ایران و جهان

سوغات ویژه جهان شهرها طراحی شود


به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست هم اندیشی شهرهای جهانی ایران در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور شهرداران شهرهای جهانی، شوراهای شهر، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

در این برنامه حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: از سال ۲۰۰۴ یونسکو به این نتیجه رسید که شهرها محور توسعه هستند. بنابراین شهرهای جهانی ایجاد شدند. در ایران هم ما شهرهای خلاق و یادگیرنده داریم.

وی گفت: در شهرهای یادگیرنده از همه امکانات شهر برای آموزش همه مردم و مدیران به کار گرفته شده است. مدیران هم در مدیریت شهری آموزش را برای همه دیدند. آموزشی که به مدرسه و دانشگاه ختم نمی‌شود. شهرهای ما در واقع سفیران فرهنگی در دنیا هستند. اکنون در جهان ۲۹۵ شهر خلاق وجود دارد. شهرهای خلاق ما به همه این شهرها دسترسی دارند. بنابراین مدیران آن باید به این موضوع توجه ویژه کنند و شهرداران نماینده ما باشند تا ایران را به همه آن شهرها معرفی کنند.

ایوبی گفت: امروز یونسکو بعد از ۷۵ سال به نظام آموزشی استاد شاگردی که در مکتب‌های ما وجود داشته، رسیده است. آنها فهمیده اند که آموزش تنها کافی نیست بلکه باید با پرورش همراه باشد.

وی گفت: قهرمانان ما در تاریخ همیشه ادبا، شاگردان و نویسندگان بوده اند. کجای دنیا می‌بینید که هنرمندشان هر چه داشته به پای کتاب ریخته است؟ این نشان می‌دهد که ما تمدن متفاوتی داشته ایم.

ایوبی افزود: فهرستی را از همه رویدادهای بزرگی که در جهان شهرها برگزار می‌شود تهیه کرده ایم از شهر کوچک خمیر تا شهرهای بزرگی مانند شهر و شیراز. مطمئن هستیم که معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز ایده‌های خوبی دارد که می‌تواند به ما کمک کند.

مدیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ادامه داد: ما تقریباً راه ابریشم را از دست داده بودیم. ایران تصور می‌کرد راه ابریشم حوزه حیاط خلوتی است و امپراتور آن چین است و ما نمی‌توانیم به آن ورود کنیم ولی ما اجلاس‌هایی را با موضوع راه ابریشم برگزار کردیم از جمله اجلاسی در شهر همدان و یا جشنواره‌ای در شهر مشهد با عنوان رقص قلم در راه ابریشم. بنابراین حالا یکی از مدعیان آن هستیم. حتی می‌توانم بگویم که اطلس راه ابریشم تغییر کرد. قرار بود تنها بناهای تاریخی در آن لحاظ شود ولی ما میراث فرهنگی را نیز به آن اضافه کردیم.

ایوبی از آماده شدن پلتفرم جهان شهرها خبر داد و تصریح کرد: آثار عکاسان حرفه‌ای از همه شهرهای جهانی ایران در حال جمع آوری است تا بتوانیم نمایشگاه عکسی را از شهرهای ایران در پاریس برگزار کنیم.

وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم بسته‌ای درباره آئین‌های نوروزی تهیه شود و با رایزن‌های فرهنگی به اسم شهرهای جهانی همراه کنیم. ما همچنین آمادگی داریم رالی پیک نوروزی را برگزار کنیم.

ایوبی در ادامه بیان کرد: هنرمندان و گرافیست‌های بسیار خوبی داریم که می‌توانیم آنها را به مدیران شهرهای جهانی معرفی کنیم تا هر شهری سوغات ویژه خود را با بسته بندی‌های مناسب آماده کند. همچنین می‌توان سوغات ویژه جهان شهرها را طراحی کرد.

در ادامه سیدانور رشیدی شهردار سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی گفت: شهر سنندج در این زمینه یعنی موسیقی پیشینه بسیار مهمی دارد. زندگی مردم کردستان با موسیقی عجین شده است.

وی همچنین پیام استاندار کردستان را برای این برنامه قرائت کرد.

در ادامه رنجبر از شهر تبریز نیز در این نشست گفت: ما با ۹ شهر پیمان خواهر خواندگی بسته ایم مانند شانگهای، باکو، غزه، قازان، خجن، استانبول، گنجه و… ما می‌خواهیم تیم تخصصی برای شهرهای خلاق ایجاد شود.

در ادامه سید مسعود حسینی شهردار همدان نیز گفت: شهرداری‌ها باید بتوانند بین خودشان یک انسجام داشته باشند و به یک همزبانی مشترک در حوزه گردشگری و ارتباطات بین المللی برسند. قرار بود کرمانشاه، سنندج و همدان به عنوان محور گردشگری باشد همانطور که شهرهایی مانند یزد، اصفهان و شیراز یکی از محورهای مهم گردشگری است. ما باید بتوانیم با هم به هم افزایی برسیم.

شهردار همدان گفت: ما آمادگی داریم تا میزبان سفرهای کشورهای دیگر در هفته همدان باشیم و برنامه‌هایی را با محوریت یونسکو برگزار کنیم. با این وجود درخواست داریم تا دبیرخانه شهرهای جهانی ایجاد شود.

در ادامه جواد محمودی شهردار بندر خمیر از استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: بندر خمیر در سال ۹۷ به عنوان اولین شهر ملی تالابی ثبت شد. همچنین در سال ۹۹ به مجمع شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوست. ما توانستیم روی این موضوع کار کنیم و این شهر را در عرصه‌های بین المللی معرفی کنیم. بندر خمیر، شهر ادویه نیز هست. به خاطر ارتباطات گسترده‌ای که با کشورهای دیگر از جمله هند و آفریقا داشته دارای تنوع زیادی در حوزه‌های موسیقی، فرهنگ، غذا و…، است. ما در بندر خمیر و بندر کنگ بزرگترین صنایع دستی جهان که همان لنج است را داریم و اکنون روی آن کار می‌شود.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: توسعه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است.
ایمانی‌پور با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی ایران در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را به جهانیان عرضه کند.

وی افزود: باید تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم در ابتدا، این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی بین‌المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، گفت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه مشترک فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی کشور معرفی کنیم و در سطح ملی، ظرفیت‌های موجود در استان‌ها و شهرها خصوصاً جهان شهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهر مقدس مشهد و قم مطرح کرد: با هدف استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی‌های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم تا در برخی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی در زمینه‌های ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تأکید کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی‌های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل‌های سایر شهرها و استان‌های کشور توجه جدی دارد و مایل به بهره‌گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.

وی با تأکید بر اینکه خواهرخواندگی باعث رشد توسعه پایدار شهرها و ارتقا تعاملات فرهنگی و بین‌المللی می‌شود، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند بستر و زمینه‌های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت‌وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای فعالیت‌های پژوهشی و علمی، برگزاری نشست‌های مشترک و همایش‌های بین‌المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را ایجاد کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنانش، گردشگری را یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ دانست و بر ضرورت بکارگیری ظرفیت‌های استان و شهرها و زمینه‌سازی همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی بین‌المللی تأکید کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا