ایران و جهان

«شفافیت» اصلی مهم برای شایسته‌گزینی است

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک است. با توجه به تخلفاتی که طی چند سال اخیر از سوی اعضای برخی شوراها انجام، دستگیری‌های صورت گرفته و حتی انحلال برخی شوراها، انتخاب آگاهانه و صحیح اعضای این شورا ضرورتی جدی است.

برای انتخاب آگاهانه رأی دهندگان باید داوطلبان را به خوبی بشناسند و برای رسیدن به شناخت، داوطلبان باید با شفافیت و صداقت به خوبی خود را معرفی کنند تا مردم با آگاهی و شناخت کامل، شایسته‌ترین افراد را برای ورود به شوراها انتخاب کنند.

انتخاب فرد شایسته متضمن آینده خوب است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گلستان حضور در انتخابات و شفافیت را یک معروف دانست و گفت: انتخاب فرد شایسته در انتخابات، متضمن آینده خوب است.

یاسر قزوهی در گفتگو با خبرنگار مهر در توضیح نقش شفایت برای انتخاب شایسته، اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم مسئول خودش را «مسئول» می‌داند یا نگاهی استکباری به خود دارد؟ اگر فردی که مسئولیتی دارد، خود را در قبال جامعه مسئول بداند، کم و بیش روحیه شفافیت را دارد.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت باید به یک ارزش در جامعه و بخصوص میان مدیران تبدیل شود، افزود: باید پشتوانه قانونی برای این مهم ایجاد شود تا اگر فردی رویکرد شفاف به موضوعات ندارد، کنار گذاشته شود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و برای پرشور شدن انتخابات همه باید یکدیگر را به این کار خیر دعوت و به نوعی امر به معروف کنند؛ همه ما باید برای بهتر شدن زندگی خود و آیندگان تلاش کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گلستان بیان کرد: باید رویکردمان به انتخابات در وهله اول ناظر بر اصل و اساس انتخابات به عنوان یک حق و بخشی از تکالیف شهروندی باشد. یعنی تقدم اصل و اساس بر موضوعات و رویکردهای جناحی و حزبی.

شفافیت یک تکلیف و وظیفه قانونی برای جلب اعتماد عمومی است

شفافیت یک تکلیف و وظیفه قانونی برای جلب اعتماد عمومی است

نماینده آستارا در مجلس نیز با اشاره به اینکه شفافیت و پاسخگویی از اصلی‌ترین مطالبات مردم از کاندیدای شورای شهر است، گفت: شفافیت یک تکلیف و وظیفه قانونی برای جلب اعتماد عمومی است.

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: در جامعه اسلامی شورای شهر به عنوان نماد سیاسی، مدنی و مشارکت و حضور مردم شناخته می‌شود و از این رو این نهاد که در دل جامعه قرار دارد باید به مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی جامعه باشند توجه کرده و مطالباتشان را مورد بررسی جدی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر که به انتخاب مردم هستند باید با مدیران دستگاه‌های اجرایی ارتباط داشته باشند تا بتوانند موانع موجود در مدیریت شهری را برطرف کنند، افزود: اگر شفافیت در کارها وجود نداشته باشد، سخن از پاسخگویی و ارزیابی عملکرد مسئولان بیهوده است.

مرحبا، ادامه داد: اگر شفافیت در رأس کارها نباشد، تشخیص مشکلات بسیار دشوار خواهد بود و یک نکته بسیار مهم این است که شفافیت یک تکلیف و وظیفه قانونی و منطقی و عامل جلب اعتماد مردم است.

کاندیداهای شورای شهر برنامه‌های خود را شفاف ارائه کنند

«کیوان میرزایی» مسئول سازمان بسیج اساتید گیلان با تأکید بر اهمیت ارائه برنامه مدون در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری از سوی کاندیدا حضور در شوراهای اسلامی به خبرنگار مهر، گفت: معمولاً آرا بر این اساس که شخصی به نیکنامی شناخته شود، روانه صندوق‌های رأی شورا شده و به این موضوع توجه نمی‌شود که اگر داوطلبی دارای برنامه در زمینه‌های عمران شهری، فرهنگ، حمل و نقل، بهداشت و اقتصاد باشد، می‌تواند در جایگاه عضو شورا به خوبی ایفای نقش کند.

وی با اشاره به نقش جریان‌های سیاسی در معرفی افراد کارآمد به عنوان کاندیدای شوراهای اسلامی شهرها، افزود: ارائه برنامه شفاف و دقیق از سوی کاندیدای شورای شهر مستلزم توجه جریان‌های سیاسی به این موضوع مهم است.

میرزایی با بیان اینکه در واقع گروه‌های سیاسی باید در نظر داشته باشند که آیا افرادی را که به مردم معرفی می‌کنند از ویژگی‌ها و توانمندی‌های لازم برخوردار هستند یا نه، ادامه داد: واقعیت این است که اگر اعضای شورای شهر دارای برنامه مؤثر و کارآمد باشند، می‌توانند به رفع چالش‌ها بپردازند، چرا که اگر برنامه‌ای وجود نداشته باشد نتیجه همان وضعیتی است که در حال حاضر با آن مواجه ایم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر این موضوع که، تدین و تعهد شاخصه بسیار مهمی در انتخاب است، یادآور شد: شخصی را به نیکنامی شناختن برای انتخاب کافی نیست و حتماً باید مدیریت و توانمندی نامزدها مورد توجه قرار گیرد.

شفافیت باعث ایجاد اعتماد و پشتوانه تصمیمات است

شفافیت باعث ایجاد اعتماد و پشتوانه تصمیمات است

استاد جامعه شناسی دانشگاه‌های زنجان گفت: ایجاد شفافیت در سطح محلی و منطقه‌ای در انتخابات‌، مانند انتخابات شورای شهر می‌تواند سبب ایجاد اعتماد و در نهایت پشتوانه‌ای برای تصمیمات باشد.

علی اکبر شیوخی به خبرنگار مهر گفت: انتخابات با حضور و مشارکت مردم در واقع ایجاد تعامل و رابطه دو سویه مردم با حاکمیت در سطوح مختلف است.

وی ادامه داد: معمولاً بین حکومت‌ها و مردم حایل هایی وجود دارد و حکومت‌ها اگر بخواهند این دیوارهای فرضی ایجاد شده را کوتاه کرده و یا از بین ببرند مردم را در تصمیماتشان دخالت می‌دهند.

شیوخی افزود: مشارکت و دخالت مردم در اداره امور جامعه دو ثمره بدیهی دارد اول اینکه در تصمیمات مهم و کلان تقسیم ریسک تصمیم می‌تواند اتفاق بیافتد و نتیجه دوم آن دخالت مستقیم مردم در اداره سرنوشت جامعه و ایجاد شفافیت در تصمیمات و اجرای امور است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه‌های زنجان گفت: شفافیت و عیان بودن تصمیمات حکومت‌ها به معنای عام و دولت‌ها به معنای خاص در عرصه عمومی موجب ایجاد اعتماد و سرمایه اجتماعی برای کشور می‌شود.

شفافیت اعتماد عمومی را گسترش داده و نهادینه می‌کند

در همین ارتباط یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی در استان بوشهر گفت: شفافیت روابط اجتماعی سالم را شکل می‌دهد و اعتماد عمومی را گسترش داده و نهادینه می‌کند.

رضی دربندی گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شفافیت و آشکار نمایی از دیرباز از آرزوها و نیازهای بشر محسوب می‌شده است و مردم علاقه مند بوده‌اند رازهای مگو را کشف کنند و اطلاعاتی از آن به دست آورند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: در حکومت‌های خودکامه که همه چیز بر محور شخص و مصالح شخصی حاکم می‌چرخد همه امور محرمانه محسوب می‌شوند و احدی حق ندارد از آن تخطی کند زیرا این برمی‌گردد به مصالح شخص حاکم که بر همگان ترجیح دارد.

وی بیان کرد: نقطه مقابل حکومت‌های خودکامه شفافیت در حکومت‌های دمکراتیک است. در این حکومت‌ها چون همه چیز بر محور مردم می‌چرخد در مقابل مردم کمتر اموری محرمانه محسوب می‌شود. به همین دلیل ارکان دمکراسی را قانون اساسی، مجلس، احزاب سیاسی و مطبوعات برشمرده‌اند علاوه بر آن به لحاظ اهمیت شفاف سازی آمار را نیز به آنها افزوده‌اند.

مردم فریب شعارهای توخالی را نمی‌خورند

نماینده مردم منطقه فریدن (اصفهان) در مجلس نیز با بیان اینکه مردم فریب شعارهای تو خالی را نمی‌خورند، گفت: به تعبیر رهبر انقلاب باید مسئولیت‌های مهم کشور به افراد صاحب فکر و لایق سپرده شود.

حسین محمد صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: انتخابات این دوره اهمیت بسیاری دارد و لزوم همبستگی مردم و گروه‌ها در هر دو انتخاب سرنوشت ساز است.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت مردم موجب شکست و یاس دشمنان خواهد شد، افزود: شفافیت در بیان عملکرد و مطلع ساختن مردم از برنامه‌های آینده داوطلبان ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا موجب دلگرمی و اطمینان مردم به نظام می‌شود.

نماینده مردم منطقه فریدن در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس دوری از اغراض سیاسی در راستای خدمت صادقانه به مردم، داشتن برنامه اقتصادی در راستای قانون اساسی و مطابق دستاوردهای انقلاب اسلامی برای هر کدام از داوطلبان اهمیت وافری دارد.

خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» پویشی راه انداخته که داوطلبان شورای شهر با ثبت نام در آن می‌توانند خود را در معرض شفافیت و چالش پاسخگویی قرار دهند. پویش ازما راهکار مؤثری برای نامزدهایی است که قصد دارند در طی دوران کاری خود همواره پاسخگوی مردم باشند و شورای شهرشان را به اتاق شیشه‌ای تبدیل کنند.

پارلمان محلی جای کاندیداهای مقید به شفافیت و پاسخگویی است

پارلمان محلی جای کاندیداهای مقید به شفافیت و پاسخگویی است

دبیرکل مجمع ملی جوانان کشور گفت: آنچه که اصل شفافیت را در مسیر صحیح راهیابی به پارلمان محلی تعیین می‌کند اعتقاد مردم به صحت گفتار و عمل داوطلبان شورای اسلامی شهر است.

راشد پرستار در گفتگو با خبرنگار مهر در اردبیل، در مورد اقدام خبرگزاری مهر اظهار کرد: جنبش «ازما» که توسط خبرگزاری مهر به عنوان یکی از رسانه‌های خوشنام در کشور در قالب طرحی ملی برنامه‌ریزی شده است، یک حرکت منسجم و قطعاً نتیجه‌بخش در کشور خواهد بود که نیاز است کاندیداهایی که با هدف راسخ قدم در مسیر مدیریت شهری گذاشته‌اند بدون فوت وقت به این جنبش پیوسته و با شفافیت‌سازی خود در پی جلب اعتماد حداکثری باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه علی‌رغم تمام ناکامی‌های گذشته شورای اسلامی امروز خبرگزاری مهر با فکر و اندیشه‌ای انقلابی و جهادی دست به ایجاد فرصت و برنامه‌چینی اقدام گفت‌وگو محور و ملی زده و تیم رسانه‌ای قوی خود را در مرکزیت موضوع مستقر نموده تا برای ایجاد یک اتاق شیشه‌ای و شفاف برای مردم و اشخاصی که به دنبال شفافیت هستند اقدام کند.

دبیرکل مجمع ملی جوانان اعتماد و اعتقاد مردم را به شفافیت یک اصل دانست و افزود: افرادی که در آینده‌ای نزدیک در پارلمان محلی حضور خواهند یافت باید به دو موضوع اعتقاد و اعتماد مردم مقید بوده و نسبت به شفاف‌سازی در بحث مدیریت شهری و برنامه‌ها و چشم‌اندازهای خود اقدام نمایند.

شفافیت و پاسخگویی اصل اولیه برای یک انتخاب خوب

صاحب نظران عرصه سیاست در آذربایجان شرقی نیز معتقد هستند که شفافیت نامزدهای انتخاباتی منجر به افزایش بیشتر مشارکت شده و شفافیت در گفتار و عمل یکی از ملاک‌های اصلی فرد اصلح در انتخابات است.

در این رابطه رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه استان آذربایجان شرقی، شفافیت را اصول اساسی در اداره جوامع برشمرده و به خبرنگار مهر گفت: جوامعی مترقی هستند که شفافیت در تمامی ابعاد حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنها وجود داشته باشد.

محمد عزیزی راد افزود: طبیعی است این شفافیت در حوزه سیاسی و در پدیده‌ای به نام انتخابات دارای اهمیت مضاعفی است و در کشور ما نیز این مسئله باید در انتخابات ۲۸ خرداد ماه در بحث شوراها و ریاست جمهوری تجربه شود.

شفافیت اعتمادساز است

در سمنان نیز یک فعال سیاسی، اجتماعی و عضو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، گفت: یکی از مهمترین کارکردهای شفافیت مقوله اعتماد سازی و حفظ جایگاه و حقوق مردم در جامعه محسوب می‌شود.

مصطفی واحدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه امروز مسئله اصلی کشور و مسئله اصلی انقلاب اسلامی اثبات کارآمدی نظام و بزرگترین تهدید ما تهدید جلوه دادن ناکارآمدی نظام و در نتیجه سلب اعتماد عمومی است، ابراز داشت: مهمترین اتفاقی که به بی اعتمادی مردم دامن می‌زنند و در پی آن نارضایتی روز به روز افزایش می‌دهد عدم شفافیت در وظایف مسئولان و حقوق مردم و جایگاه مردم در حاکمیت اجتماعی است،

وی افزود: وضعیتی که در آن به سر می‌بریم وضعیت رابطه فکری ضعیف مردم با حاکمیت است یعنی بین مردم نخبگان و حاکمیت رابطه فکری ضعیفی وجود دارد چه در فضای اعتماد سازی و چه در فضای کارآمد سازی نظام و چه در فضای تصحیح رابطه بین مردم و حاکمیت ما راه حل مطمئن و سریع داریم و آن شفافیت است لذا شفافیت یعنی به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد و مسئولان بلند پایه کشوری قوای سه‌گانه از خود معظم‌له تا آحاد مأموران و مدیران همه باید پاسخگو باشند.

رسانه‌ها جای خالی اصل شفافیت و پاسخگویی را در انتخابات پر کنند

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با مثبت ارزیابی کردن جنبش «از ما» توسط خبرگزاری مهر گفت: شفافیت و پاسخگویی در انتخابات و تبیین آن از سوی رسانه‌ها منجر به مشارکت و انتخاب اصلح می‌شود.

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شفافیت و پاسخگویی از ضروریات برنامه‌ها و عملکرد نامزدهای انتخابات است، افزود: این دو اصل مهم نه بعد از انتخابات و روی کارآمدن شوراها بلکه قبل از انتخابات و حین تبلیغات باید تبیین و به عنوان مطالبه عمومی از سوی رسانه‌ها با روش‌ها و ابراز مختلف همانند راه اندازی پویش و چالش مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه جای خالی شفافیت، پاسخگویی و شایستگی و تبیین آنها برای آگاهی بخشی به مردم در راستای انتخاب آگاهانه و اصلح احساس می‌شد، عنوان کرد: راه اندازی پویشی تحت عنوان جنبش «از ما» از سوی خبرگزاری مهر نشان از تعهد و عملکرد شایسته این رسانه است و تمامی نامزدهای این دوره با این پویش همراهی کنند.

ذاکر خاطرنشان کرد: با توجه به کسرت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شورای نظارت و اجرایی صلاحیت عمومی و شکلی نامزدها را مدنظر قرار می‌دهد در حالی که صلاحیت کارآمدی، نوآوری و علمی نامزدها با رعایت شفافیت و پاسخگویی می‌تواند بیش از پیش برای مردم و جامعه از سوی رسانه‌ها تبیین شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا