ایران و جهان

تأثیر کرونا بر فعالیت جنبش‌های دانشجویی/ دوری تشکل‌ها از مردم


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: جنبش‌های دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده‌اند؛ گاهی نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف تصمیم گیری دولت مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

اما طی سال‌های گذشته و خصوصاً با ظهور ویروس منحوس کرونا، عرصه بر تشکل‌های دانشجویی تنگ و تنگ‌تر شد به طوری که عموم تشکل‌های تازه تأسیس که هنوز نتوانسته بودند آن طور که باید روی پای خود بایستند به کلی منحل شدند.

عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها باعث شد تشکل‌ها نخستین گام ادامه فعالیت خود یعنی جذب نیرو را از دست بدهند و به این ترتیب می‌توان روزهای سختی را برای آینده جنبش دانشجویی متصور شد.

جدای از کرونا که نقش مستقیم در کاهش فعالیت تشکل‌ها داشته است، طی سالیان اخیر حضور دانشجویان در جامعه کمرنگ‌تر شده است به طوری که تأثیرگذاری این قشر را می‌توان در پایین‌ترین حد ممکن تصور کرد.

اینک و در آستانه روز دانشجو به سراغ دانشجویان و مسئولان تشکل‌های دانشجویی خراسان شمالی رفته و از علل این اتفاق پرسش کردیم.

فعالیت‌های تشکل‌ها کاهش یافته اما متوقف نشده است

سجاد اسدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از آسیب‌های مهم وارد شده به تشکل‌ها را دوری از مردم عنوان کرد و اظهار داشت: دانشجو با حضور در بین مردم زنده است و اگر مردم را از جنبش جدا کنیم عملاً هیچ قدرتی ندارد.

وی افزود: دهه هشتاد را به نوعی می‌توان اوج نقش آفرینی دانشجویان دانست اما با ورود به دهه ۹۰ تشکل‌ها تا حدودی خود را محصور به محیط دانشگاه کردند و از بطن مردم فاصله گرفتند و این مسئله باعث تضعیف تشکل‌ها شد.

اسدی گفت: در یک و دو سال گذشته روند اندکی بهبود داشته و دانشجویان در موضوعات متعددی با مردم همراه شدند و مطالبات آن‌ها را پیگیری کردند که هفت تپه، هپکو و… از جمله این موارد است؛ این حوادث تجربه‌های مثبتی از حضور دانشجویان در بین مردم به شمار می‌آید.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد در ادامه با تاکید بر اینکه کرونا یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش فعالیت‌های دانشجویی بود، بیان کرد: تا وقتی دانشجو با محیط دانشگاه و خوابگاه قدم نگذارد، همراه کردن وی با تشکل و محیط کار دانشجویی بسیار دشوار و در عمده موارد غیر ممکن است.

وی افزود: همین امر باعث کاهش ورودی به تشکل‌ها شده است؛ با این حال فعالیت بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد متوقف نشده است.

اسدی تصریح کرد: علاوه بر فعالیت‌هایی همچون شرکت در رزمایش‌های مواسات که در دو سال اخیر پررنگ بوده، اردوهای جهادی خصوصاً در مناطق زلزله زده گرمه و جاجرم از برنامه‌های اصلی این تشکل بوده است.

وی گفت: بسیج دانشجویی در این مدت مطالبه گری های تخصصی و متعددی را داشته که مطالبه از دانشگاه علوم پزشکی استان به علت مرگ و میر بالا بیماران کرونایی و ارائه راه کار عملیاتی بخشی از مطالبه گری‌ها به شمار می‌رود.

نباید فعالیت دانشجویان در دوران کرونا را نادیده گرفت

مهدی ساری، یکی دیگر از فعالان دانشجویی و جهادی خراسان شمالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: صلاحیت تشکل‌های دانشجویی به رفع نیازهای مردم و پیگیری خواسته‌های آن‌ها است و اگر این اتفاق رقم نخورد، آن تشکل از درجه صلاحیت خارج خواهد شد.

وی با اشاره به افت فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در چند سال اخیر، افزود: نمی‌توان کاهش فعالیت‌های کف دانشگاه را منکر شد اما نباید از اقدامات جهادی و خاص جنبش دانشجویی در دوران کرونا به راحتی عبور کرد.

ساری خاطرنشان کرد: دانشجویان جهادی خراسان شمالی از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا به میدان کمک آمدند و با راه اندازی کارگاه تولید مایع ضد عفونی کننده در آن برهه که این کالا نایاب بود، گام بلندی برداشتند.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: همچنین چندین کارگاه تولید ماسک توسط دانشجویان راه اندازی شد که هر کدام در راستای رفع مشکلات مردم بود؛ با این حال جنبش دانشجویی آرمان خواه است لذا باید رشد و توسعه را از خودش آغاز کند؛ به همین دلیل تشکل‌های دانشجویی هیچ گاه مسکوت و منفعل نخواهند شد.

وی گفت: با کاهش شیوع کرونا و حضور مجدد دانشجویان در دانشگاه‌ها یقیناً فرم فعالیت‌ها تغییر کرده و به روزهای اوج خود باز خواهد گشت.

لزوم اتصال جنبش‌های دانشجویی و مردم

سید علی خواجوی، یکی دیگر از فعالان دانشجویی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حقیقت امر دوری تشکل‌ها از مطالبات واقعی و اساسی مردم طی سالیان اخیر است که این روند باید به کلی تغییر کند.

وی افزود: مردم باید دانشجویان را در کف صحنه و میان مطالبات خود ببینند؛ دانشجویان انقلابی باید گرداننده تمامی اعتراضات و تجمع اقشار مختلف باشند تا هیچ کسی نتواند از اعتراضات سو ء استفاده کند.

خواجوی گفت: طی سال‌های گذشته در برخی از این موارد روند به این شکل بوده است اما کافی نیست؛ باید در تمامی استان‌ها و شهرها به همین سمت و سو حرکت کنیم؛ به طور کلی اکنون تشکل‌های دانشجویی به نسبت وظایفی که دارند منفعل هستند.

این فعال دانشجویی گفت: راه چاره احیا تشکل‌های دانشجویی حضور فعال در میان مردم است اما اگر به انتشار نامه و بیانیه، برگزاری چند همایش و دعوت از سخنران اکتفا کنیم در آینده‌ای نه چندان دور هیچ اثری از جنبش دانشجویی باقی نخواهد ماند.

وی بیان کرد: اردوی جهادی، مناظره و کرسی آزاد اندیشی، تریبون آزاد و… حداقلی ترین اقدامات است زیرا امام خمینی در پیام تشکیل بسیج دانشجویی وظایفی را بر عهده این تشکل گذاشت که اکنون تا رسیدن به آن‌ها فاصله زیادی داریم.

تشکل‌ها به آسیب‌های اجتماعی ورود کنند

معصومه خدادادی، فعال دانشجویی در حوزه بانوان نیز به خبرنگار مهر گفت: طی دو سال اخیر به علت کرونا روحیه دانشجویان برای حضور در فعالیت‌های تشکلی کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تعطیلی تشکل‌ها در این دوران، افزود: بسیج دانشجویی توانست فعالیت‌های مرتبطی را انجام دهد اما سایر تشکل‌ها متأسفانه به کلی تعطیل و منحل شدند.

خدادادی تصریح کرد: شیوع کرونا و به تبع آن آغاز مشکلات اقتصادی مشکلات زیادی را به وجود آورد که بسیاری از آن‌ها تبدیل به آسیب‌های اجتماعی خصوصاً در حاشیه شهرها شده است؛ تشکل‌ها باید در شرایط فعلی به این نقطه هدف توجه ویژه داشته باشند.

وی در انتها گفت: به طور کلی می‌توان با چند اقدام خاص، ویژه و اثرگذار پس از حضوری شدن دانشگاه‌ها، فضای نشاط را به تشکل‌ها تزریق کرد.

پس از دو سال دوری دانشجویان از دانشگاه، اینک در آستانه روز دانشجو برخی دانشگاه‌ها بازگشایی شده و فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند؛ از جمله این موارد می‌توان به برگزاری مناظره با موضوع «افزایش ظرفیت پزشکی» در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اشاره داشت که می‌تواند شور دیگری به فضای جنبش‌های دانشجویی تزریق کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا