ایران و جهان

فرصت ۳ ماهه به آژانس غرب را گستاخ‌تر کرد


به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل ظهره‌وند عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای و سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در نشست تحلیل موضوعی معاونت سیاسی حزب موتلفه اسلامی با موضوع برجام با اشاره به موضوع FATF، گفت: FATF بخشی از پروژه تسلیم سازی جمهوری اسلامی است که متأسفانه حامیان آن متوجه این موضوع نیستند.

وی تصریح کرد: برجام یک توافق نبود، بلکه برجام یک پروژه بود که بین اصلاح طلبان داخل و طرف‌های غربی یعنی اروپا و آمریکا طراحی شده که شاکله آن الهام گرفته از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است که در بازه زمانی ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ می‌بایستی این پروژه تکمیل می‌شد که آغازش با برجام یک بود و خاتمه‌اش با برجام چهار و خروجی آن باید تسلیم نظام و عادی شدن نظام سیاسی ایران می‌بود.

وی افزود: این طرح را در شرایطی پیش بردند که کشور را در یک شرایط دوگانه مذاکره-جنگ، مذاکره-تحریم و مذاکره-دورنمای روشن قرار دادند که «روحانی» هم در همان آغاز راه بحث از این می‌کرد که آب و نان و حل مشکل دریاچه ارومیه نیز با برجام می‌تواند حل و فصل شود، اما در این میان اتفاق مهم رخ داد تا منجر به توقف این روند شود؛ این اتفاق پدیده‌ای به نام ترامپ بود که به آن ترامپیسم می‌گویند و بر این اساس خدا خواست جریان ترامپیسم به وجود آید.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تأثیرگذاری بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص لغو تمام تحریم‌ها بر رفتارهای یک طرفه غربی‌ها، گفت: دموکرات‌ها اذعان دارند که تحریم‌های سخت «ترامپ» برروی جمهوری اسلامی ایران تأثیری نداشته است و کاری هم نمی‌توانند بکنند و به این نتیجه هم رسیده‌اند که اقدام نظامی هم فایده‌ای ندارد؛ لذا تلاش می‌کنند تا ایران به میز مذاکره بازگردانند که فرمایشات رهبر انقلاب تمام سناریوهای آنها را خنثی کرد.

ظهره‌وند تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا مانند ساختمانی است که اگر یکی از ستون‌های آن را تخریب شود تمام این ساختمان فرو خواهد پاشید؛ به این خاطر است که اساساً آمریکا هرگز تحریم‌های ایران را لغو نخواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که اصلاح طلبان معتقدند که اگر تمام تحریم‌ها لغو نشود می‌توان آن را کاهش داد، گفت: تعلیق یا لغو بخشی از تحریم‌ها هیچ ارزشی برای ما ندارد و اتفاقاً تحریم‌ها برای ما فرصت است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان خاطرنشان کرد: براساس منویات رهبر انقلاب تحریم‌ها باید خنثی شود که خنثی سازی تحریم‌ها در گروی بازدارندگی است. موضوعی که متأسفانه به غیر از بخش‌های مربوط به انقلاب اسلامی مانند سپاه و سایر ارگان‌های انقلابی، تفکر بازدارندگی ندارن، چون اساساً آنها خودشان را جهانی و جزئی از نظام بین الملل می‌بینند و تا زمانی که اصلاح طلبان با همین رویه به کار خود ادامه دهند، نباید از ادامه این وضعیت تعجب کرد و همچنان شاهد دوقطبی در کشور خواهیم بود.

ظهره‌وند بیان کرد: در حوزه داخلی برای خلق فرصت نیازمند انسجام رویکردی هستیم و مسئله انسجام یک بار برای همیشه باید حل شود، چون اگر حل نشود در تشخیص فرصت‌ها با مشکل روبه رو خواهیم بود؛ لذا همین عامل سبب شده تا بعد از ۴۲ سال به جای اینکه الگوهای جایگزین برای لیبرال دموکراسی عرضه کنیم، حوزه اقتصادی ما با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه جامعه‌ای را درست کرده‌اند که ۵۰ تا ۶۰ میلیون آن نیازمند یارانه ۱۰۰ هزار تومن تا ۲۰۰ هزار تومن است، تأکید کرد: آیا جامعه‌ای که ۵۰ تا ۶۰ میلیون آن نیازمند چنین یارانه‌ای است نیازمند این است که در دنیا از آن دفاع کرد؟ آیا این جفا در حق انقلاب نیست؟ آیا معرف آن است که تفکر انقلاب ناکارآمد است یا تفکر لیبرال؟ این مسائل را باید حل کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی مذاکره مجدد و مستقیم با آمریکا را مصداق به تله افتادن جمهوری اسلامی می‌داند و بر ضرورت روشن شدن موضوع مذاکره تأکید کرد و گفت: دولت از روشن کردن مفهوم مذاکره طفره می‌رود. دولت دائماً از مفهوم مذاکره استفاده می‌کند آن را مساوی با دیپلماسی می‌داند، در صورتی که مذاکره مسیر و ابزار است و هدف نیست و حتی برخی مواقع نباید اصلاً مذاکره‌ای صورت بگیرد.

ظهره‌وند با بیان اینکه غرب به آرمان شهری برای اصلاح طلبان تبدیل شده است، اظهار داشت: طوری که ویزای کشورهای غربی را گرفته‌اند، غرب به مقصد فعالیت‌های تجاری آنها تبدیل شده و یا حتی وقتی می‌خواهند مواد غذایی هم وارد کنند از غرب آن را وارد می‌کنند. در صورتی که کشورمان مملو از ظرفیت است و در این وضعیت پارادوکسی ایجاد می‌شود، یعنی در آنجایی که تابع امنیت ملی هستیم، مدافعان حرم به وجود می آیند اما وقتی صحبت از منافع ملی می‌شود، آقایان اصلاح طلب سر دیگ بیت المال می‌نشینند و هر طور که می‌خواهند منافع بیت المال را تقسیم می‌کنند و مدل غربی برای اقتصاد تجویز می‌کنند.

وی افزود: مانور و جولان جریان غربگرا در داخل ناشی از بی تحرکی جریان انقلابی است زیرا جریان انقلابی در روزآمدسازی گفتمان انقلاب موفق نبوده است، چون مطالبی که در سال ۱۳۵۷ مطرح شده را امروز خیلی‌ها قبول ندارند. در دنیایی که امروز قرار گرفته‌ایم به خصوص در دوران پسا کرونا، جنبه‌های اثبات گرایانه و معرفتی انسان اهمیت دارد.

سفیر سابق کشورمان در ایتالیا در خصوص عقب نشینی سه کشور اروپایی از مواضع اخیرشان گفت: در واقع نباید اقدام آنها را عقب نشینی تعبیر کرد. موضع اصلی آنها این است که ایران باید سر میز مذاکرات جامع بنشیند و در حوزه هسته‌ای معتقدند که هم باید زمان برجام طولانی‌تر شود و هم نظارت‌ها و جنبه‌های حقوقی آن تقویت شود، یعنی یک برجام قوی‌تر و طولانی‌تر که ترامپ به آن غروب هسته‌ای می‌گفت. سفیر روسیه هم اعلام کرد که اقدام این سه کشور اروپایی اشتباه است اما سه کشور اروپایی برای اینکه موضع جمهوری اسلامی در خصوص لغو تحریم‌ها بشکنند به هر ترفندی متوسل شده‌اند ولی در نهایت متوجه شدند که اگر این پیش نویس به شورای حکام برود، چیزی از داخل آن در نخواهد آمد.

ظهره‌وند درباره عملکرد سازمان انرژی اتمی در ارائه فرصت سه ماهه به آژانس انرژی اتمی، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی با این تصمیم خود شاید مصوبه مجلس را متوقف نکرده باشد اما تا حدودی این مصوبه را با خدشه مواجه ساخته است به دلیل آنکه با این اقدام طرف غربی گستاخ‌تر می‌شود زیرا دولت با این کار به غرب این پیام را داد که فعلاً باب مذاکره باز شود در غیر این صورت بساط اصلاح طلبان سال آینده جمع خواهد شد.

وی در رابطه با اصرار دولت بر تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، گفت: مسئله FATF بخشی از پروژه تسلیم ایران است و همانطور که گفتم غرب به دنبال این نیست که با حمله مستقیم نظام را متوقف کند چون اصلاً از عهده آنها بر نمی‌آید، بنابراین به همین خاطر دنبال این هستند که از ظرفیت حقوقی استفاده کنند. می آیند می‌گویند که ۱۷۰ کشور عضور FATF هستند، اما نمی‌گویند که این ۱۷۰ کشور هیچکدام موقعیت ایران را ندارد و ایران به تنهایی مقابل آنها ایستاده است و مسئله دیگر این است که آمریکا، امارات و عربستان که عضو FATF هستند از مراکز اصلی پولشویی در جهان به حساب می آیند.

کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: تا زمانی که FATF را در مجمع تصویب نرسانده‌اند هیچ الزامی برای اجرای آن وجود ندارد اما اگر در مجمع به تصویب برسد دیگر نمی‌توانیم آن را لغو کنیم چون یک معاهده جهانی را به تصویب رسانده‌ایم مانند NPT که به طور داوطلبانه توسط دولت فقط اجرا شده و مجلس آن را به تصویب نرسانده به همین دلیل آژانس نمی‌تواند ادعایی در این خصوص داشته باشد.

ظهره‌وند عنوان داشت: اگر FATF را به تصویب برسانیم، هم سپاه و هم بسیاری از بانک‌ها تحریم می‌شوند و حتی دستگاه‌هایی را به داخل کشور خواهند آورد که تمام تراکنشات مالی را رصد می‌کنند و هرچند دولت می‌گوید حق تحفظ را اعمال خواهیم کرد اما حق تحفظ در صورت پذیرفتن معاهدات بین المللی کارآیی ندارد.

وی گفت: اگر عضو شورای حکام FATF بودیم مسئله‌ای نبود، اما مشکل اینجاست که ما عضو شورای حکام نیستیم و اسرائیل و عربستان عضو ناظر شورای حکام FATF هستند و ما را مجبور می‌کنند که دستورات آن را اجرا کنیم.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان با بیان اینکه در شورای حکام رأی گیری براساس اجماع است و مخالف نباید داشته باشد، اظهار داشت: یعنی اگر یک کشوری به دروغ یا صحیح گزارشی را ارائه داد باید همه رأی مثبت دهند بنابراین می‌خواهند داخل کشور را دچار استحاله کنند اما آقایان حامی FATF متوجه آن نیستند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا