ایران و جهان

قطعنامه شورای امنیت برای فعالیت های بشردوستانه در زمان تحریم ها


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه پیش نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که درآن به مؤسسات بشردوستانه مجوز داده می‌شود که در شرایط تحریم علیه کشورها به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

این قطعنامه توسط آمریکا و ایرلند به رأی گذاشته شد. ۱۴ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله همه اعضای دائم شامل روسیه، انگلیس، چین، ایالات متحده و فرانسه به آن رأی مثبت دادند. هیچکس مخالف آن نبود و هند که در حال حاضر ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد، به آن رأی ممتنع داد.

این قطعنامه فرصتی برای تأمین مالی فعالیت‌های بشردوستانه در شرایط تحریم است و در مورد افغانستان، کره شمالی و کشورهای آفریقایی اعمال خواهد شد. این قطعنامه همچنین از «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌خواهد تا گزارشی در مورد تأثیر تحریم‌های سازمان ملل بر عملیات‌های بشردوستانه تهیه کند.

ماه گذشته نیز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۸۵ رأی موافق در مقابل تنها ۲ رأی مخالف تحریم‌های بیش از سه دهه‌ای آمریکا علیه کوبا را محکوم کرده بود. «برونو رودریگز پاریلا» وزیر خارجه کوبا، پیش از این رأی گیری، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحریم را جنگ اقتصادی آمریکا با هدف از بین بردن درآمد مالی این کشور، از بین بردن توانایی دولت برای پاسخگویی به نیازهای مردم و فروپاشی اقتصاد آن دانسته بود.

وزیر خارجه کوبا اعلام کرده بود که از سال ۲۰۱۹، ایالات متحده تحریم‌های خود علیه این کشور را به ابعادی شدیدتر، بی رحمانه تر و غیرانسانی تر تشدید کرده است، تا تعمداً بیشترین آسیب ممکن را متوجه خانواده‌های کوبایی کند.

اگرچه قطعنامه‌های سازمان ملل الزام آور نیستند و از نظر قانونی قابلیت اجرایی ندارند، اما از آن جایی که انزوای موضع ایالات متحده و انبوه افکار جهانی علیه آن را منعکس می‌کنند، دارای تبعات سیاسی علیه آمریکا هستند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا