ایران و جهان

روایت انیمیشنی بازگشت «یوز ایرانی» به خانه/ دنبال کشف استعدادیم


احسان کاوه تهیه کننده انیمیشن سینمایی «یوز، بازگشت به خانه» به نویسندگی و کارگردانی رضا ارجنگی با خبرنگار مهر درباره زمان ساخت این انیمیشن گفت: ما حدود دو سال مشغول انجام کارهای اولیه «یوز، بازگشت به خانه» بودیم. این انیمیشن درباره یک یوز ایرانی است که به دلایلی در زمانی که بسیار کوچک بوده از ایران خارج شده و حالا می‌خواهد به ایران برگردد تا اصالت خود را بازیابی کند به همین ترتیب شاهد ماجراهایی می‌شویم که بانمک و بامزه هستند.

کاوه ادامه داد: مساله محیط زیستی یوز یکی از دلایلی بود که این داستان برایمان جذاب شد ضمن اینکه بحث هویت ملی، اصالت افراد، بازگشت به هویت اصلی و… برای ما اهمیت داشت.

وی افزود: حوزه انیمیشن سینمایی به این صورت نیست که افراد پرکار باشند و چندین فیلم در کارنامه داشته باشند ما هم بر حسب سیاست‌هایی که پیش از این در حوزه هنری داشتیم و هنوز هم داریم و با هدف کشف استعدادهایی که خارج از مرکز بودند، خواستیم با گروه آقای ارجنگی این انیمیشن را بسازیم. یعنی در پی این بودیم تا با افراد توانمندی که بتوانیم به آنها اعتماد کنیم و باعث رشد آنها شویم، همکاری کنیم به همین دلیل این گروه را انتخاب کردیم. در جست و جوهایی که در شهرهای مختلف ایران داشتیم متوجه شدیم که این گروه هم مثل گروه «لپتو» در کرمان هستند البته گروه آقای ارجنگی هیچ ربطی به گروه تولیدکننده «لپتو» ندارند. آنها یک تیم مستقل هستند که مشغول کار هستند.

کاوه بیان کرد: مخاطب این انیمیشن سینمایی خانواده‌ها هستند البته مخاطب اصلی کودکان بالای ۸ سال است با این حال «یوز، بازگشت به خانه» یک فیلم خانوادگی است و برای خانواده‌ها هم جذابیت دارد. این فیلم تولید حوزه هنری است اما ممکن است یک مشارکت کننده دیگر هم داشته باشیم.

این تهیه‌کننده بیان کرد: ما در این ۲ سال در مرحله «گسترش» اثر بودیم پیش بینی ما برای مرحله پیش تولید، تولید و پس تولید حدود ۳۰ ماه است. مرحله گسترش مرحله‌ای است که بحث‌های فیلمنامه، ارائه نکات اصلی در فیلمنامه، انتخاب اعضای تیم سازنده، انتخاب سرمایه گذار و… انجام می‌شود. البته این مرحله به دلیل مشکلات مالی متعددی که داشتیم کند پیش رفت که معمولاً نباید بیشتر از ۶ ماه طول بکشد. ولی حالا می‌توانیم کار را کلید بزنیم چون بخش اصلی سرمایه در حال تأمین است و امکان انجام مرحله پیش تولید وجود دارد.

وی در پایان توضیح داد: من در «لپتو» تهیه کننده ارشد بودم. مدیریت در حوزه تولیدات رسانه‌ای مدیریت به این صورت نیست که پشت میز بنشینید و سیاستگذاری کنید، یعنی حتماً باید دستی بر آتش داشته باشید. کار اصلی من هم تولید است ضمن اینکه رشته دانشگاهی‌ام هم سینما بوده است، قبل از اینکه وارد عرصه مدیریتی شوم، سابقه تولید داشتم و پیش از این تهیه کنندگی یک مجموعه انیمیشن را انجام داده‌ام هرچند در این سال‌ها عمدتاً کارهای مدیریتی کرده‌ام اما سوابقی را که عرض کردم هم دارم، از سوی دیگر از آنجایی که همکاری من با حوزه هنری به عنوان مدیر مرکز انیمیشن خاتمه پیدا کرد به حوزه تهیه کنندگی فیلم سینمایی هم ورود کردم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا