ایران و جهان

آخرین خبرها از ساماندهی حریم «فلک الافلاک»

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه ساماندهی حریم و ثبت جهانی قلعه «فلک الافلاک» استان لرستان با حضور مسئولان استانی و همچنین مسئولان وزارت دفاع و میراث فرهنگی برگزار شد.

ثبت جهانی «فلک الافلاک» موجب تحول در اقتصاد گردشگری لرستان می‌شود

فرهاد زیویار استاندار لرستان در این دیدار، اظهار داشت: این دیدار با رویکرد تصمیم گیری برای آزاد سازی حریم قلعه تاریخی «فلک الافلاک» شهر خرم آباد به منظور ثبت جهانی این اثر برگزار شد.

وی، ادامه داد: ثبت جهانی قلعه «فلک الافلاک» تحول چشمگیر اقتصاد گردشگری لرستان خواهد بود.

استاندار لرستان با تشریح شرایط جغرافیایی و ارتباطات تنگاتنگ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مردم این استان با هفت استان همجوار خود، گفت: ثبت قلعه «فلک الافلاک» در لیست میراث جهانی منشأ یک تحول چشمگیر و اساسی در توسعه اقتصاد گردشگری استان خواهد بود.

زیویار، عنوان کرد: برگزاری این چنین جلساتی با هدف همدلی و وحدت به منظور توسعه گردشگری لرستان و مردم ولایت مدار آن است.

وی، ادامه داد: یقین دارم که مجموعه جهادی و مردمی سپاه پاسداران انقلاب مانند همیشه با کمک به عملیاتی شدن موضوع آزادسازی حریم این قلعه تاریخی در راستای خواسته مردم لرستان مشارکت خواهد کرد.

تلاش وزارت دفاع تحقق مطالبه مردم لرستان است

رضا طلایی نیک معاون توسعه مدیریت، برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح نیز در این جلسه، اظهار داشت: برگزاری این جلسه نشاندهنده عزم جمعی و جدی برای آزادسازی حریم قلعه است.

آخرین خبرها از ساماندهی حریم «فلاک الافلاک»

وی، گفت: مردم لرستان همواره ثابت کردند در حراست از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران پیشتاز هستند.

معاون توسعه مدیریت، برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، تصریح کرد: تمام تلاش ما در وزارت دفاع تحقق این مطالبه به حق مردم ولایی لرستان خواهد بود.

ثبت جهانی «فلک الافلاک» نقطه اتکا گردشگری لرستان می‌شود

سید نظام الدین موسوی سخنگوی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار، اظهار داشت: ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک نقطه اتکا گردشگری لرستان می‌شود.

وی، گفت: با ثبت جهانی قلعه «فلک الافلاک»، لرستان مبدل به یکی از بسترهای گردشگری شده و ثبت این اثر نکته اتکایی برای آن خواهد بود.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد که جمع حاضر در جلسه به عنوان یک گروه تخصصی زمینه این اتفاق مثبت که خواست مقام معظم رهبری و مردم انقلابی لرستان است را رقم بزنند.

آخرین خبرها از ساماندهی حریم «فلاک الافلاک»

تخلیه کامل تجهیزات سپاه از ساختمان قدیم تا پایان آذر ۱۴۰۲

علی شمخانی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران نیز در این دیدار، اظهار داشت: طبق جمع بندی‌های انجام شده، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ساختمان جدید سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان برآورد شد.

وی، عنوان کرد: در صورتی که مسئولین ذیربط با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی این اعتبار را سریع‌تر تزریق کنند، ساختمان جدید سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان تا پایان شهریورماه سال آینده تکمیل خواهد شد.

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران، بیان داشت: در این صورت و با احتساب زمان سه ماه برای تخلیه کامل تجهیزات از ساختمان قدیم در حریم قلعه «فلک الافلاک» به ساختمان جدید نهایتاً تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۲ این اتفاق مهم در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان روی خواهد داد.

قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

آخرین خبرها از ساماندهی حریم «فلاک الافلاک»

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا