ایران و جهان

۸ محصول فناورانه راهبردی در حوزه اقتصاد دیجیتال رونمایی شد


به گزارش خبرگزاری مهر، سورنا ستاری امروز شنبه در مراسم رونمایی از این محصولات گفت: شرکت‌هایی که به حوزه فناوری‌های نوظهور ورود می‌کنند، کار بزرگی انجام می‌دهند و باید مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار گیرند. ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری یکی از حامیان سرسخت این شرکت‌ها است.

وی هدف از برگزاری چنین رونمایی‌هایی را «معرفی محصولات و خدمات جدید»، «تشویق و ترغیب شرکت‌ها به فعالیت بیشتر و رقابت در این حوزه‌ها» و «افزایش حمایت‌های صورت گرفته از آنها» عنوان کرد و ادامه داد: معاونت علمی حامی شرکت‌هایی است که در حوزه‌های فناورانه خدمات ارائه می‌کنند، به خصوص فناوری‌های نوظهور که بازار داغ و توسعه یافته‌ای دارند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی منطقه در ایران شکل گرفتند

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بلاکچین، فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و غیره از جمله این حوزه‌های فناورانه هستند که در دنیا به سرعت رشد کرده و در ایران هم شرکت‌های زیادی به آن ورود کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به وجود شرکت‌های زیاد فعال در حوزه هوش مصنوعی در کشور، گفت: ایران از این نظر وضعیت خوبی دارد و نخبگان و سرآمدان علمی به این حوزه ورود خوبی داشته‌اند. در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی منطقه در ایران شکل گرفته‌اند. این شرکت‌ها با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خود توانسته‌اند به مجموعه‌هایی قابل اتکا در کشور و منطقه بدل شوند و محصولات و خدماتی در بازار بین‌المللی ارائه کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: اما تنها ورود به حوزه فناوری‌های نوظهور کافی نیست بلکه باید این فناوری‌ها طبق فرهنگ و سنت‌های کشور بومی‌سازی شود و در اختیار مردم قرار گیرد. ایرانیزه کردن این خدمات و فعالیت‌ها ضروری و مهم است.

ستاری ادامه داد: فناورانی که به این حوزه ورود می‌کنند کار سختی دارند؛ اما بازار این حوزه بسیار گسترده و زودبازده است به همین دلیل نتیجه فعالیت‌ها خود را به سرعت بروز می‌دهد. این موضوع یکی از نقاط مثبت فناوری‌های نوظهور به ویژه در زمینه اقتصاد دیجیتال است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین آینده این حوزه را بسیار روشن دانست و گفت: باید از شرکت‌هایی که به فناوری‌های پیشرو ورود کرده‌اند حمایت کنیم و رسیدن ایده‌ها و محصولات آنها به بازار را هم سرعت دهیم. مثلاً یکی از این حوزه‌ها هوش مصنوعی است که کاربرد فراوانی در زمینه آموزش، بانکداری و غیره دارد.

رتبه ۱۸ هوش مصنوعی دنیا از آن ایران است

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق نیز در این مراسم، گفت: در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین از توانایی خوبی برخورداریم و در حوزه هوش مصنوعی رتبه ۱۸ دنیا از آن ایران است و ایران از نظر فعالیت شرکت‌های خلاق وضعیت خوبی دارد و محصولات و خدمات ارائه شده در این زمینه بسیار قابل توجه و سودده است.

وی گفت: صنایع خلاق در دنیا بازاری بزرگ به عدد ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دارد و گردش مالی این حوزه بسیار ارزشمند و قابل توجه است. در ایران هم باید بیشتر به صنایع و اقتصاد خلاق توجه کنیم.

در این مراسم مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز افزود: این ستاد در تلاش است تا از فناوری‌های نوظهوری چون بلاکچین و هوش مصنوعی و اینترنت اشیا حمایت جدی کند به همین دلیل شرکت‌های ورود کرده به این حوزه را مورد حمایت قرار داده است. طی این چند سال ۳۰ شتاب دهنده در این زمینه شکل گرفته است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کنند.

در این مراسم محصولات فناورانه ای از جمله محصول توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین، بسته نرم افزاری مدیریت عملکرد تجهیزات، آزمایشگاه واقعیت افزوده، پلتفرم صدور و مدیریت مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده، بستر نرم افزاری مبتنی بر ابر، سکوی واقعیت افزوده و نیز پیکره و فناوری گفتگوی روزمره زبان فارسی توسط شرکت‌های دانش بنیان رونمایی شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا