ایران و جهان

آژانس انرژی اتمی: ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصدی را آغاز کرد


به گزارش خبرگزاری مهر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در گزارشی تأیید کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد را آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره اعلام کرد: «ایران تولید «هگزافلوراید» اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد U-235 را آغاز کرده؛ این کار با گازدهی هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۵ درصد U-235 به طور همزمان به دو آبشار سانتریفیوژی IR-4 و IR-6 در سایت غنی سازی سوخت نطنز انجام شده است».

پیش‌تر جو رئیس جمهور آمریکا، در یک نشست خبری به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد از سوی ایران واکنش نشان داد.

«جو بایدن» در نشست خبری مشترک با «یوشیهید سوگا» نخست وزیر ژاپن که جمعه شب در کاخ سفید برگزار شد، مدعی شد: طرح ایران برای غنی سازی اورانیوم به میزان ۶۰ درصد مفید نیست.

وی با بیان اینکه هرگونه گمانه زنی پیرامون نتایج مذاکرات وین زود است، نسبت به شرکت ایران در روند مذاکرات برای احیای برجام ابراز امیدواری کرد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط کشورش و انفعال اروپا در قبال تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران گفت: اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی را جدی می‌گیریم.

سخنگوی کاخ سفید در این باره مدعی شد: ما گام تحریک‌آمیز ایران برای غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را جدی می‌گیریم. اقدام اخیر ایران، جدیت این کشور در مذاکره را زیر سوال می‌برد و طرف‌های توافق هسته‌ای باید آن را رد کنند!

گفتنی است روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به وین سفر کرده است، از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت که هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا