ایران و جهان

نمایشگاه کتاب تهران تمدید شد


به گزارش خبرنگار مهر، علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نهمین نشست خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جمعه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) که در سرای ملل برگزار شد درخصوص تمدید نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تهران تنها دو روز در بخش مجازی تمدید می‌شود که مدت زمان آن تا ساعت ۲۴ روز دوم خرداد است اما بخش حضوری نمایشگاه طبق اعلام قبلی ساعت ۲۰ شنبه ۳۱ خرداد است پایان می‌یابد.

قائم مقام سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران درباره برخورد با ناشرانی که کتاب‌هایشان را با تخفیف ۵۰ درصد می‌فروختند، گفت: در آئین‌نامه نمایشگاه حداقل و حداکثر تخفیف آورده شده و به عبارت تخفیف نامتعارف نیز اشاره شده است که بخشی از تخلفات رسیدگی شده در نمایشگاه به این حوزه اختصاص دارد.

وی همچنین درباره هزینه اجاره‌بهای غرفه ناشران با توجه به تعطیلی یک روزه نمایشگاه فیزیکی، افزود: ما قبلاً هم توضیح داده‌ایم که هزینه اعلام شده هر غرفه، قیمت تمام شده است، البته در این زمینه هنوز تصمیم‌گیری نشده است ولی چون بخش زیادی از ناشران از یارانه استفاده می‌کنند ممکن است در قالب یارانه تصمیماتی گرفته شود.

رمضانی درخصوص برگزاری نشست‌های فرهنگی توسط ناشران بیش از ظرفیت سالن‌ها و غرفه‌ها گفت: برای برگزاری هر نشست یا مراسم امضایی باید مجوز دریافت می‌شد تا نظم عمومی برهم نخورد، همچنین به فعالیت سایر غرفه‌ها آسیبی وارد نشود، در این زمینه ما سالن‌های سرای اهل را برای هر سالن پیش‌بینی کردیم تا برنامه‌ها در آن برگزار شود.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تهویه هوای سالن‌ها طی دو روز اخیر افزود: تهویه‌ها مثل همیشه روشن بوده است، در این زمینه طی ساعت‌های مختلف گروه‌هایی مراجعه کردند و گزارش‌هایی از دمای بیرون، داخل و حتی تست میزان رطوبت هوا در ساعت‌های مختلف ارائه کردند اما دمای هوا امروز بالا بود و به ۳۱ درجه هم رسید که در میزان هوای سالن‌ها مؤثر بوده است.

رمضانی درپاسخ به سوالی مبنی بر خالی بودن غرفه برخی ناشران خارجی در سرای اهل قلم نیز گفت: یکی از مسائل این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه نسبت به روزها و ساعت برگزاری نمایشگاه معترض بودند، در این زمینه در شورای سیاستگذاری نمایشگاه و شورای برنامه‌ریزی بحث‌هایی شده و قرار است برای دوره‌های آتی تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به صدور ۶۴ رأی در هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران اشاره کرد و افزود: در این میان به ترتیب ارائه و فروش کتاب‌های سایر ناشران، فروش کتاب‌های غیرمجاز، ارائه کتاب‌هایی که متعلق به بیش از ۴ سال قبل بوده‌اند، عدم رعایت شئونات اسلامی و اقدام به تعرض فضای خارج غرفه بیشترین فراوانی را داشته است.

رمضانی گفت: استفاده از کارتخوان غیر، فروش کتاب بالاتر از قیمت پشت جلد کتاب، تحویل نگرفتن غرفه، عرضه کتاب غیرمرتبط با سالن و عدم رعایت حداقل و حداکثر تخفیف نیز دیگر تخلفات جاری بوده است.

قائم مقام سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به به آرایی که برای متخلفان صادر شده است، گفت: ۲۰ رأی شامل توبیخ کتبی با درج در پرونده و اخذ تعهد کتبی، ۱۶ رأی برای متخلفان شامل محرومیت از نمایشگاه دوره آینده با امکان اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد، ۱۵ مورد توبیخ بدون درج در پرونده، ۷ مورد تعطیلی سه تا پنج ساعته، ۳ مورد محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های استانی، دو مورد محرومیت از دریافت تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک مورد تعطیلی غرفه غرفه بوده است.

رمضانی افزود: حدود ۱۰۰ نیرو در ۳۰ نقطه برای توزیع نقشه و راهنمایی در بخش اطلاع رسانی و برای پاسخگویی به سوالات در نمایشگاه کتاب مستقر هستند همچنین ۷۰ کیوسک اطلاع رسانی در بخش‌های مختلف قرار داده شده است که در نقاط مختلف مشغول فعالیت هستند که ۵۳ کیوسک در بخش ناشران عمومی، ۷ کیوسک در بخش خارجی، ۴ کیوسک در بخش کودک، سه کیوسک در بخش دانشگاهی و ۳ کیوسک در بخش کارنامه نشر قرار دارد.

وی افزود: ۱۱۵ نفر نیز در غرفه‌های مشاوره کتاب در ۴ نقطه سالن‌ها به تناسب سلیقه و رده سنی به مراجعه‌کنندگان مشاوره می‌دهند.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه اپلیکیشن‌هایی نیز در کیوسک‌های اطلاع رسانی قرار دارد که مخاطبان می‌توانند آن را دریافت کنند، گفت: حدود شش هزار نفر این اپلیکیشن را دریافت کرده‌اند که ۴۲۰۰ نفر آن را روی گوشی‌های خود اجرا کردند، غیر از آن در اپلیکشن بازار و نشان نیز امکان جستجوی غرفه‌ها قرار دارد.

وی در ادامه به استقرار ۷۰ نیرو در مرکز پاسخگویی اشاره کرد و گفت: تا امروز حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تماس ورودی و ۸ هزار و ۸۰۰ تماس خروجی داشتیم، همچنین در این مرکز همیاران خرید با کسانی که تجربه خرید اینترنتی نیستند همراه می‌شوند تا بتوانند کتاب مورد نیازشان را خریداری کنند.

رمضانی درباره اقدامات بخش رفاهی نیز توضیح داد: استراحتگاه‌های مختلفی در حوض اصلی صحن، مسیر ورود از متروی مصلی امام خمینی (ره) و متروی شهید بهشتی پیش‌بینی شده است که شامل ۱۸۰۰ مبلمان شهری است، علاوه بر آن دسترسی به آب معدنی سالم به قیمت ۱,۸۰۰ تومان نیز در داخل نمایشگاه فراهم شده است.

وی افزود: تا شب گذشته مجموع فروش بخش مجازی و حضوری حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است، تاکنون ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه فروخته شده که از این میان سهم بخش حضوری ۷۹ میلیارد تومان و سهم بخش مجازی ۶۱ میلیارد تومان بوده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا