ایران و جهان

مختصات آزادسازی فلسطین چیست؟

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: روز دوشنبه هفته جاری، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ مصادف با هفدهمین سالگرد بیرون راندن اشغالگران صهیونیست از نوار غزه بود. رژیم صهیونیستی از روز ۱۵ اگوست سال ۲۰۰۵ تخلیه ۲۱ شهرک صهیونیست‌نشین که سه هزار و ۵۹۱ هکتار از اراضی نوار غزه را در برمی‌گرفت، آغاز کرد. حدود ۸ هزار صهیونیست در این شهرک‌ها سکونت داشتند.

رژیم صهیونیستی سال ۱۹۶۷ نوار غزه را اشغال کرد و اداره این باریکه را تا سال ۱۹۹۴ بر عهده داشت، پس از آن اداره امور این باریکه را به طرف فلسطینی واگذار کرد و همزمان نیروهای این رژیم همچنان در داخل شهرک‌های صهیونیستی باقی ماندند.

اولین شهرک صهیونیست‌نشین در نوار غزه به اسم نیتسر حازانی سال ۱۹۷۶ احداث شد. آخرین شهرک‌ها هم پس از شروع انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۱ بنا نهاده شدند.

رژیم صهیونیستی در نتیجه ضربات و فشارهای مقاومت فلسطین طی عملیات موسوم به جنگ تونل‌ها به ویژه پس از آغاز انتفاضه مسجدالاقصی در سال ۲۰۰۰ مجبور به آغاز عقب‌نشینی تدریجی از نوار غزه شد.

حملات مقاومت فلسطین، هزینه‌های زیادی روی دست ارتش رژیم صهیونیستی گذاشت و این رژیم را وادار به فرار از باریکه غزه کرد. در آن زمان، آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی طرح خروج از غزه را به منظور کاهش هزینه‌های اقتصادی و مادی ناشی از اشغال این باریکه ارائه داد.

نظامیان صهیونیست در نتیجه فشارهای مقاومت مجبور به آغاز فرار از غزه شدند و شهرک‌های احداث شده را منفجر و نابود کردند تا مبادا غنیمتی برای فلسطینیان جا گذاشته باشند و در همین راستا، ۲۰۰۰ خانه و ۲۶ معبد را تخریب کردند.

طرح عقب‌نشینی صهیونیست‌ها شامل تخلیه ۴ شهرک صهیونیست‌نشین به نام‌های جانیم، کدیم، حومش و سانور نیز شد.

پس از فرار صهیونیست‌ها از غزه، هزاران فلسطینی به خیابان‌ها آمده و به شادی پرداختند. به گفته کارشناسان، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از غزه نقطه تحولی بزرگ در پیشرفت عملکرد مقاومت فلسطین و ارتقای توانمندی‌های آن و گسترش دامنه نبرد با دشمن صهیونیستی بود.

فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند که عقب‌نشینی از غزه کاری ساده و خوشایند نبود، بلکه در نتیجه خسارت‌های سنگین وارد شده به ارتش انجام گرفت.

در همین راستا، زئیوی فرکش رئیس وقت شعبه سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی عنوان کرد که عقب‌نشینی از غزه به سبب ناتوانی در حمایت از ۸ هزار شهرک‌نشین صهیونیست در نوار غزه و هزینه‌های سنگین نظامی برای ارتش انجام گرفت.

رژیم صهیونیستی پس از فرار از غزه، این منطقه را به محاصره کامل درآورده و در حقیقت این منطقه را به زندانی روباز تبدیل کرده اما با این حال، مقاومت فلسطین در غزه روز به روز قدرتمندتر شده و به کابوسی جدی و خطرناک برای اشغالگران صهیونیست تبدیل شده که طی چند جنگ اخیر، ضرباتی سخت و دردناک به صهیونیست‌ها وارد کرده است.

پس از سال ۲۰۰۵ و خروج مفتضحانه رژیم صهیونیستی از غزه، روند حرکتی مقاومت فلسطین، در مسیری مستقیم و ثابت رو به پیشرفت ادامه یافته است. گروه‌های مقاومتی با ایمانی راسخ به مشروعیت این مبارزات، بر احقاق حقوق از دست رفته ملت فلسطین تاکید ورزیده اند و همچنان این مسیر را ادامه می‌دهند پس از سال ۲۰۰۵ و خروج مفتضحانه رژیم صهیونیستی از غزه، روند حرکتی مقاومت فلسطین، در مسیری مستقیم و ثابت رو به پیشرفت ادامه یافته است. گروه‌های مقاومتی با ایمانی راسخ به مشروعیت این مبارزات، بر احقاق حقوق از دست رفته ملت فلسطین تاکید ورزیده اند و همچنان این مسیر را ادامه می‌دهند.

مقاومت فلسطین با تقویت توان تسلیحاتی و موشکی خود در سال‌های اخیر به طور جدی تصمیم گرفته که حقوق سلب شده فلسطینی‌ها را محقق ساخته و اشغالگران را به اذن الهی از سرزمین و مقدسات خود بیرون برانند.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر پس از خروج ذلیلانه از نوار غزه، محاصره همه جانبه این باریکه را در دستور کار خود قرار داده است. مقاومت فلسطین تاکید کرده در برابر ادامه پیامدهای ناشی از محاصره دو میلیون نفر فلسطینی دست بسته باقی نخواهد ماند.

مقاومت فلسطین در نبرد سیف القدس (شمشیر قدس) در سال ۲۰۲۱ که میان غزه و ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی رخ داد، جلوه‌ای از افزایش توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشت و رژیم صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی از تدابیر سختگیرانه علیه ملت فلسطین کرد. این نبرد به خوبی مسیر پیروزی نهایی در فلسطین را نشان داد.

آزادی غزه؛ مقدمه آزادی فلسطین

در همین رابطه، «سهیل الهندی» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس امروز سه شنبه (۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲) در حالی که مراسم جشن آزادی غزه در سواحل این باریکه حضور داشت، تاکید کرد: مقاومت فلسطین همچنان به انتفاضه ملت فلسطین در کرانه باختری و قدس پایبند است.

وی با اشاره به سالروز خروج مفتضحانه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست از نوار غزه در سال ۲۰۰۵، تاکید کرد: غزه همچنان نماد پیروزی بر رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

الهندی افزود: دستان ما روی ماشه تفنگ‌هایمان قرار دارد و دل‌های ما به شوق دیدار با هموطنان مان در کرانه باختری و قدس، پر می‌کشد.

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در ادامه با اشاره به یک مساله راهبردی، تاکید کرد: مقاومت فلسطین که رژیم اشغالگر را مجبور به عقب نشینی از غزه کرد، قطعاً همین رژیم را مجبور به اخراج از کل سرزمین فلسطین می‌کند.

الهندی تصریح کرد: مقاومت در هیچ جبهه‌ای در راستای دفاع از حقوق ملت فلسطین، کم نگذاشته و پا پس نکشیده است.

مختصات آزادسازی فلسطین

تحلیلگران معتقدند اخراج توأمان نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست از غزه در سال ۲۰۰۵، نقطه عطفی در روند مبارزاتی ملت فلسطین به سوی آزادسازی کامل فلسطین خواهد بود.

در واقع اگر غزه را نمونه موردی تحلیلی با عنوان «نحوه آزادسازی فلسطین اشغالی» قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که همان عواملی که موجب عقب نشینی و خروج اجباری صهیونیست‌ها از نوار غزه شد باید در کل اراضی فلسطین ایجاد شود، تا در نهایت صهیونیست‌ها فرار را بر قرار ترجیح دهند.

مختصات آزادسازی فلسطین چیست؟


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا