ایران و جهان

حال ناخوش بازنشستگان تامین اجتماعی/ گره کور همسان‌سازی حقوق


خبرگزاری مهر؛ گروه اجتماعی: شرایط اقتصادی کشور و افزایش نرخ تورم به همراه گرانی بی رویه کالاها و مایحتاج عمومی مردم در سال کرونایی، باعث شده تا قشر بازنشسته و مستمری بگیر کشور به خصوص آنهایی که از سازمان تأمین اجتماعی حقوق و مستمری می‌گیرند، با مشکلات زیادی در تأمین هزینه‌های زندگی مواجه شوند، به طوری که اجرای همسان سازی حقوق آن هم بعد از چند سال انتظار برای محقق شدن آن، نتوانسته آن طور که باید و شاید تأثیر زیادی در بهبود معیشت آنها داشته باشد. از همین رو، شاهد اعتراضات و گلایه‌های بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به وضعیت موجود هستیم.

موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، یکی از گلایه‌های اساسی است که بازنشستگان و مستمری بگیران بر اصلاح آن اصرار و تاکید دارند، زیرا معتقدند که وضعیت دریافتی بازنشستگان کشوری به مراتب بهتر از آنها است و این تبعیض در پرداختی‌ها، موجبات گلایه و دلخوری بازنشستگان تأمین اجتماعی را فراهم آورده است. از همین رو، قرار شده همسان سازی حقوق آنها برای دومین بار و تا قبل از پایان سال ۹۹ اتفاق بیافتد تا شاید از حجم گلایه‌ها و دلخوری‌های آنها بکاهد.

شرط اجرای مرحله دوم همسان سازی حقوق

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، شرط آغاز مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان را اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد و گفت: به زودی مبلغی به صورت علی‌الحساب بابت مرحله دوم متناسب سازی به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم بخشی از این ۹۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنیم.

سیاست اشتباه دولت و مجلس

در همین حال، اکبر شوکت عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی، با اظهار تأسف از اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی سیاست غلطی را پیش گرفته‌اند، گفت: همسان سازی باعث شد هر سال ۱۷ هزار میلیارد تومان بر دوش سازمان تأمین اجتماعی بیافتد و این بودجه باید از منابع داخلی تأمین شود، در حالی که می‌توان این اعتبار را برای ارائه سایر خدمات به بازنشستگان و بیمه شدگان هزینه کرد.

وی اظهار داشت: همسان سازی زمانی می‌تواند مفید باشد که کارگران و بازنشستگان حق و حقوق خود را گرفته باشند و مابه‌التفاوت زیادی میان تورم و پایه حقوق آنها نباشد که در این صورت در شرایط معمول می‌توان در کنار افزایش حقوق، همسان سازی را نیز انجام داد. اما برای جبران یک اشتباه بزرگ، ضربه سنگینی به جامعه کارگری با اجرای همسان سازی وارد کردند.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی، نحوه همسان سازی را اشتباه دانست و خواستار توجه به واقعیت‌های هزینه‌های زندگی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شد.

مشکلات بازنشستگان باید ریشه‌ای حل شود

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار مهر، بر ضرورت حل ریشه‌ای مشکلات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی تاکید کرد و گفت: محور اصلی مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی رفع تبعیض و یکسان نگری به مشکلات اقتصادی و معیشتی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی همانند بازنشستگان و مستمری بگیران سایر صندوق‌ها است.

وی با عنوان این مطلب که بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در شرایط دشوار درآمدی قرار دارند، افزود: افزایش حقوق سال ۹۹ به هیچ وجه متناسب با تورم و هزینه‌های سرسام آور زندگی نبود و بخش بسیار زیادی از بازنشستگان ما به زیر خط فقر سقوط کردند. این وضعیت شایسته زحمتکش‌ترین، نجیب‌ترین و صبورترین قشر جامعه نیست. متأسفانه برخی افراد به بهانه پیگیری مطالبات و انتظارات بر حق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی به جامعه آدرس غلط می‌دهند. حتی اجرای کامل متناسب سازی حقوق و رفع تبعیض‌های غیر قابل توجیه میان بازنشستگان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌ها کف انتظارات این قشر است و نباید از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی که همان عدم اجرا و یا اجرای ناقص برخی مواد قانونی مصرح است، غافل شد.

افزایش حقوق سال ۹۹ به هیچ وجه متناسب با تورم و هزینه‌های سرسام آور زندگی نبود و بخش بسیار زیادی از بازنشستگان ما به زیر خط فقر سقوط کردند بیات با طرح این سوال که چرا متناسب سازی حقوق با شرط و شروط عمل می‌شود، گفت: چرا برای سایر بازنشستگان صندوق‌ها با استفاده از درآمدهای عمومی کشور عمل می‌شود. دولت و مجلس باید دین و سهم خود را به بازنشستگان تأمین اجتماعی ادا کنند. بازنشستگان تأمین اجتماعی نباید دغدغه داشته باشند که روز به روز توان اقتصادی و معیشتی آنها کم شود و این موضوعی عرفی، شرعی و قانونی است. نکته مهم این است که باید در کنار پیگیری و احقاق حقوق خود از دولت و مجلس، از سازمان تأمین اجتماعی در کوران مسائل و مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کند مراقبت و صیانت شود.

گلایه از تبعیض‌های دوران بازنشستگی

بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی، متفق‌القول بر این عقیده‌اند که هزینه‌های زندگی برای قشر بازنشسته کشور، یکسان و برابر است. یعنی این طور نیست که هزینه‌های زندگی و معیشت عده‌ای از بازنشستگان، بسیار بیشتر از دیگران باشد و بخواهند دریافتی بیشتری داشته باشند. اگر قرار بر ایجاد عدالت در پرداختی‌ها است، بازنشستگان تأمین اجتماعی در اولویت قرار دارند و می‌بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرند. این قشر از جامعه توقع دارند بعد از ۳۰ سال کار و خدمت، حالا روزهای بدون دغدغه‌ای داشته باشند و این میسر نمی‌شود مگر با ایجاد عدالت در پرداختی‌ها که می‌تواند شامل همه بازنشستگان و مستمری بگیران کشور شود.

گره کور مرحله دوم همسان سازی حقوق

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: اعتباری که مجلس برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تصویب کرده باید به تأیید شورای نگهبان برسد و پس از آن با تخصیص اعتبار، سازمان تأمین اجتماعی نسبت به پرداخت مرحله دوم همسان سازی اقدام کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر شورای عالی کار باید مزد را مشخص کند و مابه‌التفاوت افزایش دستمزد ۱۴۰۰ تا رسیدن به حداقل حقوق بازنشستگان کشوری را محاسبه و آن وقت در مرحله دوم به بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت شود.

متناسب سازی بر اساس فرمول خاصی انجام می‌شود و به همین دلیل تا پایان سال امکان پرداخت کامل مرحله دوم آن ممکن نیست دهقان کیا با اشاره به اینکه به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی قرار است مبلغی به صورت علی‌الحساب در هفته پایانی اسفند به حساب بازنشستگان واریز شود، گفت: متناسب سازی بر اساس فرمول خاصی انجام می‌شود و باید مراحل آن طی شود به همین دلیل در زمان کم باقی مانده تا پایان سال امکان پرداخت کامل مرحله دوم نیست و علی‌الحساب مبلغی پرداخت خواهد شد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران افزود: در مرحله اول به طور متوسط با توجه به سابقه بازنشستگان به آنها ۵۴۶ هزار تومان پرداخت شد، در حالی که متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

وی افزود: بنا داریم بخشی از این فاصله میان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و لشکری و کشوری‌ها را از طریق افزایش دستمزدها و مابقی را از متناسب سازی حقوق پُر کنیم.

دهقان کیا گفت: بازنشستگان در حال حاضر شرایط سختی دارند و بیش از ۶۰ درصد آنها با حداقل حقوق زندگی می‌کنند. به همین دلیل اگر در سال آینده حقوق و دستمزد آنها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا نکند، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد و به مراتب زندگی آنها سخت‌تر از قبل می‌شود و دیگر نمی‌توانند این شرایط را تحمل کنند به همین دلیل انتظار داریم دولت و مجلس هر چه سریع‌تر برای رفع مشکلات این قشر از جامعه تدبیری بیندیشند.

در روزهای پایانی سال، حال بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی ناخوش است. درست مثل روزهای کرونایی که همگان را ناخوش کرده است، با این تفاوت که بازنشستگان تأمین اجتماعی علاوه بر سختی‌های کرونا، باید تبعیض‌ها را نیز تحمل کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا