اخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

استاندار خوزستان : پرداخت خسارت آسیب‌دیدگان خشکسالی در استان / تامین آب شرب ۷۰۲ روستای خوزستان تا پایان سال جاری

به گزارش خوز ۲۴ از اهواز  «قاسم سلیمانی دشتکی»  سه‌شنبه ۲۹ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: خوشبختانه تلاش زیادی برای تثبیت وضعیت کرونا در خوزستان صورت گرفته و باید اعلام کنم تنها استانی هستیم که توانستیم در ۱۴ مورد از ستاد کرونا کمک دریافت کنیم.

استاندار خوزستان افزود: از زمانی که در استان حضور داشتیم چند مورد عمده مشکلات وجود داشته که شبکه فاضلاب استانی، شبکه فاضلاب شهری و روستایی، مهار آب‌های سطحی و سیل از جمله مهمترین این مشکلات در زمینه آب‌ و فاضلاب بوده‌اند که طرح جامعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت تصویب و دولت را در این مهم همراه خود کردیم.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم که آورد آبی استان ۳۰ میلیارد مترمکعب است که در نهایت برای استان ۲۱ میلیارد مترمکعب آرود آب و هفت میلیارد مترمکعب حق‌آبه تصویب شد و در این مهم نقش نمایندگان خوزستان را نباید انکار کنیم.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال بارندگی استان ۱.۵ میلی‌مترمکعب بوده اضافه کرد: این مهم باعث شده که ۱۰ میلیارد مترمکعب کسری آب داشته باشیم، بنابراین اولین علامت خطر برای استان پدیدار شد و بر همین اساس اولویت‌های اول آبی را آب‌شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنایع عنوان کردیم.

وی تصریح کرد: مصوبه سال ۹۹ مجلس اجازه کشت برنج به چند استان از جمله خوزستان را صادر کرد؛ آنگونه که اعلام شده به ازای کشت ۹۰ هزار هکتار برنج نیازمند سه میلیارد مترمکعب آب هستیم و نتیجه این مهم باعث شد که برای تالاب‌ها آب محدود شده و در پی آن نارضایتی‌های مختلف صورت گرفت.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در بازدید از هورالعظیم چند مورد را متوجه شدیم که اول در بالادست هور به وفور کشت می‌شود ابراز کرد: موارد دیگر شامل این بود که بیش از نیمی از حوضچه‌های یکم و پنجم از آب خالی شده اند علاوه بر آن مشخص شد که ماهی‌های تلف شده به بخش عراقی مربوط بوده و همه تلاش خود را به کار گرفتیم که آب به هور برسد.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۶۰ مترمکعب بر ثانیه آب به هور می‌رسد اذعان کرد: سفر مسئولان به استان خوزستان مصوبات خوبی داشت که از جمله تصویب یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان برای تنش آبی خوزستان بود و ۵۰ درصد آن به صورت نقد و‌ مابقی ظرف یک‌ماه آینده پرداخت خواهد شد.

سلیمانی دشتکی با اعلام اینکه تلاش می‌کنیم هرچه زودتر خسارت آسیب‌دیدگان پرداخت و در دولت تصویب شده تا ۹۰ درصد خسارت تصویب شود بیان کرد: با بنیاد برکت، بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان رایزنی‌هایی صورت گرفته که مبالغ قابل توجهی پرداخت خواهد شد.

استاندار خوزستان گفت : آب شرب ۷۰۲ روستای استان تا پایان امسال تامین می‌شود که با تخصیص و تامین بودجه مورد نیاز به سرعت پروژه های مرتبط با این حوزه آغاز به کار می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا