ایران و جهان

توقع مصلحت‌سنجی از شورای نگهبان خطاست


حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی براینکه «عدم احراز صلاحیت برخی افراد به معنی بی‌صلاحیتی آنان نیست» اظهار داشت: شورای نگهبان نهادی است که طبق وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و در تمام ادوار گذشته هیچگاه مصلحت‌سنجی نکرده است زیرا طبق وظیفه خود عمل می‌کند.

وی عنوان کرد: شورای نگهبان هیچ زمانی براساس مصلحت سنجی عمل نکرده و نمی‌کند بلکه براساس وظایف ذاتی و قانونی که بر عهده او گذاشته شده و قانون از او خواسته عمل می‌کند. البته تصمیمات شورای نگهبان همیشه ممکن است تبعاتی داشته باشد و افرادی که تایید صلاحیت نمی‌شوند ممکن است هجمه‌هایی را علیه شورای محترم نگهبان تدارک ببینند یا گروه هایی که کاندیداهای مدنظرشان رد صلاحیت می‌شوند اقدام به هجمه علیه شورای نگهبان می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اما همیشه شورا طبق وظیفه و آنچه قانون از او خواسته عمل کرده است. البته خود شورا هم مدعی عصمت نیست و ممکن است در مواردی اشتباه هم بکند اما مهم این است که در هر صورت به وظیفه خود عمل کرده و عمل می کنند.

مجتهد شبستری با تاکید براینکه شورای نگهبان بر اساس مصلحت‌سنجی عمل نکرده و نمی کند و توقع هم نیست که چنین عمل کند، گفت: گاهی ممکن است از یک جناح و گروهی کاندیداهای متعددی تایید و از جناح مقابل کاندیداهای کمتری تایید شوند. این نشان دهنده آن است که شورای نگهبان به دنبال ایجاد توازن در تایید صلاحیت کاندیداها از جناح و گروه های مختلف نیست. نباید هم توقعی باشد زیرا آنچه حاکم است و باید حاکم باشد مرّ قانون است.

وی افزود: شورای نگهبان هم بر اساس مرّ قانون عمل می‌کند. اگر کسانی به دنبال این هستند که بگویند مشارکت کاهش پیدا می کند و تنوع سلایق لحاظ نشده است به این بر می گردد که چگونه به قانون نگاه می کنیم و تفسیرمان از قانون چگونه باید باشد. در قانون پیش‌بینی نشده که توازن در کاندیداها به نحوی مدیریت شود که از تمام جناح ها کاندیدا باشد یا تعداد کاندیداهای جناح ها مساوی باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چنین توقعاتی از شورای نگهبان خطا است، گفت: آنچه لازم است اینکه گروه ها و جناح ها کاندیداهایی را معرفی کنند که حائز شرایط قانونی باشند تا با حذف و عدم تایید و عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان مواجه نشوند.

مجتهد شبستری در پایان تاکید کرد: اینکه برخی می‌گویند اقدام شورای نگهبان با حضور حداکثری منافات دارد، نافی وظیفه شورای نگهبان نیست. شورای نگهبان مانند سایر ادوار به وظیفه قانونی خود عمل کرده است. جناح ها باید افرادی را به صحنه انتخابات وارد کنند که امکان تحصیل نظر شورای نگهبان را دارا هستند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا