اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان: ۲ مرکز معتادان متجاهر در خوزستان راه‌اندازی می‌شود/ لزوم ورود خیرین جهت کمک به معتادان

به گزارش خوز ۲۴  از اهواز، «محمد صفری» امروز (چهارشنبه ۱ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ۲۶ ژوئن مصادف با پنجم تیرماه به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده که در جمهوری اسلامی به مدت هفته در این راستا اقداماتی انجام می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به اینکه آثار و تبعات مواد مخدر در همه حوزه‌های اجتماعی بروز و ظهور دارد افزود: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود مواد مخدر را از اولویت‌دارترین آسیب‌های اجتماعی در جمهوری اسلامی عنوان کرده‌اند که طبیعتا این فرمایش برگرفته از تحقیقات، پژوهش‌ها و اثرات و گزارشات اعلامی است.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد طلاق‌ها، ۵۵ درصد همسرآزاری، ۳۵ درصد سرقت‌ها، ۸۰ درصد زندانیان زن و مرد، ۲۳ درصد نزاع‌ها و درگیری‌ها، ۱۷ درصد تصادفات و بالاترین آمار مرگ‌ومیر در کشور بعد از تصادفات و عمده‌ترین علت بیماری‌های واگیر همچون ایدز ناشی از استفاده از مواد مخدر است.

صفری با بیان اینکه ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی را مواد مخدر به خود اختصاص داده است تصریح کرد: در تمام بخش‌های جامعه، پدیده‌های اجتماعی و معضلات اجتماعی مواد مخدر رسوخ کرده است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۸۰۰ شهید در حوزه مواد مخدر تقدیم کردیم که ۶۰ نفر از آنها متعلق به خوزستان است خاطر نشان کرد: همچنین در کل کشور ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه به مواد مخدر داریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان از وجود ۸۰۵ مواد مخدر صنعتی و سنتی خبر داد و ابراز کرد: با توجه به روندی که در افغانستان جا افتاده طبیعتا آثار زیادی بر جامعه ما گذاشته و سمت و سوی تولید و مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور افزایش پیدا کرده است.

وی جمهوری اسلامی را پرچمدار، الگو و رتبه اول مبارزه با مواد مخدر دانست و با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد تریاک جهان در ایران کشف می‌شود عنوان کرد: این‌ها در سایه تلاش و جدیت تمام واحدهای مقابله با مواد مخدر همچون نیروی انتظامی، مرزبانی، سپاه پاسداران، اداره اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج) صورت گرفته است.

صفری خوزستان را از جمله استان‌هایی دانست که در فرایند کشف مواد مخدر روند افزایشی بالای ۲۵ درصد را داشته و اذعان کرد: در حوزه بررسی مبارزه با مواد مخدر پنج جرم وجود دارد که شامل کشف، حمل، نگهداری، عرضه و تقاضا است.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا در حوزه مواد مخدر یکی از چهار شغل پردرآمد جهان است و در سایه این درآمدزایی به شدت در حال گسترش است بیان کرد: قاچاقچیان مواد مخدر امکانات خوبی در اختیار دارند و علی‌رغم مبارزه بی‌امان واحدهای مقابله‌ای ولی باز هم شاهد روند رو به رشد در این حوزه هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: در حوزه مقابله هر کاری انجام دادیم ولی باز هم کافی نیست و باید تمام هم و غم سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها در بخش کاهش تقاضا صورت بگیرد؛ البته سازمان‌های مختلفی عضو ثابت این شورا هستند همچون آموزش و پرورش، بهزیستی، دانشگاه‌ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و … که تمام این‌ها دارای تفاهم‌نامه با شورا هستند و در این بخش‌ها فعالیت‌ می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر مبتنی بر کاهش تقاضا است تاکید کرد: در حوزه شکار بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر، کمیته‌ای تشکیل شده که به صورت مشخص دادستان کل کشور و در استان‌ها دادستان مرکز استان به عنوان رئیس کمیته هستند که با رصد اموال و دارایی قاچاقچیان تلاش جدی در مصادره اموال منقول و غیرمنقول مواد مخدر صورت می‌گیرد و فرایندی است که با تلاش همه اعضای شورا بتوانیم اهداف و چشم‌انداز خوبی را در این راستا داشته باشیم.

صفری افزود: ما اقدامات خوبی را طی ۲ سال اخیر در سایه برنامه‌ریزی کردیم و تدابیری که از ستاد مبارزه با مواد مخدر و به طور مشخص رئیس ستاد کشور در راستای ساماندهی جرائم و به خصوص کاهش تقاضا و قطع حلقه بین عرضه و تقاضا انجام دادیم که از جمله آنها راه‌اندازی کانون یاری‌گران زندگی با هدف پیشگیری، درمان و صیانت است و در سایه این فرایندها کارهای فرهنگی و پیشگیری هم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کانون یاری‌گران در حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، کار و کارگری راه‌اندازی شده اضافه کرد: ۳۰ درصد مدارس زیر چتر این کانون قرار گرفتند و دانش‌آموزان به عنوان آمران و ناهیان مواد مخدر تلاش می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان تصریح کرد: اعتبارات خوبی در قالب تفاهم‌نامه حتی در راستای تجهیز مدارس در حوزه مبارزه با مواد مخدر و آموزش به آموزش و پرورش اختصاص داده شده که این موضوع در سال تحصیلی جدید بیشتر نمایان می‌شود.

وی استفاده از پتانسیل قهرمانان ورزشی در راستای ایجاد نگرش به «نه گفتن» به دخانیات و مواد مخدر و تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی جهت اوقات فراغت را از اقدامات کانون یاری‌گران زندگی در حوزه ورزش و جوانان عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه دانشگاه‌ها نیز از پتانسیل دانشجویان در راستای مبارزه با مواد مخدر استفاده می‌شود.

صفری با بیان اینکه در حوزه کار و کارگری نیز کانون یاری‌گران در مراکز کار و مراکزی که بالای ۵۰ نفر نیرو دارند عملیاتی می‌شود عنوان کرد: سال گذشته تعداد کانون‌های ما در حد قابل توجهی افزایش یافته و امسال هم این روند افزایشی همراه با کیفی‌سازی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بدون مشارکت مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی انجام این کار در جامعه امکان‌پذیر نیست ابراز کرد: در حوزه محلات نیز از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و پتانسیل دفاتر تسهیل‌گری و خیرین، امام جماعت، کارشناسان روانشناسی، اساتید دانشگاه جهت شناسایی محلات آلوده و حمایت از خانواده‌هایی که به نوعی قربانی مواد مخدر هستند استفاده کردیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان خاطر نشان کرد: کانون یاری‌گران به عنوان یک سیاست مهم در ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۴۰۱ نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح جامعه بیان کرد: در این راستا چند کار اساسی انجام شده که یکی از آنها اردوگاه ماده ۱۶ است که طی آن دولت موظف است معتادان متجاهری که قادر به پرداخت هزینه ترک نیستند و شرایط خاصی دارند از جمله کارتن‌خواب‌ها را از محلات جمع‌آوری و به صورت رایگان درمان و ساماندهی کند و با حرفه‌آموزی آنها را به اشتغال برساند.

صفری تاکید کرد: حوزستان فاقد مراکز ماده ۱۶ بود که سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با همکاری سپاه استان ظرفیت محدودی را در پادگان شهید فرجوانی ایجاد شد و توانستیم تاکنون قریب به ۲۰۰ نفر را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم.

وی اذعان کرد: از آنجا که نیاز به ظرفیت بیشتری در این حوزه داشتیم اردوگاه الحدید در پادگان الحدید که متعلق به سازمان زندان‌ها است را با ظرفیت ۲ هزار نفر احداث و تجهیز کردیم که ۹۵ درصد کار انجام شده و پیش‌بینی می‌شود فاز اول آن با ظرفیت ۵۰۰ نفر در هفته مبارزه با مواد مخدر افتتاح شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با بیان اینکه هدف ما از جمع‌آوری معتادان متجاهر قطع حلقه بین عرضه و تقاضا و بازگرداندن معتادان به کانون خانواده است گفت: در این راستا معتادان علاوه بر درمان و پاکسازی در مدت یک سال یا بیشتر به طور کامل حرفه‌ای که منجر به اشتغال و درآمدزایی باشد آموزش می‌بینند و به جامعه بازگردانده می‌شوند.

وی ادامه داد: از آنجا که شاهد تعدادی از بانوان معتاد متجاهر در سطح استان نیز هستیم ساختمانی سه طبقه با ظرفیت ۳۵۰ نفری در قالب مرکز ماده ۱۶ در حال احداث است که در مراحل تکمیلی قرار دارد و امسال به بهره‌برداری می‌رسد که بعد از تهران استان دوم جهت ساخت اردوگاه بانوان ماده ۱۶ هستیم.

صفری با اشاره به اینکه سن اعتیاد در کشور و همچنین استان خوزستان بین ۱۵ تا ۶۴ سال است یاد آور شد: علاوه بر اردوگاه‌های ماده ۱۵، ۱۵۶ کمپ مجاز در سطح استان در قالب مراکز ماده ۱۵ جهت درمان معتادان فعالیت دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا