ایران و جهان

«پژمان» تکرار می‌شود، تکراری نه!/ «مارال» بی‌خیال «جیران» می‌شود؟

خبرگزاری مهر – گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۲۴ شهریور ماه می‌توانید با شماره ۱۲۳ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ پژمان جمشیدی

پژمان جمشیدی این روزها یکی از بازیگران پرکار سینما، شبکه خانگی و سریال‌هاست. بازیگری که با نقش‌های کمدی بیشتر دیده شد اما هر کارگردانی احتمالاً دوست دارد او را برای هر نقشی انتخاب کند و البته حالا دیگر خیالشان هم راحت است که او برگ برنده فیلم و سریال‌ها خواهد شد. این بازیگر تقریباً از پس کمدی‌هایش به خوبی برآمده است و حتی نقش‌های جدی و چالشی اش هم با توفیقی دیگر همراه بوده است.

از همین نقش‌های جدی او می‌توان به فیلم این روزهایش «علف زار» که هنوز هم در سینماها اکران است اشاره کرد که نقش یک بازپرس را دارد و بازی او در این نقش و چالش‌هایی که طی یک پرونده ملتهب از سر می‌گذراند مورد تحسین و تمجید هم قرار گرفت.

او در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون هم کم کار نبوده است و طی چند سال اخیر کارنامه پررنگی داشته است. در تلویزیون سه فصل از سریال «زیرخاکی» را به کارگردانی جلیل سامان بازی کرد که یکی از کمدی‌های محبوب حوزه تاریخ معاصر شد. در شبکه نمایش خانگی ابتدا «خوب، بد، جلف» و بعد «پیشگو» را سال گذشته داشت که هر دو با توفیق کمتری همراه بودند. با این حال امسال با سریال «آفتاب‌پرست» به کارگردانی برزو نیک نژاد دوباره توانست فضای کمدی را به میان مخاطبانش بیاورد. لحن و میمیک او در این سریال در اجرای کاراکتر جمال پورشه هر از گاهی هم کاراکتر فریبرز باغبیشه در «زیرخاکی» را تداعی می‌کرد که رفته رفته در ادامه سریال توانست موقعیت‌های جدیدتری را هم خلق کند.

به تازگی هم تیزرهای سریال «آنتن» با بازی او منتشر شده است و جدیدترین سریالی است که در شبکه خانگی خواهد داشت، می‌توان گفت او از پرکاره‌ای عرصه تصویر است که البته با این حجم از حضور در مقابل دوربین معمولاً هم توانسته است خود را از برچسب «تکراری بودن» برهاند و مخاطب باز هم منتظر بازی‌های بعدی اش باشد.

جمشیدی جزو بازیگران بی‌حاشیه سینما و تلویزیون ایران هم هست و معمولاً حتی اگر با تندترین واکنش‌ها و سوالات در نشست‌های خبری مواجه شده است به دور از هر نوع عصبیت و تندی پاسخ گفته و خود را در معرض اظهارنظرهای مختلف حواشی روز قرار نداده است و جمیع اینها باعث شده است که بسیاری اگرچه او را هنوز با شوخی تکراری بازیگری‌اش از فوتبالش بهتر است همراهی می‌کنند اما همین شوخی‌ها هم برای این است که بازیگری‌اش را دوست دارند.

حاشیه هفته؛ بازگشت «جیران» و رد مجدد ادعای «مارال»

«جیران» برای دومین بار بر «مارال» پیروز شد. حالا ادامه سریال «جیران» به پلتفرم پخش‌کننده بازمی گردد و مخاطبان بعد از حدود ۲ ماه می‌توانند ادامه پخش این سریال را تماشا کنند. جیران به کارگردانی حسن فتحی ساخته شده است و اسماعیل عفیفه تهیه‌کنندگی اش را بر عهده دارد. این سریال که یکی از چند سریال قاجاری بود که تقریباً همه در یک زمان طرح قصه‌هایشان رسانه‌ای شد مثل همه آنها بی نصیب از حاشیه‌ها باقی نماند. این سریال دو بار درگیر مشکلات حقوقی و قضائی شد که بار اول با پادرمیانی ساترا قضیه حل و فصل شد و این بار به یک توقیف ۵۶ روزه منجر شد.

مهرداد غفارزادگان شاکی خصوصی «جیران» و سازنده سریال «آهوی من مارال» مدعی شباهت و سرقت ایده از طرح خود شده بود. سریال او که نقش ناصرالدین شاهش را حسن معجونی و سوگلی مخصوص او مارال را ترلان پروانه بازی می‌کند هنوز حتی به اتمام هم نرسیده است و در میانه تولید متوقف ماند. توقفی که گفته می‌شود به دلیل نبود بودجه معطل مانده است و هنوز مشخص نیست این کارگردان چه زمانی سریالش را به سرانجام خواهد رساند.

«پژمان» تکرار می‌شود، تکراری نه!/ «مارال» بی‌خیال «جیران» می‌شود؟

با این حال او ادعای خود نسبت به جیران را به محافل رسانه‌ای و دادگاهی برد و آخرین بار قوه قضائیه ۲۹ تیرماه اعلام کرد که براساس شکایت شاکی خصوصی به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری و براساس حکم قضائی، ادامه پخش سریال نمایش خانگی جیران متوقف شد.

حکمی که روز گذشته در ابلاغیه نهایی به رد توقیف جیران شد و طی آن به تفاوت ساختاری و مضمونی و حتی قصه در پیرنگ اصلی و فرعی اشاره شده بود و اساساً سریال «جیران» را قصه‌ای سه ضلعی و «اهوی من مارال» را یک قصه پنج ضلعی دانسته بود.

حالا مخاطبان از این هفته جمعه ۲۵ شهریورماه می‌توانند ادامه این سریال را تماشا کنند و دو قسمت جدید آن را همزمان ببینند. این میان باید دید پلتفرم پخش کننده تمهیداتی برای کاربرانی که پیش از این اشتراک خریداری کرده بودند خواهد اندیشید یا همچنان دچار خسران و ضرر خواهند شد.

نکته هفته؛ احیای تله تئاتر

خاطره تله تئاترهای دهه ۶۰ و ۷۰ تلویزیون هیچ گاه از ذهن‌ها پاک نمی‌شود. تله تئاترهایی که با هنرمندان مطرح و شناخته شده زمان خود در صحنه‌های تئاتر روی آنتن تلویزیون می‌رفت و از مخاطب عام تا خاص را جذب می‌کرد. تئاترهایی که هم فضاهای فرهیخته و کلاسیک داشت و هم رمز و راز داستانی و هنرمندانی چون جمیله شیخی، رضا بابک، احمد آقالو، آتیلا پسیانی و… در آنها به ایفای نقش می‌پرداختند.

تله تئاتر بعد از آن دوره طلایی که به افول رفت چند باری برای احیای مجددش تلاش شد که بیشترین بار این مطالبه هم از شبکه چهار سیما بوده است که به سمت تولید تله تئاتر برود. اتفاقی که بیشتر حسرت برانگیز شده است و اتفاقاً در صورت سرمایه گذاری و ریل گذاری درست می‌توانست یکی از تولیدات جذاب و ارزان‌تر تلویزیون باشد. ارزان نسبت به آثاری با پروداکشن سخت و سنگین و یا سریال‌های تلویزیونی که گاهی به اندازه یک برنامه عادی تلویزیون هم مخاطب ندارند.

حالا از یکشنبه ۲۷ شهریورماه قرار است مجموعه‌ای در قالب تله تئاتر با نام «کاتب اعظم» روی آنتن برود که به همت مرکز سریال سازمان سینمایی سوره تولید شده است.

«پژمان» تکرار می‌شود، تکراری نه!/ «مارال» بی‌خیال «جیران» می‌شود؟

این تله تئاتر تاریخی که فضایی مناسبتی هم در ایام اربعین دارد طی دو ماه پیش تولید و در یک ماه تصویربرداری شده است و از جمله تمایزهای آن با تله تئاترهای معمول این است که به یک لوکیشن واقعی رفته است تا فضایی استودیویی.

این مجموعه جمعی از هنرمندان شناخته شده و استعدادهای جوان با هم را به کار گرفته است که شامل چهره‌هایی چون امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز و… می‌شود.

«کاتب اعظم» زاویه داستانی خود را نسبت به ماجرای عاشورا و کربلا هم متفاوت انتخاب کرده است و این بار این ماجرا از زاویه اشقیا روایت خواهد شد.

«کاتب اعظم» به نویسندگی و کارگردانی هنری مهدی غفوری و کارگردانی تلویزیونی علی عبادی ساخته شده است و از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به اقتباسی بودن اثر اشاره کرد که می‌تواند بن مایه غنی ای در فیلمنامه را نسبت به آثار دیگر در این فضا شاهد بود. این مجموعه از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» برگرفته شده است و اتفاقات شب تا عصر عاشورا را از خیمه دشمن روایت می‌کند.

سینما در سیما؛ حمایت درست سیما از «پسر دلفینی» و یک افسوس

فیلم انیمیشن «پسر دلفینی» در فروش هفتگی در صدر قرار دارد و با آمار و ارقامی که فروش کرده و مخاطبی که به سالن‌های سینما کشانده است رکوردهای جدیدی را برای خود ثبت کرده است.

بخشی از این اتفاق خوب در کنار فیلم خوش ساخت و تبلیغات میدانی و عواملی که دست به دست هم داده‌اند مرهون تیزرهای تلویزیونی است که از این فیلم روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود. اتفاقی که توانست کمک کند تا این فیلم برای کودکان بسیاری شناخته شود و خواهان تماشای آن شوند.

این نمونه‌ای از همان اتفاقی است که تلویزیون می‌تواند به مثابه بازوی سینمای ایران به میدان بیاید و کمک کند تا سالن‌های خالی سینما رویکرد ویژه‌ای را شاهد باشد.

«پژمان» تکرار می‌شود، تکراری نه!/ «مارال» بی‌خیال «جیران» می‌شود؟

سال هاست که فیلم‌های کودک حتی از پس هزینه‌های خود درنمی‌آید به ویژه در حوزه انیمیشن که هنوز نتوانسته به فضایی موردپسند مخاطب در سینمای ایران بدل شود. اما فروش «پسر دلفینی» خیلی از معادله‌ها را بهم زده است و همانطور که گفته شد حتماً در کنار ساخت حرفه‌ای این اثر بخشی هم به تبلیغات و پرزنت آن در تلویزیون برمی‌گردد.

نمونه دیگر می‌توان به فیلم «موقعیت مهدی» اشاره کرد که آن به مدد تیزرهای تلویزیونی توانست برای مخاطبی که شاید حتی پس از سال‌ها به سالن‌های سینمایی رفته بود فروش قابل توجهی را رقم بزند. حتماً این توجه ویژه تلویزیون به فیلم‌ها اتفاق ویژه‌ای است و قاعدتاً تلویزیون می‌تواند روی برخی از فیلم‌ها حساب ویژه‌تری هم باز کند. با این حال این نگاه ویژه تلویزیون و بسته کمکی برای تیزرهای تلویزیونی نباید باقی فیلم‌ها را از آنتن حذف یا کمرنگ کند به ویژه که آن فیلم‌ها هم از وزارت ارشاد مجوز دارند. نگاه تلویزیون به فیلمی که مورد تاییدش است می‌تواند یک بسته تشویقی تیزر باشد و فروش فیلم‌های مذکور نشان داده است که تلویزیون در معرفی آنها به مخاطب اثرگذار بوده است.

پخش تیزرهای تلویزیونی فرصتی است که می‌تواند در اختیار بقیه فیلم‌ها هم با رویکردی کمتر یا بیشتر قرار بگیرد.

پیشنهاد هفته؛ مژده لواسانی از کربلا

به روزهای پایانی اربعین می‌رسیم و برخی برنامه‌ها آخرین ویژه‌های خود را در این ایام روی آنتن شبکه‌ها می‌برند. «دیدار با آفتاب» از کربلا ویژه برنامه شبکه نسیم است که مژده لواسانی اجرای آن را بر عهده دارد. برنامه‌ای که امشب پنجشنبه، جمعه و شنبه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از کربلا به پخش می‌رسد.

«پژمان» تکرار می‌شود، تکراری نه!/ «مارال» بی‌خیال «جیران» می‌شود؟

مژده لواسانی آخرین بار با اجرای برنامه ماه رمضانی «در پناه عشق» در شبکه دو سیما حضور داشت و بعد از آن هم قرار بود با «بسته پیشنهادی» به این شبکه بازگردد. برنامه‌ای که سال گذشته روی آنتن رفت و قرار بود امسال فصل دوم آن به پخش برسد.

او حالا بعد از چند ماه با یک ویژه برنامه مناسبتی به تلویزیون بازگشته است، لواسانی البته در این سال‌ها در ایام اربعین از کربلا برنامه اجرا کرده است و تقریباً از سال ۹۳ تا ۹۹ اجرای برنامه‌هایی از کربلا را بر عهده داشته است و حالا این حضور دوباره او بعد از ایام کروناست که می‌توان به حضور یک مجری زن در میان انواع برنامه‌هایی با مجریان مرد اشاره کرد.

از ویژگی‌های «دیدار آفتاب» هم می‌توان به روایت حضور زینب وار (س) زنان در اربعین اشاره کرد و لواسانی قرار است با زنانی از قشرهای مختلف پزشکی و… گفتگو کند که در این ایام خدمت رسانی‌های ویژه‌ای را دارند.

تهیه کنندگی این برنامه را زهرا رحیمی بر عهده دارد و تیتراژ برنامه با نقاشی‌های معروف فاطمه عبادی روی شن طراحی شده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا