ایران و جهان

دستوراژه‌ای برای تعیین تکلیف وضعیت کالاهای قاچاق و متروکه انبارها


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای در شورای قضائی استان زنجان با تاکید بر تعیین تکلیف اموال تملیکی، اظهار کرد: در راستای پیگیری وضعیت این کالاها گزارشی تهیه شود تا یک بار برای همیشه وضعیت این کالاها که در انبارها مانده‌اند مشخص شود. این کالاها با توجه به تعیین تکلیف نشدن در حال از بین رفتن است.

وی بر رسیدگی هرچه سریع‌تر مسئولان ذی‌ربط به نامه‌ها و درخواست‌های مردمی تاکید کرد و گفت: مردم هنگامی که مشاهده می‌کنند یک هیئت از مقامات عالی قضائی به شهر و دیار آنها سفر کرده‌اند، نامه و درخواست خود را با امیدواری به رشته تحریر درمی‌آورند لذا مسئولان مربوطه باید تلاش خود را به کار ببرند که امید این افراد به ناامیدی تبدیل نشود؛ چنانچه امکان رسیدگی و اجابت قانونی درخواست این افراد نیز وجود نداشت، حتماً ضرورت دارد که توجیهات و تبیینات لازم برای آنها صورت گیرد.

در این جلسه محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز با اشاره به بازدید خود از ۴ شعبه قضائی زنجان که دادرسی‌های تمام الکترونیک انجام می‌دادند، گفت: قضات این شعب با اختیار و انتخاب خود، اقدام به برگزاری جلسات دادرسی الکترونیکی می‌کردند و طبق آنچه ما شاهد بودیم، به طور کلی استفاده از کاغذ در این شعب حذف شده بود.

حجت‌الاسلام احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح نیز در این جلسه با اشاره به افتتاح بزرگراه شهید سلیمانی زنجان، گفت: این بزرگراه که کلنگ ساخت آن ۱۲ سال پیش بر زمین خورد و به سبب بروز اختلافات میان شهرداری و ارتش کار ساخت آن متوقف شده بود، سرانجام روز پنجشنبه ۲۴ آذر در پی حکمیت سازمان قضائی نیروهای مسلح و با مساعدت استانداری زنجان، به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح تصریح کرد: برای ساخت این بزرگراه مجموعاً ۷۰ هزار متر از اراضی پادگان تیپ ۲۱۶ زرهی ارتش به خیابان تبدیل و معضل ترافیک در یکی از کمربندی‌های زنجان به میزان قابل توجهی مرتفع شد.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز با اشاره به موقوفه بودن شش‌دانگ عرصه شهرستان خدابنده، گفت: با توجه به اینکه همه نقل و انتقال‌های املاک در شهرستان خدابنده به صورت اسناد عادی است، حدود ۳۰ درصد از پرونده‌های حقوقی دادگستری این شهرستان نیز مربوط به همین زمین‌های وقفی است.

بابایی افزود: مقرر شد با تشکیل کارگروه تخصصی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با همکاری فرمانداری و تأیید نقشه از سوی شهرداری، موضوع افراز اسناد موقوفه‌ای را از شهرستان خدابنده شروع کنیم تا مالکان اعیانی، سند مفروزی وقفی داشته باشند.

این مسئول همچنین با اشاره به پیگیری یک پرونده کثیرالشاکی مربوط به شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش در شهرستان خدابنده، گفت: مقرر شد دادستان شهرستان خدابنده رسیدگی به این پرونده که دارای هزار و ۲۰۰ شاکی است را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد؛ البته ما تاکید کردیم که در عین رسیدگی کیفری، به موضوع صلح و سازش هم در این پرونده توجه شود.

بابایی با اشاره به بازدید خود از زندان شهرستان خدابنده، از آزادی پنج نفر از محکومان مالی این زندان طی روز گذشته در نتیجه کمک‌های خیرین خبر داد.

علی‌اصغر رفاهی رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه نیز در این جلسه از ملاقات چهره به چهره ۳۵۲ نفر از مردم استان زنجان با رئیس دیوان عالی و سخنگوی قوه قضائیه به مدت ۱۰ ساعت خبر داد.

رفاهی همچنین با اشاره به دریافت ۲۵۴۰ فقره درخواست مردمی در جریان سفر هیئت عالی قضائی به استان زنجان، اظهار کرد: ۳۳۰ فقره از این درخواست‌های مردمی مربوط به شهرستان‌های استان زنجان و مابقی متعلق به مرکز استان بودند؛ البته ۷۶۴ مورد از مجموع درخواست‌ها نیز غیرمرتبط با دستگاه قضائی بودند که در اولین فرصت به سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه ارسال خواهند شد.

وی با اشاره به اسکن و ثبت همه درخواست‌های مردمی در استان زنجان و ارسال پیامک برای متقاضیان این درخواست‌ها، گفت: از رئیس‌کل دادگستری استان زنجان تقاضا داریم که با تشکیل یک کارگروه حداکثر ظرف مدت یک ماه به همه درخواست‌ها و نامه‌های مردمی واصل شده در جریان سفر هیئت عالی قضائی به این استان رسیدگی کند و چنان‌چه امکان ترتیب اثر دادن به این درخواست‌ها وجود نداشت، دلیل آن برای فرد درخواست‌کننده تبیین شود.

در این جلسه غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها نیز گفت: همزمان با حضور رئیس قوه قضائیه در استان زنجان به‌منظور ارزیابی فعالیت‌های مرتبط با تحول و تعالی زندان‌بانی، طی مراسمی ۷۰ زندانی با بهره‌مندی از ارفاقات قانونی از زندان آزاد شدند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا