اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان خبر داد : گسترش ویروس کرونای انگلیسی در شهرهای خوزستان/ کرونای انگلیسی از بهمن وارد خوزستان شد/مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کادر درمان کمک کنند/ افزایش ۷۴ درصدی موارد بستری ابتلا به کرونا در خوزستان طی یک هفته/مردم از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند/ مهمانی های خانوادگی بیشترین دلیل ابتلا به کرونا انگلیسی

به گزارش خوز ۲۴ از اهواز، «فرهاد ابول‌نژادیان» شامگاه (شنبه ۲ اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، به ارائه گزارش آمار همه‌گیری کرونا در خوزستان پرداخت و اظهار کرد: بر اساس آخرین تغییرات در استان ۱۱ شهر خوزستان قرمز و هشت شهر نارنجی است، شهرهای رامهرمز و خرمشهر که وضعیت  نارنجی داشتند اکنون به قرمز تبدیل شدند و ۹ شهر اهواز، کارون، هویزه، ماهشهر، شادگان، آبادان، دشت‌آزادگان، شوشتر و دزفول همچنان قرمز هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: وضعیت نارنجی شهرهای امیدیه و شوش ادامه پیدا کرد و تنها شهر مسجدسلیمان از وضعیت نارنجی به زرد تبدیل شد و شهرهای حمیدیه، اندیمشک، باغلمک، ایذه، هفتکل، اندیمشک و هندیجان نارنجی شدند.

وی با اشاره به شکل گیری پیک اول در استان تصریح کرد: این پیک از اردیبهشت تا تیر ماه بود که در هفته‌های اول مرداد، شیب نزولی پیدا کرد اما از اواسط شهریور مجددا وضعیت استان از لحاظ بروز بیماری شیب رو به بالایی گرفت و تا آذر ماه ادامه یافت اما شیب بلندی نبود.

سخنگوی ستاد استانی کرونا اضافه کرد: تا انتهای دی وضعیت خوب بود اما از ابتدای بهمن آمار مراجعان به بیمارستان‌ها و مراکز ۱۶ ساعته افزایش پیدا کرد و از دهم به بعد سرعت مراجعه و انتشار بیماری در خوزستان زیاد شد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ روز اول بهمن نمودار رو به افزایش بود اما شیب تندی نداشت ابراز کرد: سعی شد با کمک طرح شهید سلیمانی و بیماریابی موج جدید را مهار کنیم؛ این طرح با ۱۵ هزار نیرو انجام شد که هفت تا هشت هزار نیروهای دانشگاه‌های استان و مابقی از هلال احمر و بسیج کنار ما بودند.

شناسایی چند بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در خوزستان

ابول‌نژادیان به نگرانی سرعت انتشار بیماری از ۱۶ بهمن به بعد در استان و گزارش موج جدید انگلیسی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در خوزستان هم در منطقه کیان آباد یک خانم از هلند وارد کشور شده بود که شناسایی شد و ۹۱ نفر را که در پرواز او بود از طریق کدملی پیدا کردیم که ۸۲ نفر در تهران ساکن بودند و ۹ نفر دیگر در اهواز که بلافاصله رهگیری شدند خانم و همراه با خانواده خانه قرنطینه شدند.

وی با اشاره به ۱۰ نمونه ارسال شده به آزمایشگاه پاستور تهران از اهواز و ۲ نمونه از آبادان در تاریخ ۱۶ بهمن عنوان کرد: از اهواز تعداد ۹ نمونه و آبادان هر ۲ نمونه کرونای انگلیسی گزارش شده که بعد از رهگیری و پیگیری این بیماران و با توجه به اینکه تعداد بیماران سرپایی از شادگان بالا رفت مشخص شد که یک خانم در شادگان مهمانی داشتند که ساکن انگلیس بودند و از مسیر عراق به ایران وارد شده بودند و شروع گسترش از اینجا بود.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در خوزستان اذعان کرد: مورد دیگر یک آقای عراقی بود که ۲۵ دی در هتلی در اهواز ساکن بودند و پس از اطلاع ابتلای فرد ۷۴ نفر از پرسنل این هتل تست گرفته شد که از این تعداد چهار نفر مبتلا بود که خانواده‌های آن هم درگیر شدند.

وی با بیان اینکه پس از مطمئن شدن از ورود کرونای انگلیسی به خوزستان که مایه نگرانی ما شد، وزیر و استاندار را در جریان گذاشتیم تاکید کرد: از چند نقطه دیگر خوزستان و شهرهای دزفول، هویزه، دشت‌آزادگان و اهواز نمونه‌های دیگری را به پاستور فرستادیم که جواب آن امروز به دست ما رسید که همه آنها انگلیسی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیشترین درگیری جنوب و غرب استان با کرونای انگلیسی خبر داد و خاطر نشان کرد: شمال و شرق درگیر این بیماری نیستند ما در ستاد استانی محدودیت‌ها را از شهرهای قرمز مصوب کردیم و از مردم می‌خواهیم در خانه بمانیم تا این موج مهار شود.

وی بیان کرد: تعداد تست‌های انجام شده را از ۶ هزار تست به ۱۰ هزار و بیشتر افزایش می‌دهیم و از امروز در کیانپارس که تجمع مطب‌های پزشکی است، اتوبوس آمبولانس مستقر کردیم و پزشکان هرکس را مشکوک تشخیص دادند در همانجا تست گرفته شود و در چند روز آینده یکی را هم در نادری قرار می‌دهیم و همچنین در خیابان امیری آبادان هم این اتوبوس آمبولانس مستقر شده است.

اعمال محدودیت‌ها دلخواه ما نیست و باید بیشتر شود

سخنگوی ستاد استانی کرونا به اعمال محدودیت در استان اشاره کرد و گفت: با تلاش و فشارهایی که دانشگاه آورده اما محدودیت‌های اعمال شده دلخواه ما نیست و نمی‌تواند حلقه را بشکند طبق ارزیابی ما تنها ۵۰ درصد اعمال محدودیت ها تاثیرگذار بوده و ارزیابی ها نشان می دهد که برای کنترل سرعت انتشار این بیماری باید اقدامات جدی تر صورت بپذیرد و همشهریان با ما همکاری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه طبق آمار درگیری و مرگ در افراد جوان در کونای انگلیسی بسیار زیادتر از کرونای چینی است اضافه کرد: طبق طرح شهید سلیمانی بیماریابی گسترده تری انجام و در بیمارستان ها ظرفیت های بیشتر ایجاد شد به طوری که در پیک اول و دوم بیمارستان‌های رازی، امیرالمومنین، فاطمه زهرا کامل و بیمارستان سینا ۲۰ تخت ICU و ۴۰ تخت عادی و بیمارستان گلستان ۵۰ تخت ICU و ۴۰ تخت عادی در اختیار بودند اما تعداد بیماران در این پیک به حدی است که مجبور شدیم طبقه یک بیمارستان امام را تخلیه کنیم و ۱۲۵ تخت در این طبقه در اختیار بگذاریم که بیماران سر ریز رازی را به آنجا منتقل کنیم.

 

ابول نژادیان تصریح کرد: حوزه درمان اهواز کاملا درگیر است و ظرفیتی ندارد که بخواهد کمکی به شهرستان های دیگر کند و بیماران باید در همان شهرستان بستری شوند مگر بیماران حادی که به اهواز منتقل کنند.

 

وی به تعداد موارد بستری در استان اشاره کرد و افزود: به طور میانگین در هفته که گذشت نسبت به هفته قبل آن ۷۴ درصد موارد بستری ابتلا به کرونا بیشتر شده و ۹۰ درصد تعداد بیماری افزایش پیدا کرده و به همین نسبت ۴۵ درصد فوتی ها رشد داشته است.

 

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در خوزستان ابراز کرد: دهدز ۹۰۰ درصد افزایش داشته، این شهرستان بافت روستایی دارد و در قسمت شمال استان است که اگر بیماری را جدی نگیرد آسیب زیادی می بینند؛ اندیکا ۵۰۰ درصد، شوشتر ۱۷۴ درصد، لالی ۱۸۸ درصد، بهبهان ۱۳ درصد، دزفول ۵۴ درصد و اندیمشک نیز ۶۲ درصد افزایش داشته است.

 

وی با بیان اینکه شهرهای شرقی خوزستان کمتر درگیر هستند عنوان کرد: شیب موج سوم پرشتاب است و در مقایسه با شیب اول و دوم سرعت انتشار بسیار بالا است؛ موارد بستری در پیک اول و دوم کل استان را درگیر کرده بود اما در این پیک تنها جنوب و غرب درگیر هستند که باید تلاش شود از انتشار در شرق و شمال جلوگیری کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به آمار پیک اول تا سوم در استان بیان کرد: زمان پیک اول ۱۱۷ روز، تعداد موارد ۳۲ هزار و ۷۵۲ بیمار و حداکثر بیمار بستری ۸۵۶ نفر بود، زمان پیک دوم ۱۰۵ روز، تعداد موارد ۱۹ هزار بیمار و حداکثر تعداد بیماری که در روز مراجعه می کردند ۴۵۱ نفر بودند اما در پیک سوم که تنها ۴۲ روز از آن گذشته ۱۰ هزار بیمار مراجعه کرده و حداکثر بیمار در روز ۹۱۴ بیمار است با وجود اینکه پیک‌های اول و دوم کل استان بود‌.

 

وی با بیان اینکه تاب آوری نظام بهداشت و درمان حدی دارد تاکید کرد: اگر همراهی مردم نباشد و بیمارستان ها پر شود، بیمار پشت درب بخش عادی و ویژه می ماند و تلفات بالا می رود؛ از ۱۶ بهمن به بعد تعداد تست بالاتر رفته به همین نسبت درصد موارد مثبت شدن هم بالاتر رفته پس بیمار در جامعه زیاد شده است.

 

ابول‌نزادیان خاطر نشان کرد: برخی بیماران در مراجعه به موقع به پزشک سهل انگاری کرده اند و علائم را مبنی بر کرونا نگذاشته اند که باعث شده کل خانواده درگیر شوند.

 

وی تصریح کرد: اکنون هر علائم سرماخوردگی، بدن درد، تب، ضعف و بی حالی، سردرد شدید و … کرونا است مگر خلافش ثابت شود پس هر کس به سرعت خود را از خانواده جدا و به پزشک یا مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کند چراکه یک چهارم موارد را با همین رعایت کردن ها می توان کنترل کرد.

 

سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا تماس با سایر بستگان و شرکت در مهمانی و دیدارهای خانوادگی را ۲۴ درصد دانست و یاد آور شد: این رقم در ۱۰ هفته گذشته ۱۶ درصد بوده که پس از بازگشایی تالارها به این افزایش رسیده است.

 

وی با بیان اینکه تماس با موارد مشکوک در محل کار در هفته گذشته ۱۳ درصد، ترددهای مکرر درون شهری ۱۵ تا ۲۰ درصد علت ها را تشکیل می دهد ابراز کرد: از بیرون رفتن های غیرضروری پرهیز کنیم چراکه کرونا در کوچه پس کوچه ها و خیابان ها پخش و منتشر شده است.

 

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در خوزستان شرکت آمار بیماری در مراسم ترحیم و ازدواج را ۱۱ درصد عنوان کرد و ادامه داد: همشهریان ما در این قضیه مخصوصا قسمت های روستایی و حاشیه های شهر رعایت نمی‌کنند؛ تالارها تعهد دادند که با ۳۰ درصد گنجایش باشد اما اصلا این موضوع را رعایت نکردند.

 

وی با تاکید بر اینکه افراد با سن بالای ۷۰ سال به اجتماعات نیایند عنوان کرد: افراد بالای ۷۰ سال پرخطرترین هستند چراکه ضعف و بیماری زمینه ای دارند؛ میانگین سنی افراد ۶۰ تا ۷۴ سال ۱۳ درصد موارد، ۴۵ تا ۵۹ ساله ۲۲ درصد موارد و ۳۰ تا ۴۴ ساله ۳۵ درصد موارد را تشکیل می‌دهد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: از دی ماه به بعد تعداد موارد ۱۵ تا ۲۹ سال از میانگین بالاتر می رود و نمونه هایی که در دی ماه ارسال شد انگلیسی نبودند اما نمونه های بهمن همه انگلیسی بودند.

 

وی خاطر نشان کرد: کرونای انگلیسی در سنین ۶ تا ۱۴ سال از میانگین ۲.۹ درصد در دی و بهمن به ۵ درصد رسیده است یعنی دو برابر افزایش داشته ایم.

 

ابول‌نژادیان ۳۰ درصد عامل ابتلا به بیماری در اهواز را تماس با سایر بستگان و شرکت در مهمانی های خانوادگی دانست و بیان کرد: در غرب اهواز بیشترین مناطق آلوده کیانپارس و گلستان هستند؛ ۱۹ درصد ترددها درون شهری است و ۲۸ درصد در تجمعات در بانک ها و دفاتر قضایی است که می توان بسیاری از این کارها را بعدا و یا اینترنتی انجام داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۸۴ بیمار در بیمارستان ها بستری هستند اذعان کرد: از این تعداد ۷۳۰ نفر در بخش‌های عادی و ۲۵۴ نفر در بخش های ویژه و ۵۱ نفر اینتوبه هستند؛ کل مراجعان به بیمارستان‌ها در ۲۴ ساعته گذشته یک هزار و ۵۷۹ نفر هستند که ۲۰۹ نفر آنها بستری شده و از این تعداد ۱۰۵ نفر کرونای قطعی بوده است.

 

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا به تعطیلی اصناف اشاره کرد و افزود: بنده از شرایط اقتصادی سخت اصناف اطلاع دارم اما در همه گیری که اتفاق می افتد مهم تر از همه سلامتی مردم است و از شورای اصناف و سازمان صمت در کمک به ما انتظار می رود.

 

وی با گلایه از کمبود نیرو جهت انجام بیشتر تست در سطح شهر اضافه کرد: از این هفته قرار شد تا در تمام فرودگاه‌ها، ایستگاه های قطار و پایانه های مسافربری تست دقیق بگیریم و بعد اجازه سفر بدهیم و برای این کار از مصوبات ستاد استانی خواستیم که نیروها را در اختیار ما قرار دهند اما این خواسته عملی نشد.

 

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در خوزستان با قدردانی از بسیج طلاب تصریح کرد: تنها نیروهای بسیج و هلال احمر کنار ما هستند اما بقیه سازمان ها که تعطیل هستند از جمله وزارت علوم همکاری نمی کنند؛ برای غربالگری مردم باید نیرو به ما می دهند چون کمبود نیرو داریم.

 

وی در خصوص سهمیه واکسن به خوزستان یاد آور شد: ۲۰ هزار واکسن وارد کشور شد که ۵۰۰ واکسن سهمیه سهمیه خوزستان بود و به پرسنل ICU که تاکنون کرونا نگرفته بودند، تزریق شد اما اکنون ۱۰۰ هزار واکسن وارد کشور شده که سهمیه ما ۲ هزار و ۵۰۰ واکسن است که مقرر شد به پرسنل بیمارستانی که در بخش ها و اورژانس کار می کنند و تاکنون کرونا نگرفتند، تزریق شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا