ایران و جهان

ضرورت زنجیره ای کردن دانش بنیانها برای دستیابی به اقتصادهای بزرگ


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، روح الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به لزوم تحقق شعار سال و نقش پارک‌های فناوری در رسیدن به آن گفت: کسب و کارهای نوپا برخاسته از مردم هستند و نقطه آغاز حرکت به سمت دانش بنیان شدن، شرکت‌های نوپایی هستند که توسط همین مردم، جوانان و دانشگاهیان و … شروع می‌شود. در این میان آنچه مهم است تکمیل مسیر این حرکت و حمایت از آن‌هاست.

وی افزود: لازمه موفقیت در مسیر دانش بنیان شدن، فرایند زنجیره‌ای کردن و کنار هم قرارگرفتن همین شرکت‌های نوپا برای دستیابی به اقتصادهای بزرگ‌تر است. فرایند زنجیره‌ای کردن شرکت‌های دانش بنیان برای دستیابی به اقتصادهای بزرگ‌تر، به واسطه حمایت‌های پارک‌های فناوری محقق خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این زمینه تصریح کرد: ما اجرای کامل قانون جهش تولید دانش‌بنیان با همه ظرفیت‌های موجود را در اولویت قرار داده‌ایم. اجرای کامل و بی نقص این قانون از نقاط عطف پیشرفت علم و فناوری و اقتصاد کشور است و با همه توان و ظرفیت موجود در کشور، از جمله ظرفیت‌هایی نظیر پارک فناوری پردیس به سمت پیاده سازی کامل و بی عیب و نقص این قانون حرکت خواهیم کرد.

وی گفت: هدف اصلی این قانون ایجاد اشتغال، ارتقای تولید دانش‌بنیان، تأمین امنیت و رفاه عمومی و افزایش تولید ناخالص ملی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان است. موضوعی که در پارک فناوری پردیس با قدرت و همت در حال انجام است.

دهقانی فیروزآبادی خاطر نشان کرد: هدف قانون جهش تولید دانش بنیان، ساخت خوشه‌های بزرگ و مقاوم، متشکل از شرکت‌های دانش بنیان و حمایت جریان‌های بالادست است که می‌تواند زمینه ایجاد فرصت‌های بهتر و تحقق اقتصاد مقاومتی را به عرصه ظهور رسانده و نقش پارک فناوری پردیس در این زمینه بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: باید به کمک شرکت‌های دانش بنیان حاضر در پارک فناوری پردیس، بازار ملی را به کسب و کارهای ملی اختصاص دهیم و در آن نقطه که رشد شرکت‌ها و بازار ملی به هم می‌رسند شاهد شکوفایی اقتصاد دانش بنیان خواهیم بود.

فیروزآبادی تصریح کرد: شروع هر کسب و کاری محیطی می‌خواهد و پارک فناوری پردیس در این زمینه بسترساز توسعه علم دانش بنیان است و علاوه بر فراهم کردن فضای مناسب کار به تأمین تجهیزات شرکت‌های نوپا و معرفی آنها به بازارهای ملی و جهانی نیز مؤثر بوده است.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: در طول سال‌های گذشته تلاش‌های خوبی برای توسعه فیزیکی پارک فناوری پردیس صورت گرفت و تأمین تجهیزات و ایجاد فضای نوآوری برای کسب و کارهای کوچک ایجاد شد تا مانعی برای رشد شرکت‌ها وجود نداشته باشد و محتواهای قوی‌تر و کاربردی تر تولید شود.

وی به امتیازهای پارک فناوری پردیس اشاره کرد و گفت: پارک فناوری پردیس در رشد و بالندگی اقتصادی و رفع نیازهای کشور مؤثر بوده و همکاری مستمر سازمان‌های اقتصادی با پارک‌های فناوری می‌تواند نقش بالایی در این ادامه و گسترش این رشد داشته باشد.

دهقانی با بیان این که پارک فناوری پردیس باید به سوی توسعه محتوایی حرکت کند، ادامه داد: پارک‌های فناوری جذابیت‌های کالبدی و امتیازی خوبی دارند و شرکت‌ها نیز به خوبی از این بستر استقبال کرده‌اند. همچنین توسعه زیرساختی خوبی در این حوزه رخ داده است؛ اما این پارک‌ها باید به محلی برای رفع نیازهای تمامی بخش‌های کشور تبدیل شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: پارک فناوری پردیس می‌تواند ضمن جلب نیازهای ملی، هم‌افزایی و تعامل را در زیست بوم فناوری و نوآوری محقق کند، چرا که هم افزایی و تعامل بر بستر این پارک می‌تواند زمینه ساز شکل گیری شرکت‌های بزرگ باشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا