ایران و جهان

تیتراژی که در خانه متولد شد!/ همیشه لحظه آخر خدا نزدیک‌تر می‌شه

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری‌بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی که پس از آغاز و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره‌بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در هفتاد و دومین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی تیتراژ سریال «فاصله‌ها» با خوانندگی علی لهراسبی رفتیم که به گمان بسیاری از مخاطبان سریال‌های تلویزیونی سیما یکی از مهم‌ترین و پرشنونده ترین موسیقی تیتراژهای سریال‌های مرتبط با اواخر دهه هشتاد رسانه ملی بوده که توانسته در حافظه شنیداری بینندگان باقی بماند. یک تیتراژ عاشقانه که توانست توفیقات زیادی را برای علی لهراسبی به عنوان یکی از پرکارترین تیتراژ خوان‌های سریال‌های تلویزیونی به همراه آورد و محبوبیت او را دو چندان کند.

سریال «فاصله‌ها» نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی حسین سهیلی زاده است که سال ۱۳۸۹ از شبکه سوم سیما به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی پخش و پس از آن نیز در نوبت‌های مکرر از دیگر شبکه‌های سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت. به طوری که هم اکنون نیز جزو سریال‌های در حال پخش شبکه آی فیلم است و همچنان بینندگان زیادی را هم به سمت و سوی این سریال‌ها می‌کشاند.

داستان این سریال هم از این قرار است که محسن کریمی فردی مذهبی است، متوجه اختلافات و فاصله میان نگاه خود با پسرش سعید می‌شود. مدتی بعد، سعید در تصادفی به همراه دختری ناشناس و دوستش ساسان حضور دارد. این موضوع اختلافات میان پدر و پسر را بیشتر می‌کند. در ضمن پدر سعید با لیلا مشیر که سابقاً با نامزد بود برخورد می‌کند و تلاش می‌نماید تا مشکلات زندگی وی را حل کند.

دانیال حکیمی، شاهرخ استخری، ارسلان قاسمی، مریم کاویانی، رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، بهاره افشاری، فاطمه گودرزی، سوگل طهماسبی، پنداراکبری، حسن جوهرچی، حمید شریف زاده، الناز حبیب زاده، شهرام عبدلی، آزاده مهدی زاده، مریم معصومی، روشنگ گرامی، محمد حمزه‌ای، فریبا طالبی، پروین ملکی هنرمندانی بودند که در این مجموعه به عنوان بازیگر حضور داشتند.

تیتراژی که در خانه متولد شد!/ همیشه لحظه آخر خدا نزدیک‌تر می‌شه

علی لهراسبی از جمله خوانندگان پیشگام موسیقی پاپ ایران در دهه هشتاد است که در همان سال‌ها به واسطه تولید آثاری چون «دلنوازان»، «خداحافظ»، «ماه قشنگم»، «قفس» و «چه شبایی» توانست میان مخاطبان ایرانی این حوزه طرفداران زیادی را برای خود به دست بیاورد. محبوبیتی که بعدها منجر به تولید آثار متعددی در حوزه تیتراژ خوانی شد که همچنان از وی به عنوان یکی از پرکارترین‌ها یاد می‌شود. فعالیت‌هایی که لهراسبی: وقتی من برای اولین بار «فاصله‌ها» را می‌خواندم به هیچ چیزی جز احساس فکر نمی‌کردم چرا که بر این باور بودم تمام این کار احساس است و من فکر می‌کردم باید آن را با تمام احساسم بخوانم اگرچه می‌تواند در حوزه‌های مرتبط با کارشناسی و نقد مورد واکاوی و بررسی بیشتری قرار دارد اما نشات گرفته از پشتوانه‌ای دارد که با اتکا به نوازندگی پیانو، فعالیت در موسیقی کودک و ساخت سرود برای صدا و سیما و فعالیت‌های این چنین سرانجام لهراسبی را به مرحله‌ای از بلوغ رساند که در همان ابتدا منجر به تولید آثار پرطرفداری چون «اونی که مدعی بود» شد و در نهایت وارد مقوله‌ای شد که اگر پرهیز و تغییر مسیر خودخواسته اش نبود، هم اکنون جزو رکوردداران خوانش موسیقی تیتراژها به لحاظ کمی به حساب می‌آمد. کما اینکه بعد از خوانش موسیقی تیتراژهای سریال‌هایی چون «فاصله‌ها» و «دلنوازان» بود که به او پیشنهادهای زیادی شد اما وی در جایی گفته بود که دوست ندارد این چنین وارد مافیای تیتراژ شود.

لهراسبی که همواره از علاقه‌مندی های خود به ساخت موسیقی روی تصویر صحبت کرده، در یکی از گفتگوهای تلویزیونی اش بود که وقتی از او درباره موسیقی تیتراژ سریال «فاصله‌ها» با ترانه حدیث دهقان، آهنگسازی فواد غفاری و تنظیم شهاب اکبری می‌پرسند، از این فرآیند به عنوان بزرگترین اتفاق زندگی خود یاد می‌کند و درباره آن می‌گوید: برای ساخت موسیقی تیتراژ سریال «فاصله‌ها» چهار ترانه و ملودی ساخته شده بود و دوستان مشغول این موضوع بودند که کدامیک از این آثار برای تیتراژ سریال بهتر است. اما سرانجام به واسطه تلاش‌های فواد غفاری و بررسی‌هایی که در این زمینه شد، ترانه حدیث تهرانی برای موسیقی تیتراژ انتخاب شد، منتها سختی کار زمانی بود که نمی‌توانستیم به آن موسیقی دلخواه مورد نظرمان دست پیدا کنیم. اما با تلاش و زحمات فراوانی شخصِ فواد غفاری به صورت شبانه روزی انجام داد بالاخره آن اتفاقی که مورد نظرمان بود افتاد و وقتی فواد ماکت کار را برای من ارسال کرد خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.

تیتراژی که در خانه متولد شد!/ همیشه لحظه آخر خدا نزدیک‌تر می‌شه

وی افزود: این تاثیر هم به حدی بود که من تصمیم گرفتم بعد از تمرین فوتبال که هیچ وقت بعد از آن تا چند روز توان خواندن نداشتم، اتود کار را بزنم. بلافاصله به منزل فواد رفتم و آنجا بدون میکروفن انچنانی و تجهیزات خیلی پیشرفته کار را خواندم. کاری که به اعتقاد من بهترین ورژن آن در خانه فواد اتفاق افتاد و همانی شد که شنونده با تنظیم آن را در موسیقی تیتراژ سریال می‌شنود. نکته دیگر اینکه شهاب اکبری زحمت زیادی برای تنظیم کار کشید اما آن نتیجه‌ای که می‌خواستیم نمی‌رسیدم. حتی با محسن چاووشی تصمیم گرفتیم کار را در استودیوی او تنظیم کنیم و این کار را هم کردیم. مهم‌تر اینکه سریال هم قرار بود فردای همان شبی که ما مشغولیم پخش شود. اما من اصرار داشتم که خوانندگی باید همانی باشد که در خانه فواد انجام دادم. خلاصه اینکه نزدیک صبح که هوا روشن شد کار به اتمام رسید و نتیجه همانی شد که گروه چند نفره ما آن را به مخاطب ارائه داد و خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت.

این خواننده موسیقی پاپ بیان کرد: شاید به لحاظ فنی این قطعه آنچنان که باید دارای کیفیت نباشد اما از نظر من همان ضبطی که در خانه فواد غفاری انجام دادیم دربرگیرنده بهترین کیفیت بود. وقتی من برای اولین بار «فاصله‌ها» را می‌خواندم به هیچ چیزی جز احساس فکر نمی‌کردم چرا که بر این باور بودم تمام این کار احساس است و من فکر می‌کردم باید آن را با تمام احساسم بخوانم. حتی اگر دقت کنید محدوده صدایی این کار بسیار بالاست و این می‌تواند برای یک خواننده کار سختی باشد. اتفاقاً به همین جهت است که احساس می‌کنم ماندگاری این کار طولانی است و اساساً هم بر این باورم وقتی یک کاری مورد توجه قرار می‌گیرد حتماً یکی از عوامل ساخت اثر در لحظه ساخت اثر از خود انرژی ساطع کرده که به اعتقاد من یک انرژی ماورایی است و می‌تواند موجب شکوفایی یک اثر شود.

تیتراژی که در خانه متولد شد!/ همیشه لحظه آخر خدا نزدیک‌تر می‌شه

لهراسبی در برنامه تلویزیونی «امضا» بود که به حضورش در موسیقی تیتراژهای سریال‌ها و برنامه‌های مختلف تلویزیون اشاره کرده و گفته است: من یکی از خوانندگانی هستم که دوست دارم در موسیقی تیتراژها حضور داشته باشم و همیشه در این زمینه هم کَل کَل داشتم اما قطعاً این به معنای ورود به مافیای وحشتناک تیتراژها نیست. به همین خاطر تلاش کردم در عین علاقه‌مندی ام به این حوزه حضورم را کنترل کنم که با کمترین تعداد بالاترین میزان تاثیر گذاری را داشته باشم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا