ایران و جهان

حمایت جی هفت از اقدامات آژانس در نیروگاه زاپوروژیا


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، رهبران گروه ۷ با انتشار بیانیه‌ای، آنچه را که «تصرف مستمر و نظامی‌سازی» نیروگاه زاپوروژیا و «بی‌ثبات‌سازی عمدی» نیروگاه از سوی روسیه خواندند به شدت محکوم کردند.

در بیانیه مشترک گروه ۷ که پس از نشست ویدئویی روز دوشنبه تصویب شد، آمده است که کشورهای عضو G۷ از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای ایجاد منطقه حفاظتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا حمایت می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای ایجاد یک منطقه ایمنی و امنیتی حمایت می‌کنیم.»

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای عملیاتی در اروپا است. روسیه در ۲۸ فوریه، در اولین روزهای عملیات نظامی ویژه در اوکراین، کنترل آن را به دست گرفت، هرچند نیروگاه به طور معمول به کار خود ادامه می‌دهد.

در اوایل سپتامبر، یک هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری رافائل گروسی، مدیر کل، از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا بازدید کرد. پس از خروج هیئت از محل، کارکنان آژانس انرژی اتمی به عنوان ناظر در نیروگاه ماندند. بعداً آژانس در گزارش خود که آن را را منتشر کرد، خواستار ایجاد منطقه حفاظتی در اطراف نیروگاه شد تا از حوادث اضطراری که ممکن است ناشی از جنگ پیش آید، جلوگیری شود.

هفته گذشته نیز، مدیر عامل شرکت انرژی اتمی روزنرگواتوم روسیه از حضور دائم نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه اتمی زاپروژیا انتقاد کرد. «رنات کارچا» مشاور مدیر عامل شرکت روزنرگواتوم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا -۲۴ اعلام کرد که قرارگرفتن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی ای اتمی امری غیرممکن خواهد بود، زیرا این سازمان صلاحیت مدیریت نیروگاه‌های هسته‌ای را ندارد.

این مقام مسئول شرکت اتمی روزنرگواتوم در ادامه تاکید کرد که ایده قرار دادن نیروگاه تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی و به واقع تحت کنترل اوکراین، یک سوال حقوقی را موجب می‌شود: اینکه چگونه می‌توان نیروگاه را تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داد؟ چنین رویه‌ای نه در منشور آژانس بین المللی انرژی اتمی و نه در سایر اسناد نظارتی بین المللی توضیح داده نشده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا