آمده است: «در سال ۲۰۲۰، بایدن حدود ۸۱ میلیون رأی در مقابل ۷۴ میلیون رأی ترامپ به دست آورد. از مجموع آرای ترامپ، برخی معتقدند که او همچنان حدود ۵۰ میلیون رأی را حفظ کرده است. اگرچه این یک تخمین سخاوتمندانه است، اما واقعیت این است که ده‌ها میلیون آمریکایی همچنان به ترامپ وفادار هستند». این گزارش در ادامه به مبلغی معادل ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های مردمی به کمپین ترامپ اشاره و تاکید می‌کند که حضور مستقل او در قالب یک حزب سوم با توجه به شرایط پیش‌آمده احتمالاً از سوی او بررسی خواهد شد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا بیش از هر موقع دیگری قبل ساختار سیاسی آمریکا را هدف قرار داده و حملات سختی علیه حاکمیت در این کشور ترتیب می‌دهد. ترامپ در جدیدترین پیام در حساب «تروث سوشیال» خود، روز یکشنبه سال نوی میلادی را به سبک و سیاق مخصوص‌اش تبریک گفته است. رئیس جمهور سابق نوشت: «کریسمس را به همه تبریک می گویم از جمله مارکسیست‌های چپ رادیکال که تلاش دارند کشور ما را از بین ببرند، همچنین به دفتر تحقیقات فدرال که به صورت غیرقانونی به رسانه‌های اجتماعی پول می‌دهد یا به آنها فشار وارد می‌کند تا یک دموکرات دارای معلولیت ذهنی را به دونالد ترامپی که باهوش، روشن‌بین و دوستدار آمریکا است ترجیح دهند. و البته به وزارت بی‌عدالتی آمریکا که یک «دادستان» ویژه‌ای را منصوب کرده که خود و همه خوانده‌اش از من بیش از هر کس دیگری روی زمین متنفرند».

ادبیات ترامپ گویای یک عصبانیت فروخفته‌ای است که البته همچنان فقط به متلک‌پرانی و طعنه می‌پردازد. آن شمار زیادی از هواداران دوآتشه رئیس‌جمهور سابق در قامت گروه‌های متفاوت همچون «پسران مغرور» شاید این روزها بیش از هر طیف دیگری از جامعه آمریکا اظهارات ترامپ را زیر نظر دارند و حالا شاید در ذهنشان برنامه‌هایی خرابکارانه همچون حمله روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره را مرور می‌کنند. همزمان باید دید که سازوکار حقوقی برای اعمال محدودیت علیه ترامپ در سایه گزارش کمیته ۶ ژانویه ایجاد می‌شود و یا ساختار آمریکا ترجیح می‌دهد تا در خصوص این پرونده سیاست محافظه‌کارانه اتخاذ کند.

نویسنده: محمدحسن نیک‌بین


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا