ایران و جهان

روسیه در حال گسترش زرادخانه هسته ای خود است


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد که روسیه در حال توسعه و مدرن سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود است و این کشور می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

اظهارات آستین براساس سند اخیر پنتاگون در مورد تسلیحات هسته‌ای اعلام شده است.

رویترز در گزارشی به نقل از کارشناسان اعلام می‌کند که روسیه با حدود ۶۰۰۰ کلاهک، بزرگترین انبار تسلیحات هسته‌ای در جهان را دارد. همچنین روسیه و آمریکا با هم حدود ۹۰ درصد از کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند که این تعداد کلاهک هسته‌ای برای نابودی چندین برابر کره زمین کافی است.

آستین در مراسم معرفی فرماندهی جدید شاخه استراتژیک زرادخانه هسته‌ای آمریکا گفت: «روسیه همچنین در حال مدرن سازی و گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است و در حالی که کرملین به جنگ انتخابی بی‌رحمانه و بی‌دلیل خود علیه اوکراین ادامه می‌دهد، کل جهان شاهد است که پوتین درگیر شمشیربازی هسته‌ای به شدت غیرمسئولانه است.»

این در حالی است که روسیه اعلام کرده که در سال ۲۰۲۳ به ایجاد زیرساخت‌های نیروهای هسته‌ای خود توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

اوایل روز جمعه نیز، پوتین در یک کنفرانس خبری هشدار داد که هر کشوری که جرأت حمله با سلاح هسته‌ای به روسیه را داشته باشد، از روی زمین محو خواهد شد. پوتین گفت: «روسیه مأموریتی برای انجام اولین حمله اتمی پیشگیرانه ندارد، اما تسلیحات پیشرفته مافوق صوت روسیه تضمین می‌کند که روسیه می‌تواند در صورتی که مورد حمله قرار گیرد، با قدرت پاسخ دهد.»

پوتین در ۲۱ سپتامبر به غرب هشدار داده بود که آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای بلوف نیست. در ۳۰ سپتامبر نیز رئیس جمهور روسیه گفت که ایالات متحده با انداختن دو بمب اتمی بر ژاپن در سال ۱۹۴۵ مسیر استفاده از بمب هسته‌ای را باز کرده است.

قرار بود روسیه و ایالات متحده در هفته‌های اخیر درباره معاهده استارت جدید که تعداد کلاهک‌هایی را که هر کدام می‌توانند مستقر کنند، محدود می‌کند، مذاکره کنند، اما مسکو در آستانه این نشست با متهم کردن ایالات متحده به رفتار ضد روسی و تلاش برای دستکاری معاهده به نفع خود از این مذاکرات خارج شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا