ایران و جهان

گرانی بلیت پروازهای عتبات به خاطر فرودگاه نجف است


به گزارش خبرنگار مهر، مقصود اسعدی سامانی درباره علت گرانی بلیت پروازهای نجف گفت: قیمت بلیت پروازهای خارجی تابع دو فاکتور عرضه و تقاضا و نرخ تسعیر ارز است و نرخ دستوری برای پروازهای خارجی نداریم.

وی افزود: فقط هر ساله برای پروازهای اربعین با این هدف که اجحافی در حق مردم نشده و برای فروش بلیت‌ها بازار سیاه ایجاد نشود سازمان هواپیمایی کشوری نرخ ثابت تعیین می‌کنند اما در سایر روزها نرخ بلیت تابع عرضه و تقاضاست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: بلیت پروازهای خارجی در مواقعی که تقاضا کم باشد کاهش می‌یابد و مواقعی که تقاضا بالاست ایرلاین‌ها قیمت را افزایش می‌دهند؛ شرکت‌های هواپیمایی هم پروازهای عتبات را که عمدتاً چارتری است به چارترکننده ها می‌دهند و برای اینکه صندلی خالی در ایام کم تقاضا نداشته باشند، نرخ بلیت کاهش می‌یابد.

اسعدی سامانی به مشکل عمده شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه نجف اشاره و اظهار کرد: فرودگاه نجف یک فرودگاه خصوصی است و هزینه آن از همه فرودگاه‌های دنیا بالاتر است.

به گفته این فعال صنعت هوانوردی، فرودگاه نجف برای هزینه خدمات فرودگاهی از هر مسافر ۲.۵ تا ۳ میلیون دریافت می‌کند؛ هزینه خدمات فرودگاهی در نجف برای هواپیمای ۷۳۷، حدود ۸ هزار دلار و برای ایرباس A۳۰۰ حدود ۱۳ دلار است. این در حالی است که این نرخ در سایر فرودگاه‌های دنیا نصف رقم فرودگاه نجف است.

اسعدی سامانی خواهان ورود وزارت امور خارجه و رایزنی با طرف عراقی برای کاهش هزینه خدمات فرودگاهی شد.

وی ادامه داد: نرخ سوخت در نجف بسیار بالاست و هزینه هر لیتر سوخت هواپیما در فرودگاه نجف یک دلار و ۷۰ سنت است. اگرچه پروازهایی که از تهران به نجف می‌روند کمتر در این فرودگاه سوخت می‌زنند اما پروازهای مشهد به نجف نیاز به سوختگیری در فرودگاه مقصد دارد.

وی درباره نظارت سازمان هواپیمایی بر قیمت بلیت پروازهای عتبات گفت: سازمان هواپیمایی کشوری بر پروازهای خارجی نظارتی ندارد ضمن اینکه نرخ بلیت پروازهای اربعین هنوز تعیین نشده و برای تعیین نرخ نهایی باید حتماً از ایرلاین‌ها نظرخواهی شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا