ایران و جهان

مسئولیت امانت است/ لزوم مبارزه مسئولین با فقر، ظلم و جهل


به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله نوری همدانی صبح پنجشنبه ۲۰ اسفند در دیدار با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، با تبریک مبعث رسول مکرم اسلام و یادآوری اهمیت و خاص بودن روز مبعث در تمام روزهای دنیا گفت: آنچه از سوره علق برداشت می‌شود، اعجاز فرستادن این پیامبر و عظمت انسان است. در بین مردمی که در ضعیف‌ترین منطقه دنیا بودند، اعجاز ایشان همان تربیت مسلمانان بی‌نظیر و اعتلای اسلام است که همه اینها به دست پروردگار عالم صورت گرفته است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: به فرموده قرآن کریم، خداوند، انسان را از خون بسته شده به وجود آورده است و خداوند چنین انسانی را مورد تکریم قرار داد و این همه قدرت و نعمت با امر الهی به امانت به انسان سپرده شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه بین شاعران، جناب سعدی اشعار زیبایی در توصیف مناقب حضرت محمد (ص) دارد، گفت: سعدی در نهایت می‌گوید که هیچ گاه نمی‌توان به درستی حضرت محمد (ص) را توصیف و تعریف نمود و اینها همه نشانه نعمت الهی در اعطای چنین پیامبر با عظمت و هدایتگر به همه انسان‌ها است.

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه خداوند، هیچ نعمتی به انسان نداده مگر اینکه مسئولیتی در برابرش وجود دارد، گفت: هر چه نعمت بزرگ‌تر باشد، مسئولیت آن بالاتر است و روز قیامت مورد سوال واقع می‌شود. انسان سه نوع مسئولیت دارد؛ اوّل مسئولیت شخصی و فردی است که انسان باید در هر حالی خودسازی کند. اهتمام به امور مسلمین و مسئولیت اجتماعی انسان، دومین مسئولیت مورد تاکید و سفارش دین اسلام است

وی افزود: مرزهای جغرافیایی، ملاک مسئولیت اجتماعی مسلمانان نیست و مسئولیت مسلمانان فراتر از مرزهای جغرافیایی است. به همین دلیل در مقابله با دشمنان تکفیری صهیونیسم و آمریکا همه ما وظیفه سنگینی داریم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه سومین مسئولیت ما، مسئولیت شغلی است، گفت: شغل هر کس برایش مسئولیت آفرین است. امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج‌البلاغه مسئولیت را وسیله امرار معاش نمی‌دانند بلکه امانتی مهم معرفی می‌فرمایند. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند که امنیت، عدالت و فراوانی نعمت اموری است که مردم به آن محتاج‌اند و باید مسئولینی که قدرت دارند، این موارد را در نظر بگیرند وگرنه زندگی مردم مختل می‌شود.

آیت الله نوری همدانی، داشتن مسئولیت را در جامعه امروز بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز کسانی که دارای منصب هستند، باید در مقابل مردم پاسخگو باشند و فقط به فکر خدمت به این مردم باشند. ایشان مسئولیت را امانت دانسته و بهره‌مندی از این امانت را برای خدمت به مردم خواستار شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم مردم داریِ مسئولین در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه امیرالمومنین، گفت: فراموش نکنید که اصل، همین مردم هستند؛ این مردم بودند که ٨ سال جنگ را اداره کردند پس تا می‌توانید خدمت کنید. در همین راستا، اولین کار مسئولین، برداشتن فقر، ظلم و جهل از جامعه است تا ستون دین و اجتماع مسلمانان که همین مردم هستند، باقی بماند. امروز وظیفه ما سنگین است و باید مسئولین به آن اهتمام کامل داشته باشد.

آیت الله نوری همدانی با ابراز ناراحتی و نگرانی از وضعیت معیشتی مردم، فراوانی نعمت و داشتن مدیری خیرخواه را لازمه هر جامعه خوب دانست و افزود: کمک افرادی که درآمد و حقوق بالایی دارند به مردمی که در اثر کرونا دچار فقر مضاعف شده‌اند، کاری گره‌گشا و بسیار با ارزش در کشور است. مسئولین نباید امروز بین خود و مردم حجابی قرار دهند و مردم را نباید نامحرم بدانند بلکه با رویی گشاده باید از مردم که ولی نعمتِ ما هستند، استقبال کرده و برای حل مشکلات تلاش کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا