ایران و جهان

آنچه باید درباره پلیس اطفال بدانیم/پلیس از کودکان بازجویی نمی‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، در سال ۱۳۹۲ همزمان با تصویب و ابلاغ قانون جدید آئین دادرسی کیفری، به استناد ماده ۳۱، تشکیل پلیس ویژه کودکان و نوجوانان در انتظامی کل کشو به منظور حُسن اجرای وظایف ضابطان در مورد اطفال الزامی و مقرر شد برای تشکیل این پلیس، وظایف و اختیارات آن به موجب لایحه‌ای توسط رئیس قوه قضائیه تهیه شود.

لایحه‌ای با عنوان پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مشتمل بر ۵۸ ماده، در معاونت حقوقی قوه قضائیه با حضور و مشارکت قضات، مستشاران، متخصصان و صاحب نظران، تهیه و از سوی وزارت دادگستری در دستور کار کمیسیون لوایح هیأت دولت قرار گرفته است.

اواخر سال ۱۳۹۷ بود که سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آغاز فعالیت پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در تهران خبر داد و گفت: در همه کلانتری‌ها پرونده کودکان و نوجوانان بزهکار و بزه‌دیده توسط این پلیس به صورت تخصصی رسیدگی خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که نیروهای پلیس اطفال باید از تجارب کافی برخوردار باشند

با تصویب لایحه پیشنهادی قوه قضائیه با عنوان پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در هیأت دولت، کودکان و نوجوانان بزه کار و بزه‌دیده در نظام دادرسی پیش از هر مرجعی با این پلیس مواجهه پیدا می‌کنند. کارشناسان معتقد بودند که نیروهای این پلیس باید از تجارب کافی برخوردار باشند و در رشته‌های حقوق، روان‌شناسی و علوم اجتماعی تحصیل کرده و امکانات متفاوتی از سایر نیروهای پلیس در اختیار داشته باشند تا به کاهش جرایم و جلوگیری از تکرار جرم توسط اطفال کمک کنند.

پس برخورد صحیح، نظام‌مند، هدفمند، دوستانه و حمایت گرا به جای برخورد انتظامی با اطفال و نوجوانان بزه کار می‌تواند به پیشگیری از جرم در اطفال و ایجاد مجرمین حرفه‌ای در آینده برای جامعه کمک کند.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت پلیس ویژه اطفال و نوجوانان گفت: در تمامی کلانتری‌ها دایره کودکان و نوجوانان تشکیل شده و در خصوص رسیدگی به جرایم و مشکلات آنان فعالیت می‌کنند.

تشکیل پلیس اطفال فقط به منظور ایجاد محیط امن برای آنان تا اعزام به دادسرای اطفال است و هیچگونه دریافت گزارش و بازجویی در کلانتری انجام نمی‌شود

وی افزود: این مسئله فقط در حد ایجاد محیط امن برای آنان تا اعزام به دادسرای اطفال است و هیچ گونه دریافت گزارش و بازجویی در کلانتری انجام نمی‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بیان کرد: پلیس اطفال به نحوی زیر مجموعه این دایره پلیسی است. این واحد پلیسی با قدرت در حال فعالیت است و در تمامی کلانتری‌ها به امور مربوط به اطفال رسیدگی می‌کند.

بنا بر گفته سرهنگ موقوفه‌ای، وظیفه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان خدمات رسانی به کودکان و افراد زیر ۱۸ سال است و تحصیلات اکثر افرادی که در کلانتری‌ها با کودکان و نوجوانان ارتباط دارند علوم انتظامی، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، حقوق و سایر رشته‌های مرتبط با این موضوع است.

وی با بیان اینکه این واحد پلیسی به منظور رسیدگی علمی و عملی در اجرای ماده ۳۱ قانون آئین دادرسی کیفری در حال خدمت رسانی است، گفت: این پلیس با همکاری مسئولان مدارس و مربیان، مدد کاران اجتماعی و یا اشخاص غیر دولتی اقداماتی را انجام می‌دهد که متشکل از تشکیل کار گروه مدرسه امن برای شناسایی و کاهش آسیب در مدرسه است، شناسایی اطفال و نوجوانان نیازمند حمایت برای حمایت کردن و پیشگیری از وقوع جرم احتمالی در آینده و یا معرفی آنان به مراجع حمایتی و درمانی و برگزاری جلسات مشاوره با طفل و نوجوان، خانواده یا دیگر اشخاص مرتبط با وی را باید در دستور کار خود به عنوان وظیفه قرار دهد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا