ایران و جهان

موتورهای باربری برقی می‌شوند/ امکان اجاره ۱۰۰۰ واگن برای مترو


به گزارش خبرنگار مهر، جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر با شهردار تهران و در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه هم اندیشی امروز گفت: در جلسه امروز در رابطه با سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی و توسعه آن برای سال آینده مورد بحث و بررسی صحبت شد.

وی ادامه داد: سرانه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران ۳۶ درصد است این یعنی ۶۴ درصد سفرهای روزمره با خودروی شخصی انجام می‌شود و باید بتوانیم در سال آینده این سرانه را به ۴۴ درصد کاهش دهیم.

بهرامی با اشاره به ابزار افزایش سرانه حمل و نقل عمومی گفت: ابزار این کار افزایش تعداد سفر و تجهیزات و اصلاح روابط حمل و نقلی است برای مثال اصلاح خطوط باید حتماً در دستور کار قرار گیرد و باید در برخی از خطوط از مینی‌بوس‌ها استفاده کنیم همچنین تعداد ون نیز از داخل تأمین شده است و برخی از ون‌هایی که در خطوط حومه بوده‌اند را قرار است وارد خطوط کرده و آنها را با مینی‌بوس‌ها جایگزین کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در حال حاضر سفارش ساخت ناوگان حمل و نقل عمومی را داده‌ایم و قرار است تاکسی‌های گردشی را به حداقل برسانیم البته شورای شهر نظرش این است که با اولویت اتوبوس و حمل و نقل زمینی اقدامات خود را انجام دهیم و در حوزه حمل و نقل زیرزمینی نیز اولویت اول ما اورهال کردن واگن‌ها است.

واردات واگن‌های جدید تا یک سال و نیم دیگر

وی افزود: متأسفانه طی سال‌های گذشته قسمتی از واگن‌ها بازسازی نشده‌اند و ساعت کارکرد آنها نیز در حال تکمیل است و بر همین اساس قرار است اعتبار نقدی و غیر نقدی را به واگن سازی تزریق کنیم تا این اورهال هر چه سریع‌تر انجام شود در همین راستا نیز قرار است تا یک سال و نیم آینده ۶۳۰ واگن خریداری شده از چین در چرخه بهره برداری قرار گیرد.

بهرامی ضمن اشاره به حل مشکل آلودگی هوا اظهار کرد: در حوزه آلودگی هوا آنچه از ناوگان حمل و نقل و مهم‌تر است موتورسیکلت‌ها هستند؛ موتورسیکلت‌ها میزان آلایندگی هوای بسیار زیادی دارند و بر روی قاعده عمل نمی‌کنند اولویت اول ما این است که موتورسیکلت‌هایی که جایی بار انجام می‌دهند را ساماندهی کنیم و مذاکراتی را با بانک‌ها انجام داده‌ایم تا در بستر آن عدد قابل توجهی از موتورسیکلت‌ها را از طریق وام با موتورسیکلت‌های برقی جا به جا کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: به دنبال این هستیم تا جا به جایی بار فقط از طریق موتورهای برقی صورت گیرد و مجوز این کار فقط به موتورسیکلت‌های برقی داده شود و امیدواریم تا پایان سال در مرکز شهر و بازار فقط موتورسیکلت‌های برقی مجوز جا به جایی بار را داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه کوتاه مدت شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی بیان کرد: به دنبال این هستیم تا در برنامه کوتاه مدت ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار خود را حتماً بازسازی کنیم که این کار آغاز شده است و حدود ۶۰ دستگاه ناوگان تحویل گرفته شده همچنین در دیگر برنامه کوتاه مدت نیز به دنبال این هستیم تا ون‌های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود و در این راستا نیز ۶۳۰ دستگاه ون از طریق وزارت کشور خریداری شده است.

بازسازی ۵۰ درصد واگن‌های مترو تا پایان سال آینده

بهرامی ادامه داد: همچنین اورهال کردن ناوگان مترو را نیز آغاز کرده‌ایم و تا پایان سال آینده حداقل ۵۰ درصد واگن‌های مترو را بازسازی خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تاکسی‌های گردشی گفت: کارکرد تاکسی‌های گردشی را باید در بستر یک نرم‌افزار مورد رصد قرار دهیم زیرا بسیاری از تاکسی‌های گردشی در اختیار قرار می‌گیرند و با تحویل مینی‌بوس‌ها و ون ها خود به خود کاهش تاکسی‌های گردشی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به واگن‌های اجاره‌ای اظهار کرد: شورای شهر با واگن اجاره‌ای موافق است بر همین اساس با سرمایه گذار های داخلی و خارجی در حال مذاکره هستیم تا واگن‌های قابل بهره‌برداری متناسب توسط سرمایه‌گذار خریداری شود درست است که اکثر زیرساخت‌های کشور ما چینی هستند اما می‌توان با سایر کشورها که زیرساخت‌های آنها با واگن و مترو تهران همخوانی دارد بحث واگن اجاره‌ای را پیش برد و امکان این وجود دارد که هزار واگن را در خطوط خود وارد کنیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا