اخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

شروع برداشت نیشکر در خوزستان/ تولید۴۰درصد نیاز شکر کشور درخوزستان

به گزارش خوز ۲۴ مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در حاشیه جشن شکرانه برداشت نیشکر در مجتمع کشت و صنعت حکیم فارابی در ۴۰ کیلومتری جنوب اهواز به رسانه‌ها اعلام کرد: برداشت نیشکر تا فروردین ماه سال آینده ادامه دارد و با برداشت ۵.۵ میلیون تن نیشکر، پیش بینی می‌شود حدود ۶۰۰ هزار تن شکر تولید شود.

عبدعلی ناصری افزود: این میزان تولید شکر در طرح‌های هفتگانه نیشکری خوزستان معادل ۴۰درصد نیاز کشور به شکر خواهد بود.
وی ادامه داد: امسال به علت خشکسالی، نرسیدن آب کافی به مزارع نیشکر و کاهش ارتفاع ۲۲سانتیمتری گیاه نیشکر، تولید شکر در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد.
ناصری با بیان اینکه ظرفیت هر کدام از طرح‌های هفتگانه نیشکری خوزستان ۱۰۰ هزار تن شکر در سال است ابراز امیدواری کرد با عبور از خشکسالی و تامین پایدار آب،  به ظرفیت اسمی ۷۰۰هزار تن برسیم.

پیش بینی ۳۰ هزار تن شکر در کشت و صنعت هفت تپه
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به واگذاری اخیر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به این شرکت گفت: برداشت نیشکر در چند روز آینده در سطح پنج هزار هکتار از اراضی نیشکری هفت تپه شروع خواهد شد.
وی با اشاره به آسیب‌های شدید به مزارع نیشکر هفت تپه ناشی از خشکسالی و کمبود آب پیش بینی کرد امسال ۳۰ هزار تن شکر در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تولید شود.
ناصری گفت: ظرفیت اسمی شکر در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ۱۰۰هزار تن در سال است ولی تا رسیدن به ظرفیت اسمی آن با توجه به فرسودگی ماشین آلات، سال‌ها به زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه اورهال(تعمیرات اساسی) کارخانه شکر هفت تپه در چند روز گذشته شروع شده است، افزود: با تلاش همه کارگران،  کارکنان و مجموعه مدیریت جدید، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به سال‌های طلایی خود باز می‌گردد تا همه مردم از منافع آن بهره مند شوند.

تولید ۳۴ میلیون لیتر الکل و هفت هزار و۵۰۰ تن مایه خمیر
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:در یک سال اخیر ۳۴میلیون لیتر الکل،  هفت هزارو ۵۰۰ هزار تن مایه خمیر و ۱۰۰هزار مترمکعب تخته ام دی اف در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید و به بازار داخلی عرضه شده است.
وی با اشاره به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن خوراک دام در این شرکت گفت: بدلیل کشش کم بازار،  تنها حدود ۴۰ هزار تن خوراک دام در این شرکت تولید شده است.
ظرفیت اسمی هر یک از واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ۱۰۰هزارتن شکر است.
بنابر همین گزارش  عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شد و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی،   حکیم فارابی، امام خمینی(ره)، دهخدا، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تولید می‌کنند.
واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.
براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴،  حدود ۷۰درصد تولید شکر مورد نیاز کشور در خوزستان از تولید ۲ محصول راهبردی نیشکر و چغندرقند تامین خواهد شد.
نیاز فعلی کشور به شکر سالانه ۲.۲میلیون تن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا