ایران و جهان

روایت معاون رئیس‌جمهور از ماجرای واردات واکسن


به گزارش خبرنگار مهر، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور شامگاه امروز (شنبه) با حضور در برنامه صف اول که از شبکه یک سیما، در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم اظهار داشت: سلامت و جان مردم از برنامه‌های کوتاه مدت دولت سیزدهم بود. در ابتدای آغاز به کار دولت، تعدادی زیادی از عزیزان ما به علت کرونا جان خود را از دست دادند و در آن زمان عدد جان باختگان در ایران به ۷۵۰ نفر رسیده بود و دولت در مهار آن هم واکسن وارد کرد و هم به تولید واکسن رسید.

وی با بیان اینکه دولت اقدامات مختلف دیگری اعم از آزادسازی سواحل و حضور فعال ایران در شانگهای و اکو و مجمع کشورهای تولیدکننده گاز و عبور از بحران‌های انرژی انجام داده است، گفت: دولت تصمیم شجاعانه ای گرفت و در یک بازه زمانی بسیار کوتاه اراضی ای که در دستگاه‌های مختلف در تصرف بود را آزادسازی کرد. در بحث انرژی، کشور در دوره‌ای با مشکلاتی مواجه بود که با تمهیدات وزارت نفت و نیرو دولت کشور را از بحران سنوات گذشته عبور داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تقریباً ۴۰ سرفصل و عنوان بزرگ وجود دارد که دولت در همین بازه زمانی برای مردم بزرگ ایران انجام داده است. برای نمونه نهضت مسکن ملی را می‌توان عمده ترین اقدام دولت مردمی بوده است.

مرتضوی در رابطه با اقدامات دولت در سفرهای استانی بیان کرد: در ابتدای کار دولت آقای رئیس جمهور دستور به آغاز سفرهای استانی صادر کردند و به فضل الهی برنامه این است که تا پایان سال اول کار دولت، به تمام استان‌ها سفر صورت گیرد. قبل از سفر برای هر استان چند کارشناس در نهاد ریاست جمهوری و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مأموریت بررسی استاد بالادستی و سند آمایش را بر عهده دارند.

وی افزود: کارشناسان در دولت و در استانداری تشکیل جلسه می‌دهند و نیازهای استان را احصاء می‌کنند و آنها را به تهران منتقل می‌کنند که در سطوح کارشناسی و اقتصادی طرح می‌شوند. این طرح‌ها در ستاد اجرایی سفرهای استانی بررسی و در پایان نهایی می‌شوند. در ابتدای امر آقای رئیس‌جمهور تاکید داشتند که بنای دولت برنامه جدید عمرانی نیست و اولویت با طرح‌های نیمه تمام عمرانی و اقتصادی استان‌ها باشد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور تاکید داشت پروژه جدید تحت هیچ شرایطی آغاز نمی‌شود مگر در صورتی که ضرورت اجتناب ناپذیری وجود داشته باشد. در حین سفر نیز رئیس جمهور برنامه‌های مختلفی دارند و در بازدیدهای میدانی خود به برخی گلوگاه‌ها و گره‌ها برخورد می‌کنند و در نهایت پس از بازگشت از سفر مجموع مصوبات و دستورات رئیس جمهور در سفر و مجموع گزارش وزرا در جلسه جمع‌بندی و تقدیم رئیس جمهور می‌شود که در نهایت رئیس جمهور دستور می‌دهند و معاون اول ایشان آنها را ابلاغ می‌کنند.

مرتضوی تصریح کرد: تاکید رئیس‌جمهور این بود که با موضوعی مصوب نمی‌شود یا پس از مصوب شده حتماً باید اجرا شوند. شاید سوال باشد که منابع انجام این اقدامات شامل چه مسائلی است. یکی از منابع عمومی دولتی و دیگری منابع و اموال و مستقلات دستگاه‌های اجرایی است. منبع دیگر مسئولیت اقتصادی وزارت نفت و وزارت اقتصاد بوده است. منابع نهادهای حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و کمیته امداد حضرت امام در پروژه‌های خرد و کلان فرصت‌های شغلی و پروژه‌های کلان را مدیریت می‌کنند.

وی عنوان کرد: تمام دستگاه‌ها جهت اجرایی کردن مصوبات سفر در خدمت و تعامل هستند. تا کنون حدود ۲ هزار و ۶۵۱ طرح عمرانی و تعداد قابل توجهی طرح اقتصادی محصول سفرهای استانی بوده است. علاوه بر این اقدامات تسهیلات خرد و متوسط نیز برای استان‌ها پیش‌بینی می‌شود. برای ازدواج جوانان برای هر استان و به فراخور نیاز هر استان تسهیلات پیشبینی می‌شود. صندوق کارآفرینی امید در خدمت استان‌ها است.

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: جغرافیای ایران گسترده است و همان قدر که شهروند تهرانی در بهره مندی از امکانات حق دارد شهروندی که در ناحیه کمتر برخوردار و روستایی زندگی می‌کند نیز حق دارد. نظارت‌های استانی بیانگر آن است که مسئولان دولت پیگیر شرایط هستند و از طرف دیگر به دنبال شناسایی گلوگاه‌ها هستند.

مرتضوی با اشاره به آرای طرح انتقال آب غدیر گفت: این حق مردم است که مسئولین از نزدیک به موانع و مشکلات استان آنها رسیدگی کنند. زمانی که از میزهای خدمت در یکی از سفرهای استانی بازدید کردم برایم بسیار خوشایند بود که مسئولین ارشد یک وزارتخانه و معاونین آنها را آنجا حاضر دیدم که مردم حضوری با آنها صحبت می‌کردند و دردهای خود را منتقل می‌کردند و در همان جلسه بخشی از مشکلات مرتفع می‌شد. برای مثال تعدادی از افراد جویای کار در همان جلسه برای اشتغال به کارخانه‌ها و … معرفی شدند.

وی در رابطه با طریقه پیگیری مصوبات سفر اضافه کرد: سامانه‌ای تحت عنوان تأمین و تخصصی منابع استانی در نظر گرفته شده است و خوشبختانه تمام تعهداتی که از محل منابع عمومی برای سال ۱۴۰۰ داشتیم و چیزی فراتر از آن محقق شده است، یعنی عددی معادل ۱۲۶ درصد تعهدات. بخشی از مطالبات و درخواست‌ها درد و دل، برخی تقاضای مسکن دار شدن، بخشی اشتغال و بخشی ازدواج و … که هر کدام به نهاد مورد نظر، بر اساس استحقاق معرفی می‌شوند.

معاون اجرایی رئیس جمهور عنوان کرد: متقاضیان اشتغال در استان‌ها بر اساس تعریف سامانه‌ای در وزارت کار و رفاه اجتماعی، براساس تقاضای به کارگیری کارگر در برخی کارگاه‌ها برای اشتغال گام بر می‌دارند و کد رهگیری به آنها داده می‌شود. آنهایی که حرفه‌ای بلد نیستند نیز به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند.

مرتضوی در رابطه با آمار درخواست به هیئت دولت بیان کرد: در بیست و یک سفر انجام شده، تقریباً حدود ۸۰۰ هزار درخواست و تماس تلفنی صورت گرفته که همکاران ما صرفاً به درخواست‌های کتبی پاسخ نمی‌دهند. در سامانه صامد ۱۱۰ کارمند درخواست‌ها را ثبت و رصد می‌کنند و به آنها کد رهگیری می‌دهند و به ۵۸ درصد این درخواست‌ها پاسخ کتبی و … داده شده است. در میزهای خدمت بالای ۱۰ هزار تماس و گفتگو به ثبت رسیده است.

وی افزود: آن چیزی که از محل منابع عمومی بنا بود در سال ۱۴۰۰ پرداخت شود حدود ۱۲۶ درصد پرداخت شده است و دولت مصمم است تعهدات خود را عملیاتی کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور در رابطه با اینکه چه طرح‌ها و دستوراتی از سوی رئیس جمهور شاخص هستند، گفت: یکی از دستورات شاخص رئیس جمهور آزادسازی سواحل بود که مردم از بخش اعظمی از آن نمی‌توانستند استفاده کنند که بخشی از آنها در تملک دستگاه‌های اجرایی و بخشی در تصرف شخصی بودند که دستور رئیس جمهور آزادسازی بخش تصرفی دستگاه‌های اجرایی بود که در فرجه زمانی بیست روزه تمام سواحلی که در خدمت دستگاه‌های اجرایی بود و استفاده تخصصی از آن انجام نمی‌شد، آزاد شدند که ۹۵ درصد از سواحل را در بر می‌گرفتند.

تکمیل می‌شود…


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا