ایران و جهان

سیاره‌ای با حجم خورشید خارج از منظومه شمسی رصد شد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، تام جاکوبز افسر نیروی دریای سابق در پروژه‌های علمی شهروندی ناسا فعالیت می‌کند، کاشف این سیاره است. طی این پروژه‌ها محققان سازمان فضایی آمریکا با مردم عادی که علاقه به ستاره شناسی و فیزیک دارد، همکاری می‌کنند.

ستاره شناسان حرفه‌ای با استفاده از الگوریتم‌های رایانشی، داده‌های جمع آوری شده توسط تلسکوپ‌های مختلف را اسکن می‌کنند تا به اکتشافات جدید دست یابند. محققان برای کشف یک سیاره خارج از منظومه شمسی جدید، تغییرات در درخشش ستاره‌ها را بررسی می‌کنند که احتمالاً نشان می‌دهد سیاره مذکور دور آن می چرخد. با این وجود الگوریتم‌های رایانشی طوری طراحی شده‌اند تا با ردیابی چند رویداد ترانزیت دور یک ستاره، سیاره مذکور را جستجو کنند.

تام جاکوبز یکی از اعضای تیمی به نام «Visual Survey» است که داده‌های تلسکوپ‌ها را به طور چشمی بررسی می‌کنند. او در فوریه ۲۰۲۰ میلادی و هنگام بررسی داده‌های جمع آوری شده توسط تلسکوپ TESS متوجه شد نور ستاره TOI-2180 b در بازه زمانی ۲۴ ساعته کمتر از نیم درصد کاهش می‌یابد و دوباره درخشش خود را باز می‌یابد.

در مرحله بعد جاکوبز یافته‌اش را به محققان ناسا اطلاع داد. آنها نیز با استفاده از تلسکوپ Automated Planet Finder در رصدخانه لیک واقع در کالیفرنیا فرضیه جاکوبز را آزمایش کردند. آنها همچنین تاثیر کشش گرانشی سیاره بر ستاره را رصد کردند و با کمک آن توانستند حجم سیاره را محاسبه و احتمالاتی درباره مدار آن را تخمین بزنند.

این سیاره حاوی عناصری سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم است که حجم آنها ۱۰۵ بار بیشتر از زمین است. همچنین طبق یافته‌ها ۲۶۱ روز طول می‌کشد TOI-2180 b دور ستاره خود مدار بزند. این سیاره خارج از منظومه شمسی ۳۷۹ سال نوری با زمین فاصله دارد و متوسط دمای آن ۷۶ درجه سانتیگراد است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا