ایران و جهان

مردم را درتصمیمات اقتصادی غافلگیر نمیکنیم/دنبال رفع تحریمها هستیم


به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امشب (یکشنبه) در گفتگوی تلویزیونی با مردم که در صدمین روز آغاز به کار دولت سیزدهم انجام شد، در پاسخ به این سوال که به عملکرد صد روزه دولت چه نمره‌ای را می‌دهید، گفت: مردم عزیزمان باید نمره بدهند و مردم نیز داوری و قضاوت شأن در این رابطه منصفانه و عادلانه است.

وی ادامه داد: مردم به خوبی از شرایطی که دولت تحویل گرفته شد در گذر زمان مطلع هستند، شرایط کرونایی کشور، شرایط مالی وضعیت خزانه، وضعیت کالاهای اساسی و از همه مهم‌تر از امید و اعتماد مردم که آسیب دیده بود، مطلع هستند و این از وظایف دولت بود که امید و اعتماد را بازآفرینی کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از وظایف مهم دولت مسئله جان مردم بود که تأمین واکسن را دنبال کردیم.

رئیسی افزود: من یادم نمی‌رود که روز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، در سخنان کوتاهی اعلام کردم که مسائل پیش‌روی دولت، اولویت کرونا و ضرورت واکسیناسیون عمومی است. به یاد دارید که در آن مقطع، روزانه ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند و بسیاری از عزیزان را دست می دادیم؛ این از مسائلی بود که برای ما و مردم باعث سوال شده بود که چرا یک کار جدی‌تر از آنچه که انجام می‌شود، انجام نمی‌شود؟

وی گفت: به دلیل مشکلات ارزی و یا به دلیل شرایط تحریمی کشورها به ما واکسن تحویل نمی‌دادند. با توجه به پیگیری که برای تحویل ۳۰ میلیون دز انجام شده بود، شاید حدود ۵ میلیون تحویل داده شده بود، ما این را در اولویت دولت قرار دادیم؛ امروز خدا را شاکریم که هم آمار ابتلاء و هم آمار فوت کاهش جدی پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید اول خدا را شاکر باشیم و بعد هم از مردم عزیز که خوب همراهی کردند و همچنین از کادر بهداشت و درمان نیز تشکر کنیم.

رئیسی تصریح کرد: امروز در صدمین روز دولت باید اعلام کنم که بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق شده است و امروز بعضی از مردم دز سوم را تزریق می‌کنند. صیانت از جان مردم، مسئله اولویت‌دار دولت است که گام برداشته شده و باید باز هم اقداماتی را انجام دهیم که از جان مردم صیانت شود.

مردم مسائل بهداشتی را خودشان مراعات کنند

وی گفت: توصیه من به مردم عزیز این است، حالا که شرایط فراهم شده است و ما مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کردیم، همچنین فضای کسب و کار آماده شده است (بیش از ۱۰۰ هزار شغل تعطیل شده بود)، لذا با این شرایط مراعات کنند، چون ممکن است که باز ما تصمیم دیگری را در پیش داشته باشیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خوشحالم که فضای کسب و کار در کشور مجدداً رونق می‌گیرد و الحمدالله انجام شده است.

رئیسی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در کشورهای اطراف ما مشکلاتی داریم، امروز وضعیت‌مان در کشور، در شرایطی است که بسیاری از شهرهای ما وضعیت خوبی دارند و فقط چند شهر وضعیت خاصی دارند که آن‌ها نیز مسیرشان دنبال می‌شود. ما از خودمان ممنون نیستیم، بلکه از مردم ممنونیم که در این رابطه با ما همکاری کردند.

وی ادامه داد: آن روز مردم دنبال واکسن می‌گشتند و امروز ما دنبال این هستیم که مردم بیایند و واکسن بزنند. به صورت سرزده به داروخانه نزدیک نهاد ریاست‌جمهوری رفتم، وقتی صف طویل مردم را برای تحویل دارو مشاهده کردم، از این صحنه متأثر شدم و در نشستی که با مسئولان ذی‌ربط داشتم، در آن جلسه تأکید شد تمام داروخانه‌های سطح شهر یعنی ۳۰۰ مرکز، برای توزیع دارو مجهز شود.

رئیس‌جمهور گفت: با کشورهای سازنده واکسن تماس داشتم و شخصاً این موضوع را پیگیری کردم. همچنین برای تأمین ارز این واکسن‌ها، آقای مخبر معاون اول ریاست‌جمهوری پیگیری کرد. همچنین وزارت خارجه یک ستادی در رابطه با تزریق واکسن و واردات واکسن ایجاد کرد تا مسئله اول دولت، واکسن و وارد کردن آن به کشور باشد.

رئیسی تصریح کرد: مسئله تأمین واکسن، مسئله اول دولت شد، متخصصان دست به کار شدند و واکسن داخلی را تولید کردند و از آن نیز حمایت شد؛ الآن نیز باید حمایت از تولید واکسن داخلی مورد تأکید قرار گیرد.

وی گفت: واکسیناسیون عمومی باعث شد یک گشایشی برای بازگشایی کسب و کارها و مدارس دانشگاه‌ها ایجاد شود و بنده به صداوسیما و نخبگان تأکید کردم که یک کار اقناعی را دنبال کنند و مردم قانع شوند تا واکسیناسیون را به طور کامل انجام دهند.

رئیس قوه مجریه کشور ادامه داد: الحمدالله الآن وضعیت فوتی‌های ما دو رقمی شده است، اما همچنان از دست دادن حتی یک نفر نیز دردناک است.

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های دولت قبل در دولت سیزدهم

رئیسی درباره برنامه دولت برای دسترسی آزادتر و آسان‌تر مردم به پزشک و اجرای طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشجوهای پزشکی کشور گفت: این موضوع یعنی دسترسی آزاد و آسان مردم به پزشک به ویژه در مناطق محروم موضوع بسیار مهمی است، در تهران ما پزشک داریم، اما آیا این امکان در شهرستان‌ها هم وجود دارد؟، پاسخ این است که خیر این شرایط برای مردم در شهرستان‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع کمبود پزشک مورد بحث قرار گرفت و قرار شد گروهی این بحث را مورد بررسی قرار بدهند، چند جلسه برگزار شده است و ما به جدیت رفع مشکل کمبود پزشک متخصص را دنبال می‌کنیم، به مردم نیز این قول را می‌دهیم که در اولین جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم خود را خواهیم گرفت، من خودم شخصاً وارد این موضوع شده و تصمیم خواهم گرفت.

ذخایر کالاهای اساسی نگران کننده بود

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش درباره برنامه دولت برای کنترل تورم و بهبود معیشت مردم، گفت: کنترل تورم و موضوع بهبود شرایط معیشتی مردم مسئله بسیار مهمی است و به نوعی بعد از بحث جان مردم و موضوع سلامت جامعه، بحث معیشت آن‌ها اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: دولت در شرایطی کار خود را شروع کرد که ذخایر کالاهای اساسی نگران کننده بود، اما من به مردم می‌گویم که امروز وضعیت کالاهای اساسی به میزان و ذخایر کشور از جمله گندم و دیگر کالاهای اساسی قابل قبول بوده و جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس‌جمهور، تأمین هزینه‌های جاری دولت را یکی دیگر از دغدغه‌های روزهای آغاز دولت سیزدهم دانست و گفت: روزهای پایانی مرداد که هنوز وزرای من از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند و با وزرای دولت سابق کار می‌کردم، پرداخت حقوق مردادماه در دولت مطرح بود، بود، دوستان ما در دولت سابق نسبت به تأمین حقوق کارکنان دولت نگرانی‌هایی داشتند که چگونه می‌شود بدون استقراض از بانک مرکزی این حقوق و دستمزدها پرداخته شود، اما به مردم می‌گویم که امروز بعد از گذشت ۳ ماه از آغاز کار دولت، حقوق کارکنان بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت شده است.

ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های دولت قبل را پرداخت می‌کنیم

رئیسی همچنین، پرداخت بدهی‌های گذشته را یکی دیگر از مسائل پیش روی دولت دانست و گفت: به طور متوسط دولت، هر ماه باید ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌هایی که در دولت گذشته با فروش اوراق مشارکت انجام شده است را پرداخت کند.

وی افزود: مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت این است که شرایط تورمی و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، نتیجه تصمیماتی است که در گذشته گرفته شده است و اگر امروز استقراض از بانک مرکزی داشته باشیم، قطعاً در آینده و زندگی مردم تأثیر دارد، ما نسبت به هر اقدامی که تورم ایجاد یا خلق پول کند، باید حساس باشیم و در این دولت تلاش داریم که آثار تورمی را کاهش دهیم و تورم را کنترل کنیم.

شتاب تورم کنترل شده است

رئیس‌جمهور، برنامه دولت برای کنترل تورم را در سه ماه گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در سه ماه گذشته کنترل شده است، البته باید اقدامات کنترلی داشته باشیم تا بتوانیم تورم را مهار کرده و این روند رو به کاهش پیش رود.

رئیسی در ادامه، اصلاح نظام توزیع کالا را یکی دیگر از اقدامات و موضوعات مورد توجه دولت سیزدهم دانست و افزود: ما از وضعیت توزیع کالا در گذشته نگران بودیم و معتقدیم که باید عزت مردم حفظ شود، صف‌های طولانی گذشته، در شأن مردم ما نیست، به همین دلیل با استفاده از تکنولوژی و با تدابیری که اندیشیده شد، توزیع کالا امروز در تهران و برخی از استان‌ها و به زودی در سراسر کشور، از طریق سایت انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: ما از روز اول موضوع توزیع کالای اساسی را مورد توجه قرار دادیم و این مسئولیت را به معاون اول رئیس‌جمهور واگذار کردیم، بر همین اساس جلسات برگزار می‌شود و بنده نیز شخصاً هفته‌ای دو جلسه در خصوص تأمین کالاهای اساسی و توزیع آن‌ها با اعضای تیم اقتصادی جلساتی برگزار می‌کنم تا بتوانیم به درستی توزیع کالا را انجام دهیم.

رئیس‌جمهور همچنین ثبات بازار را بسیار مهم دانست و تأکید کرد: هم تولیدکننده و همه مردم باید از شرایط و ثبات بازار اطمینان خاطر داشته باشند تا بتوانند به درستی و با خیال آسوده به کار و فعالیت بپردازند، بر همین اساس دولت سیاست‌های خود را در این عرصه پیش خواهد برد تا بتواند ثبات و امنیت را به بازار بازگرداند.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که دولت چگونه توانسته بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزد کارکنان را پرداخت کند، گفت: دریافت مالیات و مولدسازی دارایی‌های دولت از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم برای تأمین نیاز مالی بوده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: دولت و دستگاه‌های مختلف دارایی‌های متعددی دارند که مازاد نیاز آن‌ها است و این دارایی‌ها بلااستفاده افتاده است، در قانون اساسی هم شرایطی برای واگذاری این دارایی‌ها تعیین شده و اگر این موضوعات مورد توجه قرار گیرد، به خوبی می‌توان دولت را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کرد.

رئیس قوه اجرایی کشور با بیان اینکه باید برای کسری بودجه‌ای که در سال جاری با آن مواجه هستیم، برنامه داشته باشیم، در غیر این صورت دچار مشکل می‌شویم، اظهار کرد: دولت پر خرج قابل قبول نیست و ما باید به دنبال کاهش هزینه‌ها پیش رویم.

رئیسی با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال آینده در روزهای آتی به مجلس، ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۱ با محور عدالت تدوین شده و ما ملاک را آمایش سرزمینی قرار داده‌ایم تا عدالت در توزیع بودجه، رضایت عمومی ایجاد کند.

به زودی سامانه جامع تجارت راه‌اندازی می‌شود

وی درباره برنامه دولت برای برقراری عدالت در دریافت مالیات، نیز تأکید کرد: باید بین بانک مرکزی و وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های مسئول هماهنگی وجود داشته باشد و سامانه جامع تجارت ایجاد شود که تبادلات رصد شده و فرار مالیاتی کمتر اتفاق بیفتد، در این شرایط فرار مالیاتی کمتر اتفاق می‌افتد، به مردم قول می‌دهیم که به زودی سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت نسبت به اجرای آنچه در مجلس تصویب شده، یعنی آن ۷ قانون که می‌تواند وضعیت را به ثبات برساند و مشکلات را از پیش روی تولیدکنندگان بردارد، مصمم است، ما باید دست‌های ناسالم را قطع کنیم، همچنین روابط را سالم کنیم، بر همین اساس به مردم قول می‌دهیم که ما هیچگاه آن‌ها را در حوزه اقتصادی غافلگیر نمی‌کنیم و تمهیداتی می‌اندیشیم تا دست جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به این طریق شرایط به نفع مردم شود.

رئیسی تصریح کرد: ما در شرایط اقتصادی حتماً مردم را غافلگیر نمی‌کنیم و هر اصلاح و تصمیمی با توجه به نظر کارشناسان و با اطلاع مردم خواهد بود.

رئیسی در رابطه با اجرای عدالت در بحث یارانه‌ها مانند یارانه‌ای شدن استفاده مشترکین پر مصرف برق و گاز، بیان کرد: دولت گذشته موظف بود در رابطه با آئین‌نامه‌های آب، برق و گاز اقداماتی انجام دهد که انجام نشده بود، ما در دولت جدید، وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف به تهیه آئین‌نامه کردیم و قرار بر این شد در مورد مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف تعرفه‌ها در جهت اجرای عدالت تعیین شود و پرمصرف‌ها وجه لازم را پرداخت کنند.

وی در همین رابطه افزود: سخن ما در این زمینه با ۸۰ درصد از مردم و خانه‌ها نیست، در مصارف صنعتی و خانگی در دولت آئین‌نامه‌های آن تصویب شده و توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو دنبال خواهد شد.

رئیس‌جمهور درباره اهتمام به سفرهای استانی و اینکه آیا تا پایان سال سفرهای استانی به میزان قابل‌توجهی خواهد رسید؟ افزود: برای من افتخار است که هر هفته یک بار در جمع مردم حضور داشته باشم و البته این باید بیشتر باشد و فاصله با مردم را باید کمتر و کمتر کرد.

وی تأکید کرد: باید حرف دل مردم را شنید، حتی در جایی که به خاطر مشکلی، تُن صدای مردم بالا رود، هیچ مشکلی نیست. توجه به مردم و شنیدن حرف آن‌ها و به دنبال رفع مشکل آن‌ها بودن مربوط به همه اقشار است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مصوبه سفر بعد از بررسی وضعیت استان‌ها، مشورت با مسئولین استانی و تعیین سقف مجاز کمک‌های مالی استان رقم می‌خورد و این‌ها اقدامات پیش از سفر است. امیدوار به سر زدن به استان‌های دیگر در هفته آتی هستیم و لازم است اولویت‌سنجی کنیم.

کلنگ زنی دوره های قبل باید تکمیل شود

رئیسی ادامه داد: مردم از بنده انتظار کلنگ‌زنی نداشته باشند، ما همان کلنگ‌های زده شده گذشته را که نیمه‌تمام مانده را پایان می‌دهیم، ما رابطه خود را با مردم بیشتر خواهیم کرد.

وی درباره اینکه آیا بدنه دولت نیز در سفرهای استانی همراهی می‌کنند؟ خاطرنشان کرد: بدنه دولت باید همراه باشد، ما خدمتگزار مردم هستیم و بدنه دولت باید خود را آماده اقدامات به‌هنگام کند، آنچه مردم و از همه بالاتر خدای مردم می‌پسندد کار به موقع و به‌هنگام است و این‌ها امید مردم را افزایش می‌دهد.

اعتراضات مردم را به حق می دانم

رئیس‌جمهور اضافه کرد: هیچ کارمند دولتی حق ندارد کار امروز را به فردا موکول کند. آن‌ها که به نام دولت کار می‌کنند باید بدانند کار را در موعد خود انجام دهند، ما باید روحیه جهادی و مقاومت داشته باشیم تا کارها در زمان خود انجام شود، اشکالات و اعتراضات مردم در زمینه طولانی شدن امور را به حق می‌دانم.

رئیسی درباره تحول در دیپلماسی و روابط خارجی و اینکه برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از مواهب دستاوردهای اجلاس اکو و شانگهای دولت چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد، تصریح کرد: سیاست ما با جهان ارتباط و فعالیت حداکثری با اولویت همسایگان و کشورهای منطقه خواهد بود، در این مدت ۱۰۰ روز ارتباط حضوری و تلفنی با سران برخی کشورها داشتم که در آن‌ها اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ارتباطات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محور بوده است.

رئیسی تأکید کرد: از روزی که به شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کردم تا امروز، میزان تجارت ما با این کشور ۳ برابر افزایش داشته است و بعد از عضویت در شانگهای نیز گفتیم فعالان اقتصادی ما باید فعالیت خود را بیشتر کنند؛ ما پنج سال با ترکمنستان مشکل داشتیم که در همین ارتباطات، مواردی مانند ارتباط با این کشور و سوآپ گازی برطرف شد.

وی عنوان کرد: ما زمینه را بسیار خوب یافتیم و گفتیم کار را شروع کنند، با فعالان اقتصادی در ترکمنستان جلسه داشتم و به آن‌ها قول دادم احیای گاز را دنبال کنم و تا آخر وقت که آنجا بودیم، الحمدلله بسیاری از راه‌ها باز شد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: قراردادهایی را با مبالغ بسیار سنگین و کارهای بسیار پراهمیت با کشورهای مختلف منعقد کردیم، که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد، کارهای قابل‌توجهی آغاز شده که فعالان اقتصادی باید بسیار امیدوارانه به فعالیت خود ادامه دهند.

با دست پر وارد مذاکرات رفع تحریم شدیم

رئیسی درباره مذاکرات ۱+۴ نیز اظهار کرد: مذاکرات و رفع تحریم‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت، آن‌ها فکر می‌کردند ما حرفی برای مذاکره و راه‌حلی برای حل مشکلات نخواهیم داشت که خوشبختانه ما با قوت و با دست پر وارد شدیم، ما اقتصاد را در هر دو حوزه مذاکرات و رفع تحریم‌ها دنبال می‌کنیم.

حقابه همه استان‌ها محفوظ است

وی در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی به مشکل کمبود آب در کشور اشاره و تصریح کرد: بحران آب مربوط به همه جا است، اما مدیریت آب برای ما بسیار اهمیت دارد، گفتیم مدیران باید به دلِ کار بروند، کمیته‌ای تشکیل شده است که راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در حال بررسی است، حقابه برای همه استان‌ها محفوظ است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در قضیه آب شرب و آب صنعتی در حال پیگیری است، گفت: ما مشکل آب و خشکسالی داریم، اما با همکاری و مشارکت مردم پیش می‌رویم و این امور در دستور کار دولت است.

رئیسی اضافه کرد: باید در برخی استان‌ها الگوی کشت مناسب داشته باشیم و راهکار برای همه این مسائل وجود دارد و صرفاً باید مدیریت شود، جوانان ما بدانند ما انسداد احساس نمی‌کنیم و معتقد هستیم برای همه مشکلات کشور راه برون‌رفت وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه طرح تحول سندی تهیه شده است و مبتنی بر بودجه ۱۴۰۱ در حال تهیه است؛ دولت محور تحول را عدالت قرار داده است. اجرای سند تحول برای ما بسیار اهمیت دارد، علاقه مندیم نخبگان در جریان سند تحول قرار گیرند و برنامه ارائه دهند؛ دولت نیز برنامه‌های خود را در قالب مسائل پیش رو مانند کرونا و کالاهای اساسی و … ارائه خواهد داد و دنبال خواهد کرد.

رئیس‌جمهور افزود: ما ظرف این ۱۰۰ روز بحران‌هایی مانند حمله سایبری داشتیم که با مدد الهی و اعتماد مردم فتنه دشمن خنثی و با مدیریتی یکی دو روزه حل شد، شایعاتی مطرح شد که تحقق نیافت، ما اعتماد مردم را پشتوانه دولت می‌دانیم، امید آسیب دیده مردم بیشتر شده است، نسبت به آن‌هایی که به بنده رأی دادند و ندادند، احساس مسئولیت می‌کنم و خود را خدمتگزار همه مردم می‌دانم.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: امید مردم روز به روز با اقدامات دولت بیشتر خواهد شد و با همکاری همه قوا و ارگان‌ها، کشور را در جهت مخالف خواست دشمن پیش خواهیم برد. آینده را بسیار روشن می‌بینم و به آینده کشور بسیار امیدوار هستم. بعد از نماز صبح تا پاسی از شب، ساعتی نیست که از دغدغه و خواست مردم غافل شوم، دوستان ما هم اینچنین هستند. و امیدواریم که هرچه زودتر اقدامات به نتیجه برسد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا