ایران و جهان

ستاره «توافقات آبراهام» چگونه غروب کرد؟

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: اشغالگران صهیونیست از اولین روز اشغال اراضی فلسطین، از هیچ تلاشی برای نفوذ در کشورهای عربی و اسلامی دریغ نورزیده اند. در این راستا صهیونیست‌ها با استفاده از همه ابزارهای نرم و سخت به صورت علنی و محرمانه تلاش کرده اند در این کشورها نفوذ کنند.

با وجود اینکه طی ۷۵ سال اخیر فلسطین با زور سلاح و اعمال خشونت شدید تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار داشته، اما طی سال‌های اخیر برخی دولت‌های عربی با خنجر زدن به ملت فلسطین، به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی رو آورده اند.

در سال‌های اخیر در زمان دوران نخست وزیری بنیامین نتانیاهو روابط محرمانه برخی دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی به سطح علنی رسید. این رخداد تحت عنوان توافقات آبراهام با حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا رقم خورد. در روز ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای رسمی رسیدن به توافق عادی سازی روابط خبردادند. پس از آن در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰ توافق مشابهی میان منامه و تل آویو به امضا رسید و پس از آن نیز در روز دهم دسامبر ۲۰۲۰ دولت مراکش از امضای توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

ستاره «توافقات آبراهام» چگونه غروب کرد؟

با وجود اینکه توافقات آبراهام در سال ۲۰۲۰ رخداد مهمی محسوب می‌شد تا جایی که برخی رژیم‌های وابسته عربی را به طور جدی به فکر پیوستن به قطار عادی سازی روابط انداخته بود، اما به تدریج با تحولاتی که در منطقه و جهان اتفاق افتاد، شاهد افول تدریجی آن در دو سالِ پس از امضای این توافقات، بودیم.

جدای از مخالفت جدی و مستحکم مردم جهان عرب با عادی سازی روابط با اشغالگران صهیونیست که از توافقات آبراهام چیزی مانند بنای خانه‌ای روی آب ساخته است، شکست نتانیاهو در انتخابات و پیروزی ائتلاف نفتالی بنت و یائیر لاپید در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی، از عواملی بود که باعث شد نتانیاهو نتواند به پیگیری پروژه مورد علاقه خودش ادامه دهد. در آمریکا نیز در پایان سال ۲۰۲۰ با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن دولت دموکرات، ستاره توافقات آبراهام از همان جا که طلوع کرده بود، غروب کرد.

در اواسط سال ۲۰۲۲ همزمان با افول توافقات آبراهام اندیشکده های غربی که اکثر آنها مرتبط با دوایر قدرت آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، به تکاپوی علت این رخداد پرداختند. برهمین اساس، نتایج افکار سنجی بنیاد مطالعات آمریکایی واشنگتن در اواسط سال ۲۰۲۲ نشان داد که اکثریت مردم امارات و بحرین مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

علت یابی یک شکست

براساس نتایج این نظرسنجی که پیرامون مساله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام شد، بیش از دو سوم مردم کشورهای امارات، بحرین و عربستان سعودی مخالفت قاطع خود را با توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ابراز داشتند.

این نظرسنجی که دو سال پس از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی انجام شده، نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از اماراتی‌ها و ۷۶ درصد از مردم بحرین مخالف توافق عادی‌سازی روابط با اشغالگران اسرائیلی هستند. همچنین نتایج این نظرسنجی حاکی از مخالفت ۷۵ درصدی مردم عربستان سعودی با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس است.

مردم مراکش نیز که دولت آنها در ازای برخی مطالبات سیاسی و اقتصادی به روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوسته، با برگزاری اعتراضات گسترده در سال ۲۰۲۲ توافقات آبراهام را محکوم کرده و بر لزوم حمایت از فلسطینی‌ها تاکید ورزیده اند. آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی در شهرهای مختلف مراکش نیز رخدادی بود که در سال ۲۰۲۲ بارها تکرار شد.

مخالفت جدی مردم جهان عرب با عادی سازی روابط تا جایی در سال جاری میلادی گسترش پیدا کرد که ایتان دانگوت مشاور سابق وزیر امنیت رژیم صهیونیستی در گفتگویی اذعان کرده است که با وجود تلاش‌های فراگیر تل آویو برای تقویت عادی سازی روابط با دولت‌های عربی، مخالفت مردم این کشورها به مانعی جدی برای پیشبرد این روند تبدیل شده است.

ستاره «توافقات آبراهام» چگونه غروب کرد؟

میخ آخر بر تابوت عادی سازی

روزنامه یدیعوت آحارونوت در ایام برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در اواخر سال جاری میلادی در گزارشی به بررسی موضوع نفرت از رژیم صهیونیستی در خیابان‌های دوحه، در حاشیه برگزاری جام جهانی پرداخت.

یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت: اسرائیلی‌ها (صهیونیست‌ها) که طی سال‌های اخیر روابط خود را با ۴ کشور عربی عادی‌سازی کردند، گمان می‌کردند که توانسته‌اند در میان ملت‌های اسلامی و عربی جایی برای خود بازکنند، اما جام جهانی قطر ثابت کرد که با وجود عادی‌سازی روابط برخی نظام‌های رسمی عربی، مردم این کشورها تحت هیچ شرایطی حاضر به دوستی و عادی‌سازی روابط با اسرائیلی‌ها نیستند!

روزنامه یسرائیل هیوم در یکی از شماره‌های ماه دسامبر خود، با اشاره به رخدادهای اخیر در جریان برگزاری جام جهانی قطر تصریح کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که جام جهانی قطر باید همچون یک آئینه در برابر اسرائیلی‌ها قرار گیرد؛ پیامی که این جام جهانی برای ما دارد این است: آنها (مردم کشورهای عربی و اسلامی) ما را نمی‌خواهند و ما را میان خودشان نمی‌پذیرند!

شبکه تلویزیونی i۲۴NEWS از رسانه‌های تصویری رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی اعلام کرد: با وجود گذشت ۲ سال از امضای توافقات آبراهام و عادی سازی علنی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، تنش‌ها و درگیری‌ها با ملت‌های عربی به ویژه در شمال آفریقا بیانگر مخالفت جدی و ساختاری آنها با عادی سازی روابط است، این در حالی است که ما فکر می‌کردیم اسرائیل از دو سال پیش توانسته بدون مخالفت مردمی عادی سازی را پیش برده و در جهان عرب نفوذ کند!

رسانه‌های عبری و محافل صهیونیستی با اشاره به وضع موجود در جریان برگزاری جام جهانی قطر، از شکست عملی روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی سخن گفته‌اند. این در حالی است که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند می‌توانند با چنین راهکاری جایی برای خود در بین کشورهای عربی و اسلامی باز کرده و کم کم پروژه نفوذ و دست اندازی به منافع این کشورها را عملی کنند، راهبردی که به سد محکم مخالفت ملت‌های عربی و اسلامی برخورد کرده و راهی برای عبور ندارد.

ستاره «توافقات آبراهام» چگونه غروب کرد؟

بهره سخن

آنچه که در سال‌های اخیر در ارتباط با موضوع عادی سازی روابط رخ داده نشان می‌دهد، دولت‌های عربی در ازای برخی مشوق‌های سیاسی و یا اقتصادی وارد این روند می‌شوند، رخدادهایی که هیچ ارتباطی با مردم نداشته و در نتیجه از تأثیرات عملی این توافقات نیز می کاهد.

اما می‌توان گفت، با وجود تحولاتی که در سال ۲۰۲۲ در ارتباط با موضوع توافقات آبراهام رخ داد، اما در همین سال رژیم صهیونیستی از تلاش برای تقویت عادی سازی روابط در بخش‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی دست برنداشت و تلاش کرد از رهاورد برخی تحولات منطقه‌ای و بین المللی به ویژه با تداوم اختلافات میان گروه‌های فلسطینی، جنگ اوکراین و با طرح ادعای خطر ناشی از ایران، زمینه سازی مناسبی برای تقویت عادی سازی روابط در آینده نزدیک انجام دهد. براین اساس به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده با روی کار آمدن نتانیاهو و تشکیل کابینه از سوی وی، رژیم صهیونیستی برای گسترش دایره توافقات آبراهام به طور جدی وارد عمل شود. توافقاتی که در سایه آن ایجاد پایگاه‌های امنیتی، نظامی و جاسوسی در منطقه حساس خاورمیانه دنبال می‌شود و لزوم هوشیاری کشورهای منطقه را بیش از پیش گوشزد می‌نماید.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا