ایران و جهان

۵۰ سرباز جمهوی آذربایجان در جریان تنش اخیر مرزی کشته شدند


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه اعلام کرد که در نتیجه تشدید درگیری‌ها در مرز با ارمنستان، ۵۰ نظامی آذربایجانی کشته شدند.

این وزارتخانه اعلام کرد: «پنجاه سرباز، از جمله ۴۲ سرباز سرویس مرزی دولتی، هنگام مقابله با نیروهای مسلح ارمنستان کشته شدند.»

بامداد روز گذشته؛ درگیری‌های گسترده‌ای بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در امتداد مرز مشترک رخ داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که توپخانه و پهپادهای جمهوری آذربایجان سایت‌هایی را در واردنیس، گوریس، سوتک و جرموک در شرق ارمنستان هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستان خرابکاری‌های گسترده‌ای را به سمت داشکسان، کلباجار و لاچین انجام داده‌اند که از جمله آنها مناطق خاصی را مین گذاری کرده بودند. تلفات و خسارات مادی از سوی طرف آذربایجانی گزارش شده است، هرچند جزئیات دقیق آن هنوز مشخص نیست.

همچنین وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد که نیروهای آذربایجان با آتش توپخانه و پهپاد نیروهای ارمنستان را در مناطق گوریس، سوتک و جرموک به شدت هدف قرار دادند.

جمهوری آرتساخ در قره باغ یک جمهوری خودمختار است که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده است. در سال ۲۰۲۰، منطقه‌ای که این جمهوری در آن واقع شده است توسط آذربایجان بازپس گرفته و به خاک جمهوی آذربایجان ملحق شد.

در همین حال، وزارت دفاع آذربایجان مدعی شد که شبه نظامیان ارمنی از آن زمان همواره به مواضع آذربایجان در منطقه لاچین شلیک می‌کنند که به تازگی نیز در نتیجه این شلیک‌ها یک سرباز آذربایجانی کشته شده است.

وزارت دفاع آذربایجان سپس اعلام کرد که عملیاتی با عنوان «انتقام» علیه تعدادی از گروه‌های نیروهای ارمنی در منطقه انجام داده است. این وزارتخانه همچنین مدعی شد که گروه‌های مسلح ارمنی سعی کردند تپه اطراف را تصرف کنند و مواضع جنگی جدیدی در آنجا ایجاد کنند.

در اواخر ماه اوت، نیروهای آذربایجانی وارد لاچین شدند و جایگزین نیروهای حافظ صلح روسی شدند که در آنجا مستقر بودند. ورود نیروهای جمهوری آذربایجان به لاچین براساس توافق آتش بس صورت گرفته در سال گذشته با ارمنستان صورت گرفت.

اتهام زنی‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان علیه یکدیگر در حالی مطرح می‌شود که «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان ۹ شهریور ماه سال جاری در شهر بروکسل با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا