ایران و جهان

ادعای عربستان: عادی سازی روابط با تل آویو به نفع منطقه است


به گزارش خبرگزاری مهر، جدیدترین پیش شرط‌های عادی سازی روابط ریاض و تل آویو را وزیرخارجه عربستان سعودی اعلام کرده و در این ارتباط نیز «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگو با بلومبرگ تاکید کرد که توافق برای ایجاد یک کشور فلسطینی پیش شرط ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با تل آویو است.

فیصل بن فرحان روز پنجشنبه در گفتگو با بلومبرگ در داووس سوئیس ادعا کرد: «ما به طور مداوم گفته‌ایم که معتقدیم عادی سازی روابط با اسرائیل چیزی است که بسیار به نفع منطقه است. با این حال، عادی سازی واقعی و ثبات واقعی تنها از طریق امید دادن به فلسطینی‌ها و از طریق دادن عزت به فلسطینی‌ها حاصل می‌شود.»

او افزود: «ایجادد یک کشور برای فلسطینی‌ها در اولویت است.»

فیصل همچنین درباره رابطه عربستان با چین هم گفت حتی با وجود گرم شدن روابط بین پادشاهی و چین، اما ایالات متحده همچنان شریک امنیتی اصلی عربستان سعودی است. او گفت که ایالات متحده فعال‌ترین شریک امنیتی در منطقه است، اگرچه چین همچنان یک شریک تجاری مهم است.

وزیر امور خارجه عربستان درباره سوریه نیز گفت که کشورهای منطقه باید برای یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ داخلی ۱۲ ساله با یکدیگر همکاری کنند. فیصل افزود: «ما با شرکای خود کار می‌کنیم تا راهی برای تعامل با دولت در دمشق به گونه‌ای پیدا کنیم که تحرکات ملموس به سمت یک راه حل سیاسی ارائه شود. این کار کمی طول می‌کشد.»

فیصل در گفتگوی خود این را نیز افزود که پایان جنگ روسیه و اوکراین نیز می‌تواند «از طریق مذاکره» حاصل شود. او گفت که در این میان، عربستان سعودی در حال تعامل با روسیه بر سر حفظ ثبات نسبتاً قیمت نفت است.

پیش از این نیز، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان با بیان اینکه ریاض به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل پیش می‌رود، گفت که در این مورد فقط مسئله زمان مطرح است. عادل الجبیر که هفته‌های اخیر با اعضای هیئت آمریکایی دیدار داشته است، اضافه کرد: روابط عربستان سعودی و اسرئیل به سوی سازش پیش می‌رود اما این امر نیازمند زمان بیشتری است.

ماه گذشته نیز یک نشریه صهیونیستی خبر داده بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه تاکید کرد، هدف اصلی اش در دوره پیش رو امضای توافقنامه صلح با عربستان خواهد بود. الجبیر همچنین در جریان این دیدار اعلام کرد: اسرائیل و کشورهای دیگر شورای همکاری کار عادی سازی تدریجی را از چند سال پیش آغاز کرده‌اند و باید اجازه دهند تا این روند به پختگی لازم برسد.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی در عربستان سعودی نشان داده است که همچنان بیشتر مردم این کشور مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و مردم عربستان بیش از پیش نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با فلسطین و منطقه بدبین اند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا