ایران و جهان

بحران فضای آموزشی در اصفهان/ مدارس ۳ نوبته می‌شود

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- سید ایلیا طاووسی: آموزش اصلی ترین رکن توسعه یافتگی در کشورها است و از این رو ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تحقق این امر ضروری است اما این در حالی است که در اکثر استان‌های کشور و به ویژه استان اصفهان همواره با چالش کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و این روزها والدین زیادی بین مدارس برای ثبت نام فرزندانشان سرگردان هستند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که در برخی از نواحی آموزشی اصفهان برخی از کلاس‌های ۲۰ الی ۳۰ درصد مازاد ثبت نام داشته اما همچنان متقاضی برای تحصیل در مدارس وجود دارد.

باید توجه داشت که کمبود فضای آموزشی در اصفهان نه به عنوان یک دغدغه، بلکه به عنوان چالشی جدی تلقی می‌شود که تنش‌های زیادی را در جامعه ایجاد خواهد کرد، از سویی فرسودگی مدارس و از سوی دیگر بازپس گیری مدارس دیگر نهادها از آموزش و پرورش به این چالش دامن زده و کمبود اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تیر خلاص را بر قلب توسعه مدارس در استان اصفهان وارد ساخته است.

از سوی دیگر نهادهای مختلف نیز در این تنگنا برخی مدارس که قانونا مالک آنها بودند را پس گرفتند تا دست آموزش و پرورش بیش از پیش خالی شود؛ موضوع وقتی رنگ جدی‌تر شدن به خود می‌گیرد که محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در شورای عالی آموزش و پرورش استان اصفهان به کمبود فضای آموزشی اذعان کرد و این مشکل را جدی دانست.

نواحی چهار و پنج در بحران کمبود فضای آموزشی

ابراهیمی در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما در حال حاضر در شهر اصفهان و شهرستان‌های بزرگ استان از فقر فضای فیزیکی رنج می‌بریم و مدارس ما در نواحی چهار و پنج دیگر ظرفیت دو نوبته شدن ندارند و برخی باید به سمت سه نوبته شدن بروند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان یکی از دلایل کمبود فضای آموزشی را عدم تخصیص بودجه دانست و ابراز داشت: امسال متأسفانه از لحاظ تخصیص اعتبارات با مشکل مواجه شدیم و این باعث شد که نتوانیم پروژه‌هایی با ۹۰ درصد پیشرفت را به پایان برسانیم.

وی یکی دیگر از دلایل کمبود فضا را ورود نهادهای دیگر برای گرفتن اماکن دانست و گفت: در حال حاضر ۲۵ مدرسه در دست نهادهای دیگر است که امروز تعلیم و تربیت را دچار اشکال جدی کرده است.

۸ مدرسه را از آموزش و پرورش گرفتند

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأیید کمبود فضای آموزشی به خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اخیر ۸ مدرسه توسط نهادهای مختلف از آموزش و پرورش گرفته شده که برخی از آنها در هسته مرکزی شهر بوده و قابل جایگزین کردن نیستند.

وی افزود: نهادهای مختلف با ادعای مالکیت اماکن آموزشی مدارس را از آموزش و پرورش گرفته‌اند، با این امر یک فضای آموزشی کم شده و کاربری جدید خیلی از این اماکن نیز آموزشی نیست که باعث تشدید بحران کمبود فضای آموزشی شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با روایت ورود اداره اوقاف برای گرفتن یکی از مدارس گفت: یکی از مدارس موقوفه بوده و به تازگی اداره اوقاف به آن ورود کرده و برای مالکیت آن اقدام قانونی کرده و مدرسه از آموزش و پرورش گرفته شده است.

بحران فضای آموزشی در اصفهان/ مدارس ۳ نوبته می‌شود

وی از مدیریت استان درخواست کرد برای حل این مشکل ورود کند و به کمک آموزش و پرورش بیاید.

۴۰ نفر در کلاس مجازی ۲۰ نفره

همچنین مجید نسیمی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با روایت کمبود شدید فضای آموزشی اظهار داشت: حدود دو سال آموزشی مدارس مجازی بود، در بخش عمده‌ای از مدارس مشکل ظرفیت نبود، زیرا در کلاس ۲۰ نفره مثلاً ۴۰ نفر ثبت نام می‌کردند و مشکلی برای ظرفیت کلاس‌ها نبود.

وی با اشاره به مهاجرت مردم سایر استان‌ها به اصفهان به دلیل مشکلات آب افزود: برخی خانواده‌ها مجبور هستند به دلیل مشکلات اقلیمی در این فصل کوچ کنند و مثلاً به اصفهان بیایند که در این فصل‌ها وضعیت آب و هوایی بهتری دارد، در کنار آن مهاجرت اتباع افغان به اصفهان این مشکل را تشدید کرده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان ادامه داد: بعد از آن دو سال برای اولین بار دانش آموزان از اول مهر سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند و تحولات این دو سال باعث شد توزیعی که در آن زمان انجام شد با مشکل روبه‌رو شود، مثلاً یک فضای آموزشی برای یک روستا پیش‌بینی شده و الان به دلیل مشکلات آب آن روستا خالی از سکنه شده است.

نسیمی با اشاره به فزاینده شدن نیاز به فضای آموزشی اضافه کرد: در کنار موارد مذکور فرونشست و فرسودگی باعث تخلیه چندین مدرسه در استان اصفهان شده که جمیع آنها شرایط خاص فعلی را در بحث فضای آموزشی ایجاد کرده است و باعث شده تراکم برخی مناطق بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز بر مدرسه باشد.

مشکل جدی سکونت‌گاه‌های جدید

وی با بیان اینکه لازم است کمبودهای فضاهای آموزشی شناسایی شود، تصریح کرد: در حال حاضر مشخص است که در کدام مناطق و به چه میزان کمبود فضا وجود دارد و به دنبال همین موضوع لازم است شرایط برای تأمین این فضاها در مدت زمان باقی مانده پیگیری شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان ابراز داشت: یک مشکل دیگر سکونت‌گاه‌های جدید مثل مسکن مهر و شهرک‌های جدید است که به تازگی تأسیس شده و هنوز فضای آموزشی ندارد و نیاز است یکسری فضای آموزشی در این مناطق ایجاد شود که بخشی مهمی از نیاز ما را تشکل می‌دهد.

وی با اشاره به حمایت خیران برای ساخت فضاهای آموزشی ادامه داد: علی رغم مشکلات اقتصادی در سال ۱۴۰۰ رشد ۶۳ درصدی تعهد ریالی از سمت خیران رخ داده است، همچنین تعداد کلاس مورد تعهد ۲۴ درصد رشد داشته است، همچنین در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ۵۷ موافقت نامه با ۲۲۱ کلاس درس با خیران انجام شده است.

بودجه دولتی حامی یا مانع؟

با وجود اینکه مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان علت اصلی عدم تکمیل ساخت فضای آموزشی را عدم تخصص بودجه دولتی دانست، نسیمی در این باره اظهار داشت: در دو سه سال اخیر اعتبارات دولتی از رشد خیلی خوبی برخوردار بوده است و در سال ۱۴۰۰ اعتبارات ۶۷۱ میلیاردی به اصفهان رسید، همچنین در سال جاری ارقام خوبی به اصفهان رسیده است، پیگیر افزایش سهم اصفهان در بین استان‌ها هستیم.

وی در خصوص پروژه‌های آماده شده سال ۱۴۰۱ اضافه کرد: در سال جاری ۷۰ پروژه فضای آموزشی با ۳۴۲ کلاس درس در هفته دولت و با آغاز مدارس آماده سازی و تحویل شده است که می‌تواند بخشی از مشکلات موجود را حل کند.

بحران فضای آموزشی در اصفهان/ مدارس ۳ نوبته می‌شود

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان تصریح کرد: با انگیزه و میل خیران که دوست دارند پروژه زودتر تمام شود، تهعد آنها انجام شده اما اعتبارات دولتی سال به سال اختصاص می‌یابد و ۴۷۵ پروژه فعلی نیاز به حدود یک هزار و ۷۰۰ تا هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه است که تأمین آن عملاً ممکن نیست.

وی در پایان گفت: این مدارس که از آموزش و پرورش گرفته می‌شود حق مالک است زیرا مثلاً هنرستان سروش مالک خواستار سه میلیارد اجاره برای دو سال شده، ارقامی در که در توان آموزش و پروش نیست.

به گزارش مهر، اگرچه بدیهی است که هر نهاد اختیار ملک خود را دارد، اما در وضعیت فعلی تغییر کاربری فضاهای آموزشی آسیبی حتی جبران ناپذیر را به بدنه آموزش و پرورش و در نتیجه آینده کشور خواهد زد و لازم است نهادها با گذشت از سود مالی احتمالی به فکر ساخت آینده برای کشور خود باشند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا